Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter av "All American" tryckkokare?  (läst 8927 gånger)

Jordefamn

  • Inlägg: 396
    • Skåne
Erfarenheter av "All American" tryckkokare?
« skrivet: 14 jun-12 kl 18:05 »
Jag planerar att köpa en tryckkokare för inkokning och har efter mycken eftertanke fastnat för All American.
Är det någon som har erfarenheter av denna tryckkokare, särskilt tillsammans med europeiska inkokningsburkar (med glaslock och klämmor)?
Det jag undrar över mest är hur många ½-liters-/1-liters- osv. burkar det går i (t.ex. följande: http://www.overstock.com/Home-Garden/All-American-921-21.5-quart-Pressure-Canner-Cooker/4396171/product.html) eller om de inte passar alls.
Tacksam för all information!

Ändring:
Nu har jag inköpt tryckkokaren och den fungerar bra, är väldigt enkel att använda, men är ett par centimeter för låg för 75cl- och 1l-flaskor. Som tur är kokar vi bara in äppelmust i flaskor och de behöver inte tryckkokas pga. sitt låga pH-värde. Än så länge har vi bara kokat in majs. Tänkte upplysa eventuella andra intressenter.
« Senast ändrad: 18 sep-12 kl 21:46 av Jordefamn »

BamCe

  • Inlägg: 60
    • Skåne
    • ElektroBear
SV: Erfarenheter av "All American" tryckkokare?
« Svar #1 skrivet: 04 okt-12 kl 22:49 »
Hur mycket blev tullavgifterna och så på den? eller tog du "customs prepaid"?

Satt nämligen och kollade på samma sida idag och trånade efter en all american. dock tror jag att det blir en T-fal(Tefal) Mirro istället lite billigare, dock har dom itne 20 liters modellen vilket är den jag helst hade haft. Och företaget som tillverkar dom finns i sverge dock har dom itne mirro tryckinkokarna på den europeiska markanden av nån dum anledning.


Jordefamn

  • Inlägg: 396
    • Skåne
SV: Erfarenheter av "All American" tryckkokare?
« Svar #2 skrivet: 04 okt-12 kl 22:53 »
Jag tog "customs prepaid", för att slippa trassel och det gick mycket bra.
Mirro vet jag inte om jag läst nåt om förut, men om du köper en sådan får du gärna dela med dig av dina erfarenheter av den här, särskilt vad gäller inkokning med svenska inkokningsburkar.

BamCe

  • Inlägg: 60
    • Skåne
    • ElektroBear
SV: Erfarenheter av "All American" tryckkokare?
« Svar #3 skrivet: 04 okt-12 kl 23:12 »
Dom har ju såklart bara 16 quart modellen jag hade helst velat ha 21/22 quart modellen ungefär samma size som din all american. Mirro är ju dock lite simplare än all amercian på gott och ont den har ingen manometer mend en har 3 olika "skak-vikter" för trycket, 5, 10, och 15 psi. Nu har ju all amerivan oxå "skakvikt" men itne samma sort som mirro vilket är bra iom att även om manometern dör av så vet man vilket tryck man kommit upp i ändå.

Den sort jag itne ksulle skaffa är presto för dne har en fast "skakvikt" sedan ska man reglera trycket med hjälp av manometern och värmen vilket säkert går hyffsat på en gas-spis men ganska mycket sämre på en el-spis.

BamCe

  • Inlägg: 60
    • Skåne
    • ElektroBear
SV: Erfarenheter av "All American" tryckkokare?
« Svar #4 skrivet: 05 okt-12 kl 00:10 »
Hittade denna  på den brittiska marknaden



Men man kan enligt tillverkaren inte andvända den till konservering för att trycket är för högt dvs 15 PSI istället för 5/10/15 synd ananrs hade den varit helt perfa.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Erfarenheter av "All American" tryckkokare?
« Svar #5 skrivet: 05 okt-12 kl 07:17 »
Trycket kan rimligen inte vara för högt? 15 psi är ju standard vid autoklavering för att sterilisera,

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Erfarenheter av "All American" tryckkokare?
« Svar #6 skrivet: 05 okt-12 kl 07:51 »
15 psi ger ånga med 121 grader temperatur. Innehållet kan icke bli varmare än så i en tryckkokare.

BamCe

  • Inlägg: 60
    • Skåne
    • ElektroBear
SV: Erfarenheter av "All American" tryckkokare?
« Svar #7 skrivet: 05 okt-12 kl 13:09 »
Trycket kan rimligen inte vara för högt? 15 psi är ju standard vid autoklavering för att sterilisera,

Det är intressant detta för nästan alla böcker och riktlinjerna från USDA så ska 90% av konserver köras på 10/11 psi vilket inte borde vara tillräckligt isf för att ta kål på C. Botulinum och dess sporer.

Vilket då gör tex hawkins bigboy intressant igen då den går att beställa från england. sedan om man kan få tag på en manometer som klarar ånga borde det vara en ganska smal sak att borra ett hål i locket och installera dne vilket gör att den blir lika bra som tex en Presto Pressure canner.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Erfarenheter av "All American" tryckkokare?
« Svar #8 skrivet: 05 okt-12 kl 16:54 »
10 psi ger 115 grader C

BamCe

  • Inlägg: 60
    • Skåne
    • ElektroBear
SV: Erfarenheter av "All American" tryckkokare?
« Svar #9 skrivet: 05 okt-12 kl 23:27 »
Blir fan itne klok på det här det står olika på olika ställen endel säger 240 fahrenheit(115 C) och vissa 250(121 c). tror nog det är säkrast att köra med 15 psi så det bli 121 grader då mycket av det jag kommer att konservera är färdiga maträtter.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Erfarenheter av "All American" tryckkokare?
« Svar #10 skrivet: 06 okt-12 kl 04:32 »
Man kan sterilisera vid lägre temperatur (och lägre tryck), men då måste man sterilisera under längre tid. USDA har tabeller hur länge man måste sterilisera vid olika tryck (och temp).   Dessutom påverkas steriliseringstiden av det yttre lufttrycket d v s höjden över havet

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Erfarenheter av "All American" tryckkokare?
« Svar #11 skrivet: 06 okt-12 kl 11:18 »
Man kan sterilisera vid lägre temperatur (och lägre tryck), men då måste man sterilisera under längre tid. USDA har tabeller hur länge man måste sterilisera vid olika tryck (och temp).   Dessutom påverkas steriliseringstiden av det yttre lufttrycket d v s höjden över havet

Har du länk? Jag är genuint intresserad.

Men detta med lägre temperaturer saknar betydelse inuti en tryckkokare, som är ett eget system, skilt från omgivningen.

Tydligen är lufttrycket på toppen av Mt Everest 326 mbar. Vatten kokar då vid 71 grader.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Erfarenheter av "All American" tryckkokare?
« Svar #12 skrivet: 06 okt-12 kl 11:37 »
Viktigt vid tryckkokning är att all luft inne i apparaten är borta, och ersatts av vattenånga. En annan viktig sak vid ångsterilisering i tryckkokare (eller autoklav) är att allt innehåll skall bli varmt. Det tar tid. Värmen i en burk kalops kommer dit genom strålning och ledning, och få den till 121 grader, med en omgivningstemperatur på 121 grader, det tar tid.

BamCe

  • Inlägg: 60
    • Skåne
    • ElektroBear
SV: Erfarenheter av "All American" tryckkokare?
« Svar #13 skrivet: 07 okt-12 kl 21:53 »
Ja kalops/stroganoff kan jämföras med tex chili och den ska sitta i tryckkokaren i 90 minuter.

Leonora Halvars

  • Inlägg: 5
SV: Erfarenheter av "All American" tryckkokare?
« Svar #14 skrivet: 16 jan-19 kl 09:54 »
Hej hej, vilken slags spis har du till din all american? Hört att dom är lite rundade i botten?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, Caroline Carlsson, reimersro, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser