Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kalkoner i östergötland?  (läst 2123 gånger)

alpkråkas dotter

  • Inlägg: 73
  • Det är roligt att leva och se hur det går.
    • Östergötland
kalkoner i östergötland?
« skrivet: 21 okt-13 kl 22:27 »
Min man och hans far har under många år köpt in en grupp vita produktionskalkoner för att föda upp till slakt under sommaren. Jag själv är väldigt skeptisk till den "rasen" då jag ogillar osund avel på alla djur. Jag har nu börjat få med min man på att vi skulle kunna skaffa en mer naturlig och sund kalkonras och kanske bedriva lite egen avel på gården. Men jag har svårt att hitta både information och uppfödare. Är det någon här som känner till uppfödare i Östergötland, eller möjligtvis Sörmland/Småland. Vi vill helst inte åka så långt med fåglarna... Finns det någon vettig hemsida? Jag hittar inte ens någon fjäderfäförening i Östergötland... Skumt, då det ändå är Sveriges höns-tätaste län.  ???
Bor i villa i ett litet samhälle på landet. För närvarande har jag två katter och gotlandskaniner i genbank. Maken har ett sjuttiotal kor i konventionell mjölkproduktion.
Mamma till Moa, född 16 oktober 2008, och Hugo, född i februari 2012.
Är djurvårdare, biolog och jobbar med lantbruksfrågor.

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: kalkoner i östergötland?
« Svar #1 skrivet: 24 okt-13 kl 15:35 »
Jag vet att en del köper avelsägg och kläcker fram.  Det brukar finnas under annonser, övriga ägg antingen här eller så finns grupper på Facebook.

alpkråkas dotter

  • Inlägg: 73
  • Det är roligt att leva och se hur det går.
    • Östergötland
SV: kalkoner i östergötland?
« Svar #2 skrivet: 24 okt-13 kl 16:20 »
Tack för tipset! Jag ska testa Facebook.
Bor i villa i ett litet samhälle på landet. För närvarande har jag två katter och gotlandskaniner i genbank. Maken har ett sjuttiotal kor i konventionell mjölkproduktion.
Mamma till Moa, född 16 oktober 2008, och Hugo, född i februari 2012.
Är djurvårdare, biolog och jobbar med lantbruksfrågor.

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: kalkoner i östergötland?
« Svar #3 skrivet: 26 okt-13 kl 15:51 »
Höns och Liljor i min trädgård.

Ägg och Fjäder.

  • Inlägg: 20
  • Svenska lantras fåglar med genbank.
    • Södermanland
SV: kalkoner i östergötland?
« Svar #4 skrivet: 17 nov-13 kl 20:29 »
Hej har bronce kalkoner till salu om ni är intresserad. Med vänlig hälsning Magnus. 0707707743 .
Bor i Jönåker.
Svenska lantras fåglar samtliga med genbank
Hedemorahöns , ölandsgäss och Blåankor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser