Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uppvärmningsalternativ? Hjälp!  (läst 12015 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #20 skrivet: 31 jan-18 kl 11:54 »
Många verkar tro att Vallhunden är 30 år och skall fixa huset för de nästa 30 åren i full verksamhet. Säkerhet och lättskötthet väger tyngre ju äldre man blir. Ett gammalt vattensystem som man bygger vidare på är inte så kul att tampas med om man är gammal och ointresserad av tekniska lösningar.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #21 skrivet: 31 jan-18 kl 12:00 »
Jag har ett enplanskåk som består av ett 44 kvm ursprungligt torp (av det mera dragiga slaget, ett litet undantag som det inte kostats på så mycket)  med en ungefär lika stor utbyggnad (normal nutida isolering) på norrsidan som jag flyttade in i permanent för något år sedan.  Vinden var helt oisolerad (inte ens sågspån) och den isolerades med lös cellulosa (och ventilationglugg avpassad för det togs upp). Har en vedspis  och en täljstenskamin i kakelugnstorlek i mitt sovrum. Båda med god verkningsgrad (miljömuppen vill ju inte skita ner). När jag flyttade in permanent köpte jag en luft-luftvärme-pump.  Den placerades i köket över kökssoffan mitt emot vedspisen, vilket har visat sig vara en lyckträff. Det är alltid trevlig temperatur vid köksbordet när jag kommer upp på morgonen och hem från jobbet på kvällen, även om jag pumpen står på 18-19 grader. Är jag hemma eldar jag oftast enbart i vedspisen. Jag köpte en pump som går att ställa i ett läge där den enbart kör fläkten och eftersom den sitter som den gör funkar den då kanon som värmeförflyttare. Blåser det från syd- enda hållet som inte är skyddat läge- eller är snorkallt och jag vill få upp värmen snabbt kör jag även braskaminen.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #22 skrivet: 31 jan-18 kl 12:03 »
En luft/luftvärmepump blir nog jättebra. Kostar inte så mycket med ger betydande värmetillskott.

Jag skulle däremot vilja lägga lite funderingar på din kamin. Jag skulle rekommendera en bättre gjutjärnskamin typ Vermont Castings, kanske Intrepid II Bakom den skulle inte rökröret få gå rakt in i skorstenen utan jag skulle bygga en "värmevägg" där. Det borde inte behöva bli mer än en tegelsten djup, men den skulle lagra värmen från kaminen så att du får både snabb värme och lång värme när du väl eldar. Det går åt betydligt mindre värme när du får spillvärmen där du behöver den.

Se till att du får glykol i det vattenburna värmesystemet så kan du ju använda det om/när du har lust.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #23 skrivet: 31 jan-18 kl 13:47 »
Ett mycket bra inlägg i debatten! Att som malarmaster påstå att det blir jämnare värme i hela huset med luft/luft är ju rent nonsens. Med ett vattenburet system får man varmt överallt där man önskar, men med luft/luft blir fördelningen i huset alldeles tokig.
jag är av precis motsatt åsikt. givetvis måste man planera placering o dyl. noga  så att värmespridningen blir optimal. Men att inomhusklimatet blir bättre med luftspriden värme kan nog alla som har en luft/luft skriva under på. man slipper de luftskiktningar som t.ex ett vattenburet system innebär eller för all del om man kör vanliga direktverkande elelement. Har ju själv testat i mitt hus och ser skillnaden både på termometern men också på elräkningen. problemet är att man måste ha en relativt öppen planlösning eller använda värmeflyttare.i mitt lilla hus har jag löst det med att få luften att cirkulera i huset. Har precis lika varmt överallt utom i köket där pumpen sitter,där brukar det av naturliga skäl vara något varmare. Att få luften att cirkulera innebär ju också att spillvärme kan tas tillvara t.ex från ugn eller spis.Vinsten med luft är också att skillnaden mellan golv och taktemperatur är minimal,på ett vattenburet system brukar det diffa 6-7 grader vilket innebär att man svettas om huvudet men fryser om fötterna.
Då jag hade direktverkande element kunde tempen vid taket vara 23-25 grader och golvet 15. Löstes  innan värmepumpen med konvektorelement som jämnade ut detta.
termostater på element funkar ju inte heller förrän rumstemperaturen vid termostaten blir den inställda. Följaktligen går det åt mer energi än nödvändigt då luften skiktar sig. Kan lösas med en fläkt och det finns fläktar att montera även på vattenburna element.Jag ser inga fördelar alls med vattenburet eller direktverkande element. tillhör en föråldrad teknologi.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #24 skrivet: 31 jan-18 kl 14:40 »
Luft/luft är ju såndär föråldrat forced air skräp som jänkarna dras med i deras primitiva ruckel till hem. Oljud och dålig luftkvalitét. Tacka vet jag vattenburen värme.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #25 skrivet: 31 jan-18 kl 14:48 »
De är klart att det är mer jobb med pelletseldning än om man har en värmepump. Men när det är 25 grader kallt och blåser då är det så himla gott att kunna skruva upp värmen. Att du sen komplettera med en luft-luft värmepump kan ju vara ett bra alternativ. Nu har du ju ett fungerande vattensystem, annars skulle jag skaffat en pelletskamin. Vi har haft pelletskamin med varmluft i 5 år. Innan vi skaffade panna i källaren.
kretslopp

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #26 skrivet: 31 jan-18 kl 15:01 »
Vi har inte några termostater på våra element utan reglerar värmen i huset med shunt på pannan. Pelletsäckarna väger 16 kg st.
kretslopp

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #27 skrivet: 31 jan-18 kl 16:27 »
Som någon skrev, jag är inte 30 år och vill inte ha något som strular, eller tvingar mig att bära 16-kilossäckar...
Jag tänker att med luftvärmepump så kan jag ju alltid gå ner och tända i pannan om det blir för jädra kallt.

Jag har tankar på en täljstenskamin som komplement...

Min dotter tyckte att en värmepump förfular intrycket på huset - gör det något om jag sätter den på baksidan av huset?? Norrsidan blir det då!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #28 skrivet: 31 jan-18 kl 16:45 »
Som någon skrev, jag är inte 30 år och vill inte ha något som strular, eller tvingar mig att bära 16-kilossäckar...
Jag tänker att med luftvärmepump så kan jag ju alltid gå ner och tända i pannan om det blir för jädra kallt.

Jag har tankar på en täljstenskamin som komplement...

Min dotter tyckte att en värmepump förfular intrycket på huset - gör det något om jag sätter den på baksidan av huset?? Norrsidan blir det då!

Det går utmärkt. Se bara till att det är bra luftväxling där utedelen sitter - inget innerhörn, under balkong eller liknande. Tänk på att den producerar en hel del kondensvatten som måste kunna rinna undan utan att det t ex blir fuktigt i källaren eller isgata på något ställe där man brukar gå. Om det finns någotsånär nygjord dränering runt huset kan man gräva sig ner till dräneringsröret och sätta ett påstick på det som kopplas till värmepumpens kondenstråg.
Om man sätter den på väggfäste kan det bli märkliga resonansljud i huset, det slipper man om utedelen står på markstativ.
Luft/luft-värmepumpar, eller luft/vatten med rör för kylmedium till en värmeväxlare inomhus, bör helst monteras när det är varmt och torrt väder, då är det större chans att installatören lyckas med vakuumpumpningen och att man inte får driftstörningar för att det blir fukt kvar i kylmediekretsen.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #29 skrivet: 31 jan-18 kl 17:00 »
gör det något om jag sätter den på baksidan av huset?? Norrsidan blir det då!


Det blir kallt runt värmepumpens utedel. Det finns risk att den frostar eller får massa snö på sig. Det är en liten fördel om den sitter så den får sol på sig.


Här har vi en luft-luft-värmepump i lillhuset. Ca 35 m2 med loft över 10 m2. Vår pump är 10 år gammal och den håller huset varmt till -5C eller lite varmare. Vi kompletterar med direktverkande el när det blir kallare, har inga siffror på vad det kostar tyvärr.


Vill du ha möjlighet att helt slippa elda behöver du komplettera en luft-luft med elelement.


De nackdelar jag upplever med luft-luft-pumpen är att den låter lite och att det kommer en ström med ljummen luft från den som kan kännas jobbig om man får den på sig när man sitter i soffan eller så. Att flytta runt varmluft funkar antagligen men även där finns risk att du måste använda fläktar, som låter, tycker i alla fall såna ljudkänsliga personer som jag.


Ska jag sammanfatta min lilla erfarenhet så är det att om man har en öppen planlösning eller vill värma del av ett hus så är luft-luft enkelt och billigt att installera och man sparar mycket pengar och besvär med en sån. Luft-vatten är förstås bättre men det blir en helt annan investering och du får väl räkna på om det är värt det.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #30 skrivet: 31 jan-18 kl 19:24 »
Vinsten med luft är också att skillnaden mellan golv och taktemperatur är minimal,på ett vattenburet system brukar det diffa 6-7 grader vilket innebär att man svettas om huvudet men fryser om fötterna.
Då jag hade direktverkande element kunde tempen vid taket vara 23-25 grader och golvet 15.

Har man vattenburen värme, antingen golvvärmeslingor eller radiatorer som är rätt placerade, så diffar det absolut inte mer än någon grad. Vi har vattenburen golvvärme, ligger på 23-24 grader på golvet när jag kollar med IR mätaren nu, och 21-22 grader överallt högre upp i rummen.

Som DennisCA säger, vattenburet system är helt klart värdefullare än en luft/luft som står och tuggar i ett hörn av huset. Det är ett föråldrat system, som passar bra för små stugor, Attefallshus, Friggebodar och garage mm....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #31 skrivet: 31 jan-18 kl 19:38 »
Eller snarare, ett vattenburet system är klart värdefullare för samhällets penningflöden. Det är dyrare att köpa, installera och reparera. Dessutom ger det mervärde åt vattensaneringsfirmorna.

Golvvärme är visserligen skönt på vissa ställen, och praktiskt på några också, men jag tycker det är obehagligt att golvet är varmt överallt. Dessutom är det ett trögt system som kan ge lokal värmebölja vid väderomslag sommartid. Ett system som passar bäst i garage...

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #32 skrivet: 31 jan-18 kl 21:02 »
 (:)  Off topic raderat. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #33 skrivet: 31 jan-18 kl 21:18 »
Golvvärme är visserligen skönt på vissa ställen, och praktiskt på några också, men jag tycker det är obehagligt att golvet är varmt överallt. Dessutom är det ett trögt system som kan ge lokal värmebölja vid väderomslag sommartid. Ett system som passar bäst i garage...

Vad var och en TYCKER om golvvärme är väl inte så värdefullt för TS? För övrigt har jag inte förrän idag någonsin hört talas om någon som tycker att golvvärme är obehagligt.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #34 skrivet: 31 jan-18 kl 21:23 »
Eller snarare, ett vattenburet system är klart värdefullare för samhällets penningflöden. Det är dyrare att köpa, installera och reparera. Dessutom ger det mervärde åt vattensaneringsfirmorna.

Golvvärme är visserligen skönt på vissa ställen, och praktiskt på några också, men jag tycker det är obehagligt att golvet är varmt överallt. Dessutom är det ett trögt system som kan ge lokal värmebölja vid väderomslag sommartid. Ett system som passar bäst i garage...

Man har väll inte golvvärme på under sommaren?

Vattenburen golvvärme har det används i garage och industrilokaler i många år här uppe.
Själv hade jag det i hyrd industrilokal byggt på 80-talet.
Efter det kan jag inte tänka mig ett garage utan golvvärme.
Det var suveränt att slippa kalldrag när man låg under bilar och mekade, när det var -30 ute

I huset jag började bygga 1983 installerade jag vattenburen golvvärme och det fungerade bra och höll jämn värme på vintern.
En fördel tycker jag var att man kan ha lägre temperatur inomhus, men det upplevs som att det är varmare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #35 skrivet: 01 feb-18 kl 00:05 »
Vad var och en TYCKER om golvvärme är väl inte så värdefullt för TS? För övrigt har jag inte förrän idag någonsin hört talas om någon som tycker att golvvärme är obehagligt.

Och TS är väl heller inte hjälpt av att någon tycker att en luft/vatten kopplad till golvvärme är ett bra system, om vi nu skall vara gnälliga. Jag vet flera som tycker att golvvärme i vardagsrum och kök kan vara obehagligt, att man inte kommer undan värmen. Men det är knappast intressant för TS heller, men det kan vara intressant för den som funderar på att lägga in ett sådant.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #36 skrivet: 01 feb-18 kl 00:19 »
Man har väll inte golvvärme på under sommaren?

Vattenburen golvvärme har det används i garage och industrilokaler i många år här uppe.
Själv hade jag det i hyrd industrilokal byggt på 80-talet.
Efter det kan jag inte tänka mig ett garage utan golvvärme.
Det var suveränt att slippa kalldrag när man låg under bilar och mekade, när det var -30 ute

I huset jag började bygga 1983 installerade jag vattenburen golvvärme och det fungerade bra och höll jämn värme på vintern.
En fördel tycker jag var att man kan ha lägre temperatur inomhus, men det upplevs som att det är varmare.

Den som bara har golvvärme har inte så mycket val när temperaturen svänger. En granne med enplanshus och värme i isolerad platta svor över trögheten i systemet när det gick från låg dagstemp och kalla nätter till riktig värmebölja, det tog lång tid innan det blev svalt i huset.

Men visst, golvvärme har många fördelar. Jag blir bara så trött på sågningen av andra lösningar.

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #37 skrivet: 01 feb-18 kl 10:21 »
Min erfarenhet av luft-luft är att det blir väldigt ojämnt i värmefördelningen. Man måste frångå alla skönhetsprinciper och sätta apparaten där den måste sitta för att få absolut bäst förutsättning för att nå alla rum.
I vår villa med luft-luft hade vi på vintern (Örebro) 20 grader i hallen där fläkten stod och 11 grader i sovrummet längst bort. Med öppna dörrar. Ovanvåningen fick ingen värme den heller. Vid mer minus än -7 så var elelementen tvungna att användas.
I sommarstugan samma trots att den är betydligt mindre. Svårt att nå sovrummen och om sovrummen ska få tillräcklig värme så blir det för varmt i rummet där fläkten är.
I min lilla sommarstuga är det likadant. Fläkten blåser rakt fram och sovrummet förblir kallt.
Men sommar och vår och höst kan det funka bra.
Jag skulle inte överge vattensystemet för att få jämnare värme i hela huset. Du måste också se till just ditt hus planlösning och möjlighet att placera en luft-luft värmepump. Det funkar för en del och en del inte.
En luft-vatten pump om den går att koppla på vattensystemet är ju ett alternativ. Det tycker jag låter klokast.
Eller komplettera med vedeldning alt pellets under vintern. Kanske är det lättare att få hjälp att bära in pelletssäckar med jämna mellanrum. Du kan ju ösa ur de med skopa. Men jag har ingen erfarenhet av pellets. Kanske kvittar det om du kompletterar med ved eller pellets för dig.

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #38 skrivet: 01 feb-18 kl 11:06 »
Ett tillägg till vad jag skrev om placering av värmepumpens utedel i denna tråd - med anledning av vad som hände här vid 6-tiden i morse:
Placera den så att den är skyddad mot takras - helst vid en gavel, annars kan det vara bra att ordna ett stadigt skärmtak över den.

Mitt markstativ blev tillknölat och utedelen inknuffad mot husväggen. Den ser hel ut, det mesta verkar fungera men fläkten går inte och jordfelsbrytaren löser ut när den försöker avfrosta. Eftersom det trots allt blir lite värme, så har rören klarat sig och kylmediet finns kvar på plats.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Uppvärmningsalternativ? Hjälp!
« Svar #39 skrivet: 01 feb-18 kl 11:39 »
Sådär är det , torbjörn, plötsligt händer det ;) Hoppas du kan räta till det utan för mycket problem.

Om man har luftburen värme och vill ha stängda dörrar eller att det av någon annan anledning inte fungerar med värmefördelningen så är det en billig och driftsäker lösning att sätta några fläktar i innerväggarna.

Svärmor och svärfar har ett hus som är byggt på 70-talet med luftvärmepump och fördelning av varmluften i golvet. Jämn värme och varken kalla eller varma golv.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser