Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fettklumpar?  (läst 1671 gånger)

Harriet S

  • Inlägg: 118
Fettklumpar?
« skrivet: 20 mar-19 kl 15:16 »
Kom ut till fåren och hade kommit lamm sista timmen. Ett piggt normalt lamm, men ett låg dött i hinnorna. Låg som ett litet litet paket och man såg genom fostersäcken att det var missbildat. Men det var vita ganska platta klumpar som såg ut som små fettplättar ca 2-3 cm i diameter  utanpå hinnorna och hela vägen bak till efterbörden där det låg. Jag har inte sett detta förut, har ni det?

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fettklumpar?
« Svar #1 skrivet: 20 mar-19 kl 22:46 »
Det är väl moderkakan som ser ut så?  Om jag förstår vad du menar. Klumparna är kotelydoner och brukar kallas kottar.
« Senast ändrad: 21 mar-19 kl 00:01 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Harriet S

  • Inlägg: 118
SV: Fettklumpar?
« Svar #2 skrivet: 21 mar-19 kl 15:21 »
Ok. Men jag har aldrig sett att det sett ut så här förut nån gång. Kanske helt normalt?

javill

  • Inlägg: 11355
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Fettklumpar?
« Svar #3 skrivet: 21 mar-19 kl 18:56 »
Kanske syns de tydligare på lamm som blivit kastade? Jag vet faktiskt inte.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Fettklumpar?
« Svar #4 skrivet: 21 mar-19 kl 19:53 »
Men kotelydonerna brukar väl inte vara vita i normalfallet? De är samma vad-ska-vi-kalla-den färg som resten av placentan, bara något mörkare och tydligt avgränsade.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser