Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Undrar om man kan göra smör i flaska?  (läst 5417 gånger)

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Undrar om man kan göra smör i flaska?
« Svar #20 skrivet: 08 feb-19 kl 10:48 »
Fast omgång 1 (jag inser att det kanske blir rörigt) klarade (klarifierade) jag så det bör ha varit mindre skrufs i än i köpsmör!
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Undrar om man kan göra smör i flaska?
« Svar #21 skrivet: 08 feb-19 kl 14:13 »
Ok, jag fattade nog fel, fick för mig att du hällde vasslen i smöret.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Undrar om man kan göra smör i flaska?
« Svar #22 skrivet: 08 feb-19 kl 15:07 »
Vasslen innehåller ju proteiner som gärna fastnar i stekpannan.

Var kommer vasslen ifrån? Blandar du in vassle istället för vattnet?
Vassle får man annars då man gör ost, kärnmjölk blir det vid framställning av smör och är inte det urtvättat noga så kommer smöret att härskna väldigt snabbt

 

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Undrar om man kan göra smör i flaska?
« Svar #23 skrivet: 21 mar-19 kl 18:52 »
Jag har haft lite räknestuga idag. Sist jag gjorde smör antecknade jag att jag fick 380 g smör på 6 dl grädde. Om grädden kostar 50 kr/l blir det ett smörpris på 79 kr/kg. Oekologiskt smör i butik kostade idag 94 kr kg.

Bregottkopia blir därför också lönsamt, om man inte skaffar för dyr olja.
Med de här proportionerna som jag såg nånstans
250 g smör
1 1/2 dl rapsolja
1 dl vatten


och om oljan kostar 50 kr/liter

blir hembregottpriset med köpt smör 64 kr/kg, med eget smör enl. ovan 57 kr/kg. Vanlig bregott kostade idag 78 kr/kg.

Om det är värt kladdet får ju vara upp till var och en, kul i alla fall att det inte är en ren förlust :-) med eget smör får man dessutom kärnmjölk på köpet, nära 6 dl per liter grädde.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

292 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser