Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stirlingmotorn producerar el från pellets, för hemmabruk.  (läst 8906 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Stirlingmotorn producerar el från pellets, för hemmabruk.
« Svar #1 skrivet: 07 jan-19 kl 15:49 »
Det finns ju en till artikel i samma tidning, https://www.elinstallatoren.se/innehall/nyheter/2018/oktober/sa-ska-stirlingmotorn-raddas-fran-konkursen/ . Tydligen ska en förserie på 250 exemplar tillverkas nu i januari och februari, om dessa exemplar ska säljas på marknaden borde det ju snart gå att hitta en prisuppgift.

"positivt kassaflöde på cirka 4 miljoner kronor i månaden" och 125 enheter per månad, det talar ju, grovt räknat,  för att de räknar med att få in 32000 kr/enhet.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Stirlingmotorn producerar el från pellets, för hemmabruk.
« Svar #2 skrivet: 07 jan-19 kl 16:05 »
ett litet tassavtryck
Vid Östra sjukhuset i Malmö hade de förutom hela taket fyllt med solceller också en liten anläggning vid sidan om,,,om jag inte missminner mig så var en Stirlingmotor inblandad i det systemet. Det är nerplockat sedan flera år, det fungerade inte så väl.
Vi var med i "Klimat vardag" 2010 och gjorde ett studiebesök där. Det demonterades något år senare.
Den drevs av solceller och kunde rotera efter solen.

Det behöver ju inte betyda att det inte fungerar "i liten" skala. Båda anläggningarna är gamla som gatan, tror det var en av de första solcellsanläggningarna ....
« Senast ändrad: 07 jan-19 kl 16:12 av Znibban »

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Stirlingmotorn producerar el från pellets, för hemmabruk.
« Svar #3 skrivet: 07 jan-19 kl 16:40 »
Sist jag lyckades få tag i ett pris minns jag det som att de skulle kosta över 100 tusen så jag släppte och glömde det fabrikatet.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

lassejohansson22

  • Inlägg: 24
    • -
SV: Stirlingmotorn producerar el från pellets, för hemmabruk.
« Svar #4 skrivet: 07 jan-19 kl 18:44 »
Vilket är..
1 bäst?
2 enklast?
3 billigast?
4 smidigast egenbygge?
Att bygga någon typ elproduktion, med sterlingmotor eller gengasmotor.

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Stirlingmotorn producerar el från pellets, för hemmabruk.
« Svar #5 skrivet: 07 jan-19 kl 20:17 »
Jag håller definitivt på Stirlingmotorn. Rätt byggd har den ett mycket litet servicebehov och behöver inte en maskinist. Precis som den i artikeln kan den vara en smidig enhet som går på pellets. Men man kan också koppla den till en vedpanna och elda rötgran.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Stirlingmotorn producerar el från pellets, för hemmabruk.
« Svar #6 skrivet: 07 jan-19 kl 20:25 »
Jag håller definitivt på Stirlingmotorn. Rätt byggd har den ett mycket litet servicebehov och behöver inte en maskinist. Precis som den i artikeln kan den vara en smidig enhet som går på pellets. Men man kan också koppla den till en vedpanna och elda rötgran.

Hur hög temperatur måste man få upp på en vedpanna, för att det ska funka?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Stirlingmotorn producerar el från pellets, för hemmabruk.
« Svar #7 skrivet: 07 jan-19 kl 20:27 »
Sist jag lyckades få tag i ett pris minns jag det som att de skulle kosta över 100 tusen så jag släppte och glömde det fabrikatet.

Är de så dyra, så är det läge att köpa svarv och fräs och tillverka en motor själv.
Svarven och fräsen kan man ha till annat också.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Stirlingmotorn producerar el från pellets, för hemmabruk.
« Svar #8 skrivet: 07 jan-19 kl 20:37 »
Skulle tro att de där som används nöjer sig med 400-600 grader, så en vedpanna fungerar fint. En modern med underförbränning brinner ju dessutom rätt jämnt under ett ikast.

Jag är inte tillräckligt duktig på Stirlingmotorer, men man bygger dem efter den temperatur de skall verka vid, så i princip skulle den ena cylindern kunna kylas av luften i verkstan eller huset medan man värmer den andra med 80-gradigt pannvatten. Men då blir motorn lite större än den som går på förbränningstemperaturen i en pelletsbrännare eller vedpanna.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Stirlingmotorn producerar el från pellets, för hemmabruk.
« Svar #9 skrivet: 07 jan-19 kl 21:03 »
Om man ska bygga något med en stirlingmotor så kan det visserligen bli effektivt och bra, men knappast enkelt och billigt. Man kan ju inte komma över fabriksbyggda stirlingmotorer till pris som en privatperson har råd att betala, varken fabriksnya eller begagnade. Och att bygga en bra stirlingmotor själv kräver mer mekaniska verkstadsresurser och ingenjörskunskaper än de flesta hempulare kan tänkas ha.

Vad de flesta tidigare stirlingmotorprojekt föll på, var att en stirlingmotor inte tycker om plötsliga belastningsändringar. Den är som ett kärnkraftverk i det avseendet - fungerar bäst med konstant belastning som möjligen ändras mycket långsamt.  Om man driver ett elverk med en stirlingmotor så får man räkna med att den tvärstannar om den har körts med lätt last en tid och man plötsligt slår på någon större elförbrukare. Liksom att om man plötsligt slår av lasten, så övervarvar motorn och det dröjer lång tid innan elverket är nere på rätt frekvens igen.
Idag, med modern batteriteknik, är ju de problemen lätta att lösa med en rejäl batteribank som buffert.

Så för hembygge är det nog gengas som gäller i första hand - någon befintlig gammal bensinmotor som konverteras för gengasdrift, hemslöjdat gengasaggregat, och en generator som man kommer över någonstans.
Underhållsarbetet blir såklart mer krävande än för en stirlingmotor, och om man använder gamla motorer från skrotade bilar kan det förstås hända att de inte har så lång livslängd kvar.  Det blir också mer arbete med vedhanteringen för ett gengasaggregat - antingen att hugga kubb eller att sikta flis så man får fram en fraktion som fungerar bra. Fliseldade gasgeneratorer brukar inte gilla att det följer med spån, stickor och alltför små bitar i flisen. Pellets är ganska tveksamt som gengasbränsle, i synnerhet den bränslepellets som finns på svenska marknaden. Finsk pellets är av en annan kvalitet och det verkar som om den fungerar bättre.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Stirlingmotorn producerar el från pellets, för hemmabruk.
« Svar #10 skrivet: 08 jan-19 kl 00:37 »
Det stod lite mer om pelletsstirlingmotorn i denna tidning https://www.vvsforum.se/nyheter/2018/mars/stirlingmotor-fixar-el-och-varme-i-hemmet/

130-140 000 räknar de med till slutkund. Så när Kinakopiorna kommer så blir det bråkdelar därav. Ca 150 kilo per enhet. Vad brukar det kosta, ca 100 kr/kilo?

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Stirlingmotorn producerar el från pellets, för hemmabruk.
« Svar #11 skrivet: 21 mar-19 kl 22:48 »
Inresol i Gävle är iallafall ett hedervärt försök som faktiskt skapa nått riktigt fungerande.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Stirlingmotorn producerar el från pellets, för hemmabruk.
« Svar #12 skrivet: 22 mar-19 kl 00:17 »
De har gått i konkurs och det hålls auktion på alla prylar utom sterlinggrejerna
https://psauction.se/auction/16838/inresol-ab-i-konkurs/antal=100&sida=1

 

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Stirlingmotorn producerar el från pellets, för hemmabruk.
« Svar #13 skrivet: 22 mar-19 kl 01:34 »
Det var som fan! Tack för info!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Stirlingmotorn producerar el från pellets, för hemmabruk.
« Svar #14 skrivet: 22 mar-19 kl 08:36 »
Sorgligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

336 gäster, 6 användare
Gröfre Slissing, xaelanar, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser