Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvar hon?  (läst 615 gånger)

MinnaJosefin

  • Inlägg: 29
    • Skåne
Ruvar hon?
« skrivet: 21 mar-19 kl 08:54 »
Hej! Vi har en Isbar höna som är född i juli-18 som igår la sitt allra första ägg:) alla höns värper i samma rede (fast där finns fler) så när hon klev upp och la sig så låg där 2 ägg redan. När jag gick in där så låg hon i redet och dom två äggen bredvid sig så dom syntes. Jag fyllde på mat och bytade vatten och var inte där på ca 10 min. När jag kommer tillbaka så har hon skuffat dom under sig och lagt vingen över dom lite. Kan det vara så att hon är sugen på att ruva? Eller gör höns så automatiskt om där ligger flera ägg? Hon låg i ca 30 min, då hade hon lagt sitt ägg och hon gick ut. Tänker att om hon ändå ville ruva så hade hon inte flyttat sig så snabbt? Vi köpte höns i september så vi är nya på biten med ruvning och kycklingar.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Ruvar hon?
« Svar #1 skrivet: 21 mar-19 kl 13:03 »
Det är inte ovanligt att hönor ligger en stund extra när de har värpt ett ägg.  Och de värper gärna där det redan finns ett eller flera ägg, och puttar gärna in dessa under sig som om det var ett ruvrede.

Vanligen brukar en höna har värpt ett tag innan ruvlusten sätter igång på allvar.

Ett ganska säkert tecken på att en höna vill ruva är att den ligger kvar i redet hela natten.


 

MinnaJosefin

  • Inlägg: 29
    • Skåne
SV: Ruvar hon?
« Svar #2 skrivet: 21 mar-19 kl 20:11 »
Tack för svar! Då känner jag mig lite klokare:)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

275 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser