Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att passa lamning  (läst 3796 gånger)

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
Att passa lamning
« skrivet: 11 apr-11 kl 21:12 »
undrar lite hur mycket ni passar lamningarna.
Går ni upp om nattet? Flera ggr per natt?
Ser till att någon alltid är hemma, eller kan lämna nån timme?

Hur länge klarar sig egentligen en tacka/lamm med felläge och fastnat?

Min andra lamning... ser inte helt fram emot att passa ensam :-\ Men ska ju bli mysigt med lamm så klart :D
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Att passa lamning
« Svar #1 skrivet: 11 apr-11 kl 22:15 »
Hej,jag går upp 2-3 ggr ut på natten och tittar till ifall jag har på känn att det ska bli lamm... antagligen helt onödigt men jag sover "lättare"under lammningen :)
Fyra tackor har lammat och dom har jag prickat in,4 tackor kvar nu..
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Att passa lamning
« Svar #2 skrivet: 11 apr-11 kl 22:29 »
okej... tänker mest hur fort det kan gå åt helvete? Hästar klarar ju knappt något alls, medan kor är väl rätt så tåliga. Gissar att får är närmare kor i alla fall...
En gång per natt är helt okej för mig... vaknar ändå och ammar lite då och då ;D
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Att passa lamning
« Svar #3 skrivet: 11 apr-11 kl 22:37 »
Vi går inte upp på nätterna om vi inte vet att det är något på gång eller har ett lamm som måste matas t.ex. Däremot ser vi till att det alltid är någon hemma under dagtid och vi tittar till dem var eller varannan timme.

Vi tittar sista gången vid midnatt och första gången vid 5-halv sex.

Det kan gå fort när det går illa. Häromdan gjorde jag en felbedömning och lämnade en tacka som skulle till att lamma sin tredje. De två första hade kommit så lätt och jag gick en sväng, var kanske borta en halvtimme och när jag kom tillbaka låg trean död i halmen... :-\ Idag hade jag en tacka med ett felläge, nosen stack ut men inget mer. Hade jag inte varit där och kunnat fixa felläget så hade lammet antagligen dött för den satt jättehårt fast med bakben  och huvud  :o i förlossningskanalen.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Att passa lamning
« Svar #4 skrivet: 11 apr-11 kl 22:45 »
ja just det... även om de föds lätt kan ju tvåan och trean "glömmas bort" :-\

förra året fick jag hjälpa till att dra ut ett ensamt stort lamm. men det var dagtid när vi gick och passade. Hoppas på att att alla får två lagom stora nu, men det är väl önsketänkande!

Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Att passa lamning
« Svar #5 skrivet: 11 apr-11 kl 23:16 »
Vi går en runda kvällstid och kollar,sedan sover vi. har upptäckt att de flesta lammar på "vargtimmen" eller senare. Om du ser en lammning på dagen så har åtminstone vi sett att det är ngt. fel. Oroa dig inte för det men så har det varit för oss.

 

Luppa

  • Inlägg: 490
    • Norrbotten
SV: Att passa lamning
« Svar #6 skrivet: 12 apr-11 kl 00:03 »
Om du ser en lammning på dagen så har åtminstone vi sett att det är ngt. fel.

Vi har haft tre lammningar i går och i dag, alla mitt på dagen och alla gick precis som de skulle.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Ingrid68

  • Inlägg: 232
    • -
SV: Att passa lamning
« Svar #7 skrivet: 12 apr-11 kl 08:03 »
Våra baggar har en brunstcykel på sig att betäcka. Alltså lammar de allra flesta tackor inom ramen av en cykel.
Under den tiden tar vi ledigt från jobb. Vi sitter inte hemma hela dagarna utan är borta en timme här eller en timme där. Ser en tacka misstänksamt lammnödig ut så stannar vi hemma. Beroende på hur nära det är vill vi ha järnkoll då fellägen är mer regel än undantag hos oss med finull känns det som.
Sen tittar vi till senast vid 23-tiden, är allt lugnt, alla tackor äter osv så ställer jag klockan på 02. Och sen stiger maken upp 5 ungefär (ja självmant. Fördelen med morronpigg make!). Är det inte lugnt kanske vi tittar till en gång i timmen på natten beroende på hur många foster det finns (vi scannade de för första gången i år vilket var guld värt).
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Anna i småland

  • Inlägg: 33
    • Småland
SV: Att passa lamning
« Svar #8 skrivet: 12 apr-11 kl 08:30 »
Vi har sett till tackorna vid 23 på kvällen och sedan vid 4 då min sambo åker till jobbet. Ännu har ingen lammat på natten utan de flesta lamningarna har varit på morgonen efter frukost (mellan 7 och 9). Det har varit lätt att se då de gått runt och skrapat i bädden medan de andra stått och ätit. Jag har försökt åka sent till jobbet (9.30) och min sambo har kommit hem tidigt så det inte blivit så många ensamma timmar. Ännu så länge har det gått jättebra. 11 har lammat och nu är det bara 1 kvar.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Att passa lamning
« Svar #9 skrivet: 12 apr-11 kl 08:38 »
Sedan jag slutade med finull har jag sovit lugnt på natten. Mina får(gutar och roslag)lammar aldrig före 5påmorgonen och aldrig efter 15 på em.
Vi tittar till dem som ser ut att vara på g, men lämnar dem ifred. Gutarna lammar på bete i maj och under sju år med gutar och rosor har jag endast behövt hjälpa till en gång. (Det var en roslag som lammade första gången som 3-åring). Nästan aldrig dödfödda lamm heller, eller lammningsförlamning/framfall. Vi ger aldrig kraftfoder/spannmål utan endast grovfoder. Fast de får max två lamm förstås.
Som jag förstått med hästar (vilket säkert gäller kor också fast inte lika påtagligt) så blir fosterhinnorna så sega att fölen inte kan ta sig ur dem, när de fårkraftfoder. Därav det akuta. Kanske samma med får? För när jag gav finullen kraftfoder, så var det ofta lamm som inte kom ur fosterhinnorna. Då har man högst ett par minuter på sig att rädda lammen. Dessutom får finull som ges kraftfoder fler lamm än om de enbart får grovfoder. Antalet lamm påverkar konkret felläges statistiken.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Att passa lamning
« Svar #10 skrivet: 12 apr-11 kl 09:00 »
 På lammningskursen jag gick rekommenderade veterinären koll Minst var 6e timme (för då har tacka och lamm möjlighet att klara sig även vid fellägen). Att ge en giva kraftfoder på kvällen (Tack Svekhult-Ia för knepet) gör att man ganska säkert ser om något är på gång.
Vad beträffar fosterhinnor och kraftfoder är det antagligen så att vi har annat kraftfoder här uppe i norr ??? eftersom våra djur kommer ur fosterhinnorna fast dom får kraftfoder. (Har både haft egna föl och jobbat hos uppfödare.)
                                                             Mvh
                                                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

fauve

  • Gäst
SV: Att passa lamning
« Svar #11 skrivet: 12 apr-11 kl 12:06 »
Jag har (när vi hade får) INTE ställt väckare och gått ut på natten, men det sista som gjordes innan sängen var att kolla till tackorna och det var också det första som gjordes på morgonen. Sedan blev det väl några vändor ut under dagen för en snabb överblick så att allt var som det skulle.

Fö har alla våra djur fått både korn & kraftfoder (förutom grovfoder) och det var aldrig problem med sega fosterhinnor. Tror nog vi skulle ha märkt det sambandet iom att vi hade en bra bit över 100 får under rätt många år...

Är dessutom uppvuxen på ett stuteri och har upplevt rätt många fölningar och inte heller där har det varit problem med sega fösterhinnor och stona har självklart fått kraftfoder och spannmål likväl som i det närmaste fri tillgång på hö under dräktigheten!
« Senast ändrad: 12 apr-11 kl 12:11 av fauve »

Ingrid68

  • Inlägg: 232
    • -
SV: Att passa lamning
« Svar #12 skrivet: 12 apr-11 kl 13:14 »
De gånger vi helt missat lamningen har vi inte heller sett något problem med fosterhinnorna.
Då får våra tackor ändå ganska hög giva kraftfoder innan lamningen för att få till bra lammvikter (starka och livliga lamm).
Kraftfoder får de aldrig innan teasning och betäckning just för att inte fluscha till fler foster. Jag har inte räknat ut statistiken för i år men vi låg på 2.4 lamm i fjor och med högra lammvikter och färre döda lamm i år så borde den siffran vara högre i år.
Jo att fellägesstatistiken är högra ju fler lamm en tacka bär det har vi lärt oss  ;)
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Att passa lamning
« Svar #13 skrivet: 12 apr-11 kl 18:32 »
Nu verkar det som alla tror att jag menar att det alltid är så. Självfallet inte, men kommer ihåg en forskningsrapport för ett antal år sedan om just hästar och sega fosterhinnor i samband med kraftfoder. Det varierar säkert mellan djuren också. Problemet förelåg heller inte om stoet snabbt kom upp och slickade osv. Det var vid långdragna fölningar framförallt.

Vi har också en hel del får, som mest hade vi runt 120 finull. Nu har vi knappt 100= 80 gutar och 20 roslag. Vi har haft får i 19 år nu, dessförinnan mjölkkor. Har haft uppfödning både med och utan kraftfoder, så jag har sett skillnaden däremellan. Så jag har också en hel del erfarenhet i ämnet.

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Att passa lamning
« Svar #14 skrivet: 12 apr-11 kl 18:37 »
Birgit jag tror mycket väl att kraftfoder kan påverka fostrarhinnan (hos häst) det är ju så att många ger hästar väldigt mycket kraftfoder och minskar på det svårhanterliga höet. Det ökar ju både kolhydrater och proteiner till hästar, så också får och kor skulle jag tro, då är risken stor att vid onaturlig utfodring så sätts naturen ur balans.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 4 användare
magtob, xaelanar, karsan, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser