Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mest effektiva kombinationsras?  (läst 6082 gånger)

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
Mest effektiva kombinationsras?
« skrivet: 28 mar-11 kl 20:33 »
Frågan lyder som överskriften.. Vilken är den mest effektiva kombinationsras enligt er? Kom med åsikter och komentarer!

Själv har jag RIR och de är bra mycket större än mina Maran och Wyandotte.. Äggläggningen kan jag bara jämföra Wyandotte och Maran då RIR-hönan nyss kommit igång med äggläggningen och då vinner Wyandottehönan trots att Maranhönan lägger större ägg...

Suss i Sannum

  • Inlägg: 436
    • Västergötland
    • Sannum
SV: Mest effektiva kombinationsras?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-11 kl 21:32 »
Svarar samma här också; Australorp!
Här finns en hoper höns i olika raser och japanska/jumbo vaktlar. Titta gärna in på hemsidan och bloggen. Där finns bilder på fjädrarna och lite annat.
www.sannum.eu
http://blogg.sannum.eu

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Mest effektiva kombinationsras?
« Svar #2 skrivet: 28 mar-11 kl 21:56 »
Jag har en liten ovanligare Tysk combiras som heter Niederrheiner. Dom har faktiskt imponertat stort på mig :D De sista tre veckorna har jag fått 16, 18 och 17 ägg. På tre hönor. Det ger nästan 6ägg i veckan som snitt och det tycker jag är suveränt. Dom enda höns jag har som slår det är mina vita Leghorn som nog värper strax över 6 ägg/vecka i snitt.

Sedan har jag en ras till som imponerar stort på mig. Det är mina "franska biff nakenhalsar" Cou-Nu. Det är ju egentligen en köttras men dom värper överaskande bra  :D Jag har 4 hönor och får mellan 18 och 20 ägg per vecka och har fått i ett par veckors tid nu. Med andra ord nästan 5 ägg per höna och vecka, inte illa för en köttras.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lönnhult

  • Inlägg: 134
    • Halland
SV: Mest effektiva kombinationsras?
« Svar #3 skrivet: 29 mar-11 kl 15:56 »
Jag har faveroller, stora wyandotter och New Hampshire. När det gäller äggproduktion, härdighet, fodersök och tillväxt vinner New Hampshire. Godasts kött vinner Faverollerna och vackrast  :-[ är wyandotterna.
Bor på liten gård med hästar och ett gäng höns.

Löparnäs

  • Inlägg: 310
    • Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Mest effektiva kombinationsras?
« Svar #4 skrivet: 29 mar-11 kl 16:20 »
RIR... mina damer värper ett ägg om dagen som klockor.. nästan..
får 18-20 ägg /vecka på 3 hönor..

Lugna trevliga och sympatiska.. (och goda  :-[)

Det blir fler av denna ras..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Mest effektiva kombinationsras?
« Svar #5 skrivet: 29 mar-11 kl 19:05 »
Jag har faveroller, stora wyandotter och New Hampshire. När det gäller äggproduktion, härdighet, fodersök och tillväxt vinner New Hampshire. Godasts kött vinner Faverollerna och vackrast  :-[ är wyandotterna.

New hampshire är inte de framavlade från RIR? eller misstar jag mig..?

Mina RIR är mycket större än mina Wyandotte och Maran, så köttmängd och tillväxt tror jag de vinner iaf..

Niederrhein var en vacker ras men kanske inte så stor.. den kanske växer snabbt istället..?

Låter som om Australorp vinner på röster än så länge.. Kanske blir att prova några sånna..

 

oskar98

  • Inlägg: 2810
  • Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Mest effektiva kombinationsras?
« Svar #6 skrivet: 29 mar-11 kl 19:11 »
New hampshire är inte de framavlade från RIR? eller misstar jag mig..?

Mina RIR är mycket större än mina Wyandotte och Maran, så köttmängd och tillväxt tror jag de vinner iaf..

Niederrhein var en vacker ras men kanske inte så stor.. den kanske växer snabbt istället..?

Låter som om Australorp vinner på röster än så länge.. Kanske blir att prova några sånna..

Jo New hampshire är framavlad från t.ex. RIR.
Min morfar har NH och det kan poppa upp någon RIR färgad någon gång hos han.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

385 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser