Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skilja av för tidigt vid grisning?  (läst 750 gånger)

louise

  • Gäst
skilja av för tidigt vid grisning?
« skrivet: 24 maj-09 kl 22:52 »
Vad finns det för problem med att skilja av suggan för tidigt inför grisning? Hur långt innan brukar ni skilja av?

Min Sabina gick ikväll och la sig i ett eget hus, så jag passade på att stänga av. Men när jag började räkna har det bara gått 105 dagar, kanske lite väl tidigt? Har dragit i tuttar och om man anstränger sig så kommer det väl ut lite vitt. Men det har jag varit med om att det gjort långt innan grisningen.

Tänkte också att hon gjorde det för att det var dags, men jag vet inte. Litar inte på att hon bäddar och ordnar, hennes förra/första grisning var hon nämligen inte så engagerad i.  Är det då bättre att ge henne lugn och ro i god tid, eller blir det mer stress för henne?

Oskarsgården

  • Inlägg: 953
  • Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: skilja av för tidigt vid grisning?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-09 kl 08:39 »
Det där är jättesvårt att svara på.. eftersom grisar är ganska olika men när vi skiljde av Saga i vintras var det ca 10dagar kvar och vi märkte att hon blev väldigt irriterad på de andra grisarna så då stängde vi in henne.. Hon var lugn och bäddade och åt..
Det var först efter grisningen.. när kultingarna blev ca 3veckor som hon började försöka ta sig ut och då öppnade vi.. men sparade mellanstaketet åt kultingarna så de kunde gå in ha värmelampan..sova och äta bakom..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Existens?

  • Gäst
SV: skilja av för tidigt vid grisning?
« Svar #2 skrivet: 25 maj-09 kl 09:00 »
Ja, det är ju alltid lite marigt, men min erfarenhet är ju att det är bättre för tidigt än försent. Har dom väl börjat bestämma sig för en plats så kan det vara stört omöjligt att flytta dom dit man hade tänkt, och den plats man tänkt överensstämmer ju sällan med den dom valt själva ::)
Sen säger väl krav-reglerna en vecka max, innan grisning, men det förutsätter ju att man vet ett exakt datum, och grisning mer än 3 dagar före utsatt tid har jag nog aldrig varit med om.

Sen efter grisning så har jag noterat samma som Oskarsgården, vid 2-3 veckor så är det tydligen naturligt för dom att återvända till flocken, för då ser man att småttisarna börjar gå iväg litegrann. Så där stämmer ju regeln som säger att dom ska släppas ihop vid 2 veckor riktigt bra faktiskt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser