Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämna till slungning  (läst 1843 gånger)

Abigail

  • Inlägg: 655
Lämna till slungning
« skrivet: 18 jun-09 kl 11:53 »
Går det att lämna bort honungsramarna och få dem slungade? Förekommer det att någon gör så?
Om det brukar förekomma så hur mycket brukar det kosta i så fall?
Finns det någon som slungar dadantramar i Västsverige?

Daniel Pettersson

  • Inlägg: 345
  • Göteborg
SV: Lämna till slungning
« Svar #1 skrivet: 18 jun-09 kl 11:54 »
Jag tror inte det finns någon större organiserad slungning men du borde kunna få hjälp med slungning genom din förening tänk dock på att alla ramar måste vara inspekterade av bitillsynsman innan du för dem över församlingsgränsen.
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Lämna till slungning
« Svar #2 skrivet: 18 jun-09 kl 12:51 »
Jag lämnar bort all min slungning! Har en kille utanför Söderköping, som jag även leasar bin av, med inriktning mot legoslungning och tappning. Det är så SKÖNT så jag knappt kan beskriva hur SKÖNT det är. :P
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Daniel Pettersson

  • Inlägg: 345
  • Göteborg
SV: Lämna till slungning
« Svar #3 skrivet: 18 jun-09 kl 15:53 »
Får man fråga vad du betalar för det mellan tummen och pekfingret?
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Lämna till slungning
« Svar #4 skrivet: 18 jun-09 kl 18:28 »
Inget! När han säljer till Mantorp får jag samma pris som om jag skickat själv... han får ut en högre summa eftersom han skickar så mycket honung på en gång att han anser sig betald på det sättet. Vill jag ha honungen burkad och klar kostar det en liten slant såklart men det är absolut värt det ändå om man tänker på tiden det tar att göra det själv!
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Lämna till slungning
« Svar #5 skrivet: 18 jun-09 kl 18:55 »
Nu finns det naturligtvis en herrans massa biodlare som jag inte känner, men de jag har träffat via föreningen och annars privat så tycks det som dadant är ett format som inte finns i Västsverige  ;)
Ser ut som jag måste skaffa egen slunga om jag vill ha dadant. Då blir ju startkostnaderna väldans höga.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Lämna till slungning
« Svar #6 skrivet: 18 jun-09 kl 21:09 »
Du kan inte slunga dadant ändå. Att skatta dadantramar bryter ryggen på dig! Du måste ha 3/4 langstroth i skattlådorna. Dessa ramar slungas utmärkt i en vanlig slunga bara den har tillräckligt djup. Han jag slungar hos kör två i varje slungkorg i sin åttaramars självvändande som alltså blir en 16ramars dito. Eftersom en 3/4 langstroth är cirka 80% i kakyta av en lågnormal ökar du med detta slungans kapacitet med runt 60% mot lågnormal! :P
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

wictor

  • Inlägg: 763
SV: Lämna till slungning
« Svar #7 skrivet: 18 jun-09 kl 23:06 »
Hej Abigail

Det är självklart att du kan slunga Dadantramar.

Har du en slunga som klarar av hel Langstroth likaväl som 3/4 Langstroth, då kan du slunga Dadant.

Jag har mina bin på Dadant yngelrum, däröver ett 3/4 Langstroth, i slutet av säsongen spärrar jag ner drottningen på Dadanten. Några veckor senare kan jag slutskatta 3/4 Langstroth-lådan som över sommaren fungerat som yngelrum.
I samband med att jag slutskattar tar jag givetvis upp de ramar i bottenlådan/Dadantlådan som är helfyllda med honung. Det brukar vara nån per sida, ibland två. Och de är tunga, så de är intressanta att ta vara på...
Jag brukar ta en bigård per gång och slunga dessemellan, så de urslungade ramarna från dagen innan sätter jag till i de samhällen som jag tar fyllda honungsramar från.

Att man inte skall ha Dadant som skattlådor är nog rätt självklart, de blir jättetunga.
Men att skatta någon enstaka ram per samhälle är något helt annat.

Dock har jag märkt att man nog inte bör köra slungan på fullvarv, då rasar vaxet lätt i mitten av ramen. Högst halvfart och ge dem istället lite längre tid. Och så kör man ur ena sidan bara till hälften, vänder och kör ur den andra sidan helt, vänder en gång till. I alla fall om man vill ha helt vax i retur. Jag har varit med om många kakras just i mitten och beroende på för hög fart. JA, bina bygger ihop det hela. men väldigt många gånger enbart med drönarbygge.

Abigail

  • Inlägg: 655
SV: Lämna till slungning
« Svar #8 skrivet: 18 jun-09 kl 23:23 »
Någongång emellanåt så behöver man ju förnya vaxet i yngellådorna.(Ja ja, jag är jättenybörjare  :-[ )
Jag trodde att man tog yngelramarna till honung innan man bytte ut dem  :-[
Tur att detta forum finns så jag kan fortsätta lära mig efter kursen.

Om jag kikar på priser på slungor så får man nog upp en del i pris om de ska kunna ta dadant. Att köpa en av de lite dyrare slungorna när man är jätteny känns inte så bra. Fast om jag skaffar dadant till yngellådorna så kan jag ju ha dem i några år ialla fall. Då behöver jag inte fundera på det idag som jag kan skjuta på framtiden  :)

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Lämna till slungning
« Svar #9 skrivet: 19 jun-09 kl 07:48 »
Jo, generellt förnyar man yngelramar genom att sätta dem i skattlådan men just dadanten ska man nog hålla där nere. En full dadantram väger!
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 2 användare
Sundance, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser