Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ostadig gris  (läst 721 gånger)

Engatorpet

  • Inlägg: 36
    • Skåne
Ostadig gris
« skrivet: 26 okt-12 kl 05:46 »
Vi har två linderödsgyltor på ca 12 mån. Den ena har på sistone blivit rätt ostadig på bakbenen. Särskilt om hon legat innan. Väldigt dålig stabilitet särskilkt i sidled. Blir hon puffad av den andre så sätter hon sig ofta. Men hon kommer fram o äter o det är ju ett gott tecken.
Hon verkar inte ha ont när jag tar på höfterna men bra är det inte. Är det någon som varit med om nåt liknande? Kan hon bli bra i sin höft? Ja hon har fått selen .
Om det skulle bli "nödslakt" så är väl tyvärr det köttet otjänligt? Men då ska man väl slakt båda samtidigt för inte vill den andre bli ensam kvar?
Lite olika frågor men jag vill få lite mer "kött på benen" innan jag tar besluten.
Bor på klassisk skånegård med gotlandsfår, linderödsgris ,åsbohöns, Svensk gul anka, skånegäss o en massa bi.
Odlar en massa grönsaker o grejar i största allmänhet. "Gör det du tror på o tro på det du gör"  Livet går inte i repris.

Existens!

  • Gäst
SV: Ostadig gris
« Svar #1 skrivet: 26 okt-12 kl 08:28 »
Ja, det är ju lite vanskligt att sitta och säga att du ska slakta henne.. Men jag tror hon har inflammation i bäckenet, alltså som ledinflammation.

Så ett första försök är ju en penicillinkur, hjälper inte det så får man slakta.  Och om bara karensen för eventuellt läkemedel gått ut, så använder man köttet och skär bara bort de delar som är inflammerade.  Det är rätt vanligt att man upptäcker skador vid slakten som man inte märkt tidigare.

Har dom brunstat och ridit mycket på varandra?  Ofta kan dom få skador i bäckenet , i synnerhet om dom haft smågrisar och har kalkbrist och ska betäckas direkt, då är det lätt hänt att dom bryter sönder bäckenet och får nödslaktas.
Men nu var detta ju gyltor, så jag antar att dom inte haft smått.

Och nej, en ensam gris får du inte ha.. Men det går väl att köpa en ny?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser