Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  persilja perenn?  (läst 10683 gånger)

bea

  • Inlägg: 790
persilja perenn?
« skrivet: 08 maj-04 kl 21:53 »
min mamma har i alla år haft persilja en ock samma tuva .
jag har dock varje år köppt en ask med persilje plantor men de övervintrar inte vet någon värför?

Camilla

  • Gäst
Re:persilja perenn?
« Svar #1 skrivet: 12 maj-04 kl 19:31 »
Persilja är tvåårig (blommar andra året, och självsår sig förhoppningsvis då) och ska normalt överleva en vinter i vårt klimat.
Att din mammas persilja överlever och inte din kan kanske bero på hur hårt du skördar? Jag har själv lyckats ta död på någon planta genom att klippa av allt grönt, så den inte orkade "komma igen"...  (men gott var det  :P )
Du skriver också att du "köpt en ask persilja". Menar du en så'n där liten plastask som finns i grönsaksdisken? I så fall är det nog därför den inte övervintrar. De plantorna är ganska hårt drivna och är väl mer att räkna som förbrukningsvara än som utplanteringsväxter.
Prova i så fall att så persiljefrön (gror lååååångsamt), dela din mammas planta eller köp några egna plantor i en växtbutik så kanske det går bättre!

Lycka till!

Camilla

Månskensbonden

  • Gäst
Re:persilja perenn?
« Svar #2 skrivet: 13 aug-04 kl 14:48 »
Klimatet spelar roll... mycket. Bodde i Uppsala förut å då var det inte sån sprutt på persiljan. Bor sydligare nu, å här är den nästan vintergrön och självsår sig som ogräs. Gott ogräs! Persilja står i förbund med djävulen (säger de som vet) och måste fråga djävulen om lov för att gro, det är därför det tar sån tid! *skrattar* Får du persilja som går i frö så var lite försiktig med att äta fröna, mycket apiol i dem!
« Senast ändrad: 13 aug-04 kl 14:49 av Månskensbonden »

Häxan

  • Inlägg: 637
    • Västergötland
Re:persilja perenn?
« Svar #3 skrivet: 18 sep-04 kl 00:14 »
Persilja trivs ihop med rosor (boken ´morötter älskar tomater´) Har provat detta med gynnsamt resultat.
Min växt-guru författare Karin Berglund "Odla i ruta" har jag lärt mej hur växter fungerar.  Då en planta inte får vatten så svarar den med att ´hjälp jag håller på att dö´och producerar frön.
I en planta som ex tomat vill vi ha fröer=frukt. Därermot sallad är mest gynnsam för oss om den ínte håller på att dö´
Häxan

Vindarnas son

  • Inlägg: 73
Re:persilja perenn?
« Svar #4 skrivet: 14 jan-05 kl 09:44 »
Hmm... gammal tråd men spela roll... :-)

Persilja är som det nämnts tvåårig men denna livscykel är dock lite flytande. Allt beror på hur, var den växer samt vad som händer med den under livet. Får den växa fritt blommar den vanligtvis under andra året och NÄR den gjort det dör den. Man kan alltså (teoretiskt) förlänga livet på den genom att förhindra blommningen.

Men, nu finns även en flerårig variant av persilja, den japanska varianten "mitsuba", lite speciell smak men väl värd att prova.


Sanna

  • Gäst
Re:persilja perenn?
« Svar #5 skrivet: 15 jan-05 kl 16:03 »
Hej Vindarnas son!  :)

Påminner "mitsuba" om persilja i smaken eller är det en helt egen smak?


Angående självsående persiljestånd brukar jag oroa mig lite för korspollinering med vildpersilja. Läste någonstans att det kunde ske, fast å andra sidan har jag aldrig skådat vildpersilja i naturen någonsin...men jag sår ändå nytt "köpt" frö varje år. Förmodligen en överdriven försiktighetsåtgärd, men det är ju inte alltför betungande ekonomiskt med en påse persiljefrön, så...
Annars är jag numera självförsörjande på de fröer jag behöver, vilket naturligtvis inte hindrar att man dreglar över vårens nya frökataloger!!! :P

Vindarnas son

  • Inlägg: 73
Re:persilja perenn?
« Svar #6 skrivet: 16 jan-05 kl 22:43 »
Hejsan Sanna.

Jag tycker inte att den påminner om vanlig persilja... så här mitt i "vintern" har jag svårt att komma ihåg smaken men, jag tyckte nog att det var som en blandning av libbsticka och persilja... ungefär så. :-)

Stockholm bor du i (står det) och då är du i en potentiell "riskzon" för vildpersilja.  Den är inte inhemsk i vårt land, är vanligast i södra och mellersta sverige. Kan LÄTT förväxlas med den odlade slätbladiga formen men den VILDA har VITA blommor medan de odlade formerna har GULAKTIGA. Den är väldigt giftig så det rekommenderas att inte äta på den. :-)

Risken för korspollination med den vilda formen beror på avståndet till varann och av de insekter som finns där. jag har för mig att det är olika från art till art och kan inte ge ett exakt antal meter men, har du STOR gård borde det gå att ordna. :)

*sitter också å dreglar över katalogerna*


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser