Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatis sorten bionica  (läst 2555 gånger)

adde1966

  • Inlägg: 18
    • Gästrikland
Potatis sorten bionica
« skrivet: 04 dec-15 kl 20:41 »
Hej där ute, någon mer som har erfarenhet av sorten bionica? Jag testade den i min täckodling denna sommar. För att den sägs vara bladmögelresistent, det verkade den vara men den har röta i sig, en till synes frisk och på ytan perfekt knöl kan om man skär den mitt itu ha en kärna som är helt brun. Såg detta även på potatisarna som jag köpte i affären för att ha till sättor. Man slipper bladmögel men får detta istället? någon som har gjort samma erfarenhet? gav för övrigt god skörd.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Potatis sorten bionica
« Svar #1 skrivet: 05 dec-15 kl 04:07 »
Denna och andra sorter har ju testodlats ganska mycket. Bionica har längre utvecklingstid än många andra sorter, men den är inte mera mottaglig för brunröta än andra sorter. Det säkraste sättet att undvika problem är ju annars att välja en tidig sort och plantera tidigt, så att tiden i jorden minimeras

http://www.slu.se/Documents/externwebben/nj-fak/vaxtproduktionsekologi/Sortprovning/Potatis/Resultatredovisning%207112%202012%20Hemsida%202.pdf 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Potatis sorten bionica
« Svar #2 skrivet: 05 dec-15 kl 15:24 »
Jag köpte några Bionica i livsmedelsaffär förra vintern och valde ut några att sätta. På våren såg de inte friska ut, så jag kasserade dem. Kan nog har varit smygande brunröta eller annan röta. Övriga 7 sorter som jag skaffat på samma sätt gick an att sätta och gav också skörd. Min preliminära slutsats är att Bionica inte är intressant för mig.

De flesta nya sorter är dagsländor. För mig fungerar äldre potatissorter ofta bra.

Jag såg en kritisk kommentar nånstans om att ensidig inriktning på resistens mot bladmögel kan ge andra problem i stället.
« Senast ändrad: 05 dec-15 kl 15:35 av Anders S »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser