Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Barkande getter  (läst 1755 gånger)

eriksvenzzon

  • Inlägg: 116
    • Lappland
Barkande getter
« skrivet: 13 maj-14 kl 07:32 »
Tänke bygga en störe hage till mina getter och då ta med ett hektar 40 årig tallskog. Frågan är kommer de att barka tallarna om de har annat att äta? Har ni tips på hur man skyddar träd som man vill spara? har ett 20-tal stora säljar nå rönn som ska vara kvar.

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Barkande getter
« Svar #1 skrivet: 13 maj-14 kl 09:27 »
Hur stora och grova har tallarna hunnit bli? Har de mycket grov bark kommer inte getterna vara intresserade, eftersom de föredrar finare och tunnare bark. Tall faller ju under kategorin "getgodis".
Vad gäller dina sälgar och rönnar beror det oxå på barkens grovlek, men är träden inte så stora så är rönn verkligen dina skäggiga vänners nya älsklingsmat  :P . Det finns flera olika sätt att skydda träd en vill spara. Hur är det, var du medlem i Föreningen Allmogegeten? På deras forum finns en bildtråd med tips på trädskydd.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

eriksvenzzon

  • Inlägg: 116
    • Lappland
SV: Barkande getter
« Svar #2 skrivet: 13 maj-14 kl 11:56 »
Tack, jo jag är medlem. ska kolla där.
Tallen är 20cm. säljarna är nära 100år. Rönna tänker jag brädslå.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 1 användare
William

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser