Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frösåll  (läst 355 gånger)

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
Frösåll
« skrivet: 01 apr-24 kl 18:06 »
Söker frösåll av modell mindre (så att det går att posta - inom Sverige går bra). Sett att Föreningen Sesam har men kan inte bli medlem, så hoppas att någon mot förmodan har ett som inte används!
Ingen människa är illegal

Berberis

  • Inlägg: 1603
    • Närke
SV: Frösåll
« Svar #1 skrivet: 01 apr-24 kl 19:47 »
Om du inte lyckas få tag i riktiga frösåll, skulle det då vara möjligt att knåpa ihop några såll själv?
(För länge sedan snickrade jag några såll för jord, som änvänds fortfarande, men aldrig några frösåll.)

Till de allra minsta fröna kan köks-silar kanske fungera.
Olika slags insektsnät, av glasfiber, plast eller metall, kan också vara lämpliga.
Polyester-gardintyg finns med olika form på maskorna.
Kruxet är väl att du bara behöver små bitar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14461
    • Östergötland
SV: Frösåll
« Svar #2 skrivet: 01 apr-24 kl 21:36 »
Ja, frön kräver ju inte så mycket hållbarhet på nätet, så bara man hittar rätt maskstorlek i sina gömmor så går det att bygga.

Här finns annars en sida som kan ha lämpliga såll. Och med tanke på hur mycket det kostar att skicka något idag, så blir priset kanske lägre än om någon ger dig ett nät mot portokostnaden... https://www.temu.com/search_result.html?search_key=s%C3%A5ll&search_method=user&refer_page_el_sn=200010&srch_enter_source=top_search_entrance_10005&refer_page_name=home&refer_page_id=10005_1711999773407_ovxiq40yeo&refer_page_sn=10005&_x_sessn_id=9m4kuzvdof

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Frösåll
« Svar #3 skrivet: 02 apr-24 kl 14:39 »
Tack för förslagen! Det stämmer säkert att det inte kan vara så krångligt att knåpa ihop, men just i det här fallet hade jag gärna fått alla galler i rätt storlek på en gång :). Använder för tillfället diverse såll och silar som jag redan har men hela serien såll i rätt storlek hade definitivt gjort dem lättare att förvara och använda. Men om inte annat så blir det väl till att pyssla själv, skulle säkert räcka med ens fem olika storlekar. Insektsnät var ju ett bra förslag, några bitar sånt har jag i alla fall som kunde duga. Temu har jag bara sett reklam för men har känts lite suspekt då de säljer så billigt? Men jag måste kanske ta och kolla upp lite!
Ingen människa är illegal

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14461
    • Östergötland
SV: Frösåll
« Svar #4 skrivet: 02 apr-24 kl 15:52 »
Visst är hela företeelsen suspekt, med all världens tillverkning i Kina och så vidare, men Temu är ju lite som att handla av en grossist i Kina. Om jag ändå köper kinatillverkat, så skippar jag gärna alla mellanhänder och deras vinster. Köpte en grej från Temu och gav ca 80 kr, samma grej finns på Biltema för 350 och i järnhandeln runt tusenlappen.

Men vill du ha sverigetillverkat så kan du handla på https://silduken.com/for-privatpersoner/, där kan du kanske fortfarande få provbitar skickade till dig. Trevliga och hjälpsamma var de i alla fall för 10-15 år sedan när jag handlade en del av dem. Bra kvalitet också. Svenska Textilfilter handlade jag av också, men de verkar ha köpts upp.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Frösåll
« Svar #5 skrivet: 02 apr-24 kl 16:26 »
Visst är hela företeelsen suspekt, med all världens tillverkning i Kina och så vidare, men Temu är ju lite som att handla av en grossist i Kina. Om jag ändå köper kinatillverkat, så skippar jag gärna alla mellanhänder och deras vinster. Köpte en grej från Temu och gav ca 80 kr, samma grej finns på Biltema för 350 och i järnhandeln runt tusenlappen.

Men vill du ha sverigetillverkat så kan du handla på https://silduken.com/for-privatpersoner/, där kan du kanske fortfarande få provbitar skickade till dig. Trevliga och hjälpsamma var de i alla fall för 10-15 år sedan när jag handlade en del av dem. Bra kvalitet också. Svenska Textilfilter handlade jag av också, men de verkar ha köpts upp.

Det är ju iofs en bra poäng om mellanhänder. Har själv bara blivit mer och mer skeptisk till all näthandel, inte minst i och med att det där vissa amerikanska storföretaget går mot allt större monopol. Ska börja med loppis och så ser jag sedan vad som behöver köpas nytt ännu!  :-[
Ingen människa är illegal

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14461
    • Östergötland
SV: Frösåll
« Svar #6 skrivet: 02 apr-24 kl 22:39 »
Sådant som går att återanvända är ju klart bäst. Man kan hitta fina rostfria grejer på återbruksställena.

Nu har väl de flesta gamla tröskverken antingen skrotats eller hamnat på hembygdsmuseum, men där finns det sållplåtar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 3 användare (3 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser