Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bananer i massor  (läst 8177 gånger)

Battlepoodle

  • Inlägg: 27
  • Stockholmare
    • -
    • Odlingspyssel
Bananer i massor
« skrivet: 04 okt-11 kl 10:43 »
Får ekologisk frukt och grönsakslåda hemlevererad varannan vecka. Funkar jättebra, men med ett undantag. Bananerna kommer alltid mogna, och jag avskyr bruna bananer. Gröna, nästan så skalet inte lossnar och bananen inte smakar strävt är perfekt.

Men, ekobananerna är ofta bara sådär perfekta 1-2 dagar och jag hinner inte äta 6 bananer på 2 dagar. Så vad gör du när du har en massa bananer över?

Jag har provat banansockerkaka och bananpannkaka, men vad mer kan jag göra?


(banan på grillen/ugnen med choklad går fetbort, det enda som är äckligare än bruna bananer är just choklad)

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Bananer i massor
« Svar #1 skrivet: 04 okt-11 kl 10:51 »
 :) Jag säger bara en sak  ;D
smoothies, smoothies, smoothies :D
Kör i mixer ihop med apelsinjuice, äpplen, päron,ja vad du vill men bananerna är ett måste här!
Suuuuuupergott, närande, mättande och fullt med vitaminer.
Smask!

 

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Bananer i massor
« Svar #2 skrivet: 04 okt-11 kl 11:07 »
Börja med att inte få hem mogna bananer. Säg till!
Frys bananerna. Sen kan du ta upp och mixa till frukt shake, ha isf isbitar om du skivat dem innan, bjuda grannen på om du stoppat i en pinne innan frysningen.  Frysta bitar går att ha i "grytmat" med tex fläskkött och curry.
Spara inte bananerna, ta med till jobbet, bjud tanten på parkbänken, mata ankorna eller vad som.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: Bananer i massor
« Svar #3 skrivet: 04 okt-11 kl 11:19 »
bananglass!  :D
skiva bananerna, frys. ta fram lite i förväg (beroende på hur bra mixer du har) och låt tina liite
mixa bananskivorna m valfri smaksättning och ev lite sötning (nrukar göra m kakao och lite vaniljsocker)
låt ev stå i frysen en liten stund eller servera direkt. nyttig och mjölfri glass  ;D

ju brunprickigare skalet är ju mindre sötning behövs  :)
perfekt om nån som inte tål mjölk kommer förbi men man vill bjuda på nått

Battlepoodle

  • Inlägg: 27
  • Stockholmare
    • -
    • Odlingspyssel
SV: Bananer i massor
« Svar #4 skrivet: 04 okt-11 kl 11:38 »
Börja med att inte få hem mogna bananer. Säg till!
Frys bananerna. Sen kan du ta upp och mixa till frukt shake, ha isf isbitar om du skivat dem innan, bjuda grannen på om du stoppat i en pinne innan frysningen.  Frysta bitar går att ha i "grytmat" med tex fläskkött och curry.
Spara inte bananerna, ta med till jobbet, bjud tanten på parkbänken, mata ankorna eller vad som.


Jag har sagt till, Årstiderna kan inte fixa omogna bananer till mig, utan de har som policy att leverera ätfärdiga frukter och grönsaker.

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Bananer i massor
« Svar #5 skrivet: 04 okt-11 kl 12:21 »
Frysen som redan har nämnts är bra att utnyttja och alla blir ju glada av en överraskningsbananpresent.  ;D

Man kan ju äta dem färska i två dagar och sen försöka använda dem i mat resten av dagarna, då känner man ju ändå inte konsistensen. Själv gillar jag mosad banan med mjölk och en gnutta socker, det blir godare ju mognare bananerna blir. Flygande jakob kanske kan vara nåt? Havregrynsgröt där bananbitar och kanel kokat med smakar gott.

Fast mitt bästa tips är nog att förvara dem i kylen. Jag tycker att de mognar saktare då. Visst, skalet blir brunt av kylan, men själva bananen håller sig längre. Vi brukar köpa flera klasar vid storhandling och lägga dem i kylen och sen plockar vi fram dem efter hand och låter några i taget mogna i rumstemperatur.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Bananer i massor
« Svar #6 skrivet: 04 okt-11 kl 12:36 »
Jag har redan startat en likadan tråd för ett år eller två sen här och där kryllar det av bra tips.

  (Men glöm inte att dom går att frysa också  ;) :P )
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Bananer i massor
« Svar #7 skrivet: 04 okt-11 kl 12:47 »
  (Men glöm inte att dom går att frysa också  ;) :P )

Hahaha! ;D Ja, det var allt lite onödigt av mig att skriva att de kunde frysas, men det gick av bara farten.  :)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Bananer i massor
« Svar #8 skrivet: 04 okt-11 kl 13:17 »
Hehe, jag vet inte hur många som skrev att man kunde frysa dom också i den förra tråden ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

TillVaraTa

  • Gäst
SV: Bananer i massor
« Svar #9 skrivet: 12 okt-11 kl 10:50 »
Torka. Torka. Torka.

Irmelinis

  • Gäst
SV: Bananer i massor
« Svar #10 skrivet: 12 okt-11 kl 11:45 »
Åh jag skulle älska att få ordentligt mogna bananer, utan att behöva vänta på att de ska bli prickiga :D
Vilken lycka!

jag gör åt  minst 6 bananer om dagen, mestadels i smoothies
banan+spenat MUMS
banan+jordgubbar
banan+dadlar
banan+apelsin
banan+gröna blad+apelsin


Man ska äta mycket mycket frukt varje dag, iaf minst fem st :)

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: Bananer i massor
« Svar #11 skrivet: 12 okt-11 kl 12:27 »
Gör friterade bananer, supersmaskigt med en klick glass till. Använd bananerna i brödbaket som fuktgivare.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Bananer i massor
« Svar #12 skrivet: 02 nov-11 kl 09:18 »
stek bananer i smör, späd/häll på olika spritsorter (bananlikör, + andra fruktlikörer en i taget), låt det smälta in och koka in så det bildas en sås/sirap.
Hacka nötter och häll på alltihop.
Serveras med vispgrädde och avnjutes  :P
Skitgott!!!!

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Bananer i massor
« Svar #13 skrivet: 02 nov-11 kl 09:22 »
Man ska äta mycket mycket frukt varje dag, iaf minst fem st :)

Just bananer är väl kanske inte den frukt man bör sätta i sig 6 stycken om dagen av, i alla fall inte om man är det minsta lilla känslig för kolhydrater. En mogen banan är en riktig sockerbomb!

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Bananer i massor
« Svar #14 skrivet: 02 nov-11 kl 09:36 »
Just bananer är väl kanske inte den frukt man bör sätta i sig 6 stycken om dagen av, i alla fall inte om man är det minsta lilla känslig för kolhydrater. En mogen banan är en riktig sockerbomb!

/Sara
Det finns mycket nyttigt i bananer.
det kan ex. bota magkatarr!! Om man tar det i ett tidigt skede.  ;D

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Bananer i massor
« Svar #15 skrivet: 02 nov-11 kl 10:01 »
Det finns mycket nyttigt i bananer.
det kan ex. bota magkatarr!! Om man tar det i ett tidigt skede.  ;D

Ja, självklart finns det massa nyttigt i bananer. Men sex stycken om dan...??  :o

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Bananer i massor
« Svar #16 skrivet: 02 nov-11 kl 10:05 »
Ja, självklart finns det massa nyttigt i bananer. Men sex stycken om dan...??  :o

/Sara
En banan om dagen för att hjälpa mot magkatarr (om jag minns rätt).
Sex st per dag har väl aldrig varit på tapeten? Problemet var väl att det var med bananer i fruktkorgen och de räknar väl ändå inte med att 6 bananer/ person?!

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Bananer i massor
« Svar #17 skrivet: 02 nov-11 kl 10:27 »

jag gör åt  minst 6 bananer om dagen, mestadels i smoothies


 ;)
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Händig Man

  • Gäst
SV: Bananer i massor
« Svar #18 skrivet: 02 nov-11 kl 10:32 »
skiva dem och fritera dem i solrosolja så får du goda bananchips som du även kan slänga ner i en gryta eller ha som tillbehör krossat i en sallad istället för nötter som en del har o:)

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Bananer i massor
« Svar #19 skrivet: 08 dec-11 kl 13:14 »
Skär en skåra i innerböjen (oskalad)tryck ner after eight eller annan choklad !
In i ugnen /grillen ca 125 grader . Klart när skalet är svart!
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser