Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Citrongräs i växtzon 6?  (läst 3283 gånger)

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
Citrongräs i växtzon 6?
« skrivet: 01 nov-10 kl 23:31 »
Är det kruka och övervintring inomhus som gäller eller?

I sydfranska bergen där jag en gång jobbade på en liten gård så skulle "husmor" rensa landet och började slita upp massa "gräs" som jag reagerade direkt på, det luktade ju citron! Visade sig vara citrongräs som spritt sig som ogräs på mindre än en säsong.

Är det säkert att den inte klarar friland? Den verkade rätt härdig... Någon med erfarenhet?
//Lina

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Citrongräs i växtzon 6?
« Svar #1 skrivet: 02 nov-10 kl 08:39 »
Ingen erfarenhet, men den påstås ju vara "inte härdig" även här i zon 3. Men vad sjutton - prova!  ;D  Dränerad växtplats, lite upphöjd, grov jord, vintertäckning?
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Citrongräs i växtzon 6?
« Svar #2 skrivet: 02 nov-10 kl 09:00 »
Jag köpte citrongräs fröer en gång och sådde inne i februari, planterade om ute i pallkrage när jorden höll 7 grader och den växte på ganska bra. Det blev lite tunn men smakade gott :D Det var i Luleå. Har inte provat den här i Morjärv, men borde funka här också.

Minns inte om citrongräs är 1-årig eller perenn, men den jag satte överlevde inte vintern i alla fall, men det hade jag iofs inte förväntat mig ::) täckte den inte och tog inte in den, men den verkar gå fint att behandla som ettårig - precis som man gör med många andra perenner som inte är tåliga nog här i norr :P Inte satte den frö heller vad jag märkte, men det kan hända att jag rensade bort ev fröplantor våren efter utan att tänka på att det kunde ha varit citrongräs ???

Men som Sano skriver ; Prova! ;D

Kanske ska testa till sommaren om den gillar friland/lerjord ;D

 :-* /Anette
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

malines

  • Gäst
SV: Citrongräs i växtzon 6?
« Svar #3 skrivet: 02 nov-10 kl 09:25 »
Vad jag vet räknas citrongräs som perenn. Går utmärkt att odla i stora krukor så man har färskt året om. Utomhus så länge det är plusgrader, inne när vintern kommer. Föröka genom att dela plantan. Men visst borde det även funka bra att odla som ettårig. :)

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Citrongräs i växtzon 6?
« Svar #4 skrivet: 02 nov-10 kl 09:49 »
Hos mig (zon3-4) klarade det inte vintern i kruka utomhus.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

malines

  • Gäst
SV: Citrongräs i växtzon 6?
« Svar #5 skrivet: 02 nov-10 kl 09:53 »
Hos mig (zon3-4) klarade det inte vintern i kruka utomhus.

Nä, den tål inte minusgrader säger de.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 7 användare (1 dolda)
Idd, Anders Flix, Gröfre Slissing, LillaY, Niklas Nyström, Mahok

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser