Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinberedning  (läst 23680 gånger)

steken

  • Inlägg: 16
    • Västergötland
SV: Vinberedning
« Svar #20 skrivet: 10 okt-09 kl 21:38 »
Jag föredrar alltid att ligga på det lägre temperaturerna vid jäsning 20-22 kanske.
Vid högre temperatur så går det mycket snabbare och jag tycker mig hitta mer bismaker och det smakar lätt grogg.

välj jästsort efter vad du gör och hur du vill det ska smaka. Jäst spelar mycket mer roll en vad man tror när man börjar brygga.
Jäst slutar jäsa vid inte bara olika alkoholhalt utan lämnar olika mycket socker som rest kvar och även smaker.

Och som det sagts innan här lagring lagring lagring.

Gjorde Mjöd (alltså inte öl med honung utan bara viljäst honung och blåbär) det jäste i ca 2månader och när jag tappa om den smakade det cykelslang D.V.S. Vedervärdigt
men efter nära ett års lagring så smakade det helt underbart och jag tror med ett par år till så hade man nog kunnat kalla det en äkta gudadryck :)

Masay

  • Inlägg: 2
    • Övriga världen
SV: Vinberedning
« Svar #21 skrivet: 03 maj-17 kl 13:24 »
 :P vad menas med att det blir brännvin när man fryser det?  Kan någon förklara.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Vinberedning
« Svar #22 skrivet: 04 maj-17 kl 20:21 »
:P vad menas med att det blir brännvin när man fryser det?  Kan någon förklara.

Det blir inte brännvin, men man kan öka koncentrationen på alkoholhaltiga drycker genom att lägga dem i frysen, har jag för mig, genom att vattnet fryser, och om man tar bort isklumpen, så har man starkare vin. Har dock inte testat. Det har nog diskuterats förut på forumet, tror jag.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vinberedning
« Svar #23 skrivet: 04 maj-17 kl 20:42 »
Det blir inte brännvin, men man kan öka koncentrationen på alkoholhaltiga drycker genom att lägga dem i frysen, har jag för mig, genom att vattnet fryser, och om man tar bort isklumpen, så har man starkare vin. Har dock inte testat. Det har nog diskuterats förut på forumet, tror jag.

Men vanligen koncentrerar man då också finkelprodukter

https://en.wikipedia.org/wiki/Fractional_freezing#Alcoholic_beverages


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 10 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500, alternaiv, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser