Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ekologisk byggkurs i hedemora  (läst 1694 gånger)

blackbird

  • Gäst
ekologisk byggkurs i hedemora
« skrivet: 31 jul-05 kl 18:23 »
jag gick en kurs som heter "bärkraftigt byggande och boende", den finns på Högskolan Dalarna och kursen hålls i Stjärnsund utanför hedemora på kvartsfart, ungefär en helg i månaden, de har ett fint vandrarhem där de flesta av oss bodde under kurshelgerna.
den kräver inga förkunskaper, bara högskolebehörighet. Men den passar för fackmän också då lärarna är mkt kompetenta.
Vi köpte boken "byggekologi" av Varis Bokalders och i slutet av kursen hyrde skolan en buss och så körde vi genom sverige och danmark och hälsade på eko hus och byar med honom som reseledare.
jag fick en fot in i byggvärlden, i byggnorm bygglovsansökans djungeln och i alternativa byggtekniker som tex lerhus och halmbalshus.
Vi fick leta tomtplats i stjärnsund och rita en bygglovsansökan till ett teoretiskt hus.. kursen lämpar sig också för er som har ett projekt på gång och behöver lite hjälp och inspiration.  
 
 

dansko

  • Gäst
Re:ekologisk byggkurs i hedemora
« Svar #1 skrivet: 03 dec-05 kl 12:41 »
hej..

jag undrar lite om du har någo info om lerhus, halmbalshus. var man kan få tips. har hört att det finns nån slags organisation.

H. daniel


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser