Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kombi eller van??  (läst 8348 gånger)

Vilse

  • Gäst
SV: Kombi eller van??
« Svar #40 skrivet: 29 okt-10 kl 07:37 »
Åååh hittade värdefull information!

Som gäller både för mig men säkert också för Vilse  :D

"Ett problem finns dock och det är att endast personer som tog körkort före 1 juli 1996 (och inte fått det indraget), som får köra personbil klass II med en totalvikt som överstiger 3,5 ton på B-behörighet. För senare körkort gäller C-behörighet."

Man behöver alltså inte bry sig om vikten i vårt fall  ;D

Behöver inte bry sej om vikten  8) ;D :P

Har surfat vidare,,
kollar annonser på blocket och hur mycket i försäkringskostnad. I mitt fall så ser det tråkigt nog ut som en volvo kombi,,bläää
Kollade på robusthundburar och dom kostar 5.000 skr.
dubbelbur.
men svårt tänka om det går at ha en schäfer i varje halva eller för litet berodne på vilken volvo och jag kan inget om volvo. Har inte en susning om vilken som är störst eller så. Ser nästan aldrig volvo här nere.
Det finns nån volvo som heter xc och ser lite större ut och fördelaktigt med volviaförsäkring,,men då fick jag varningen at om man krockar med en volviaförsökrad bil så MÅSTE man laga den på en volvoverkstad och det kan ibland vara jädrans långa väntetider.
Kollade på M kombi efetersom jag brukar köra en sån, visserligen har jag en gammal 921,,men vore ju inte dumt med en 98-00. men då fick jag varningen at dom kostar för mycket att serva och jag hittar inga försäkringskvoter.
Sen läste jag i et forum att man kan ta volvos lastgaller och köpa till en dörr som passae och en mitvägg,,fast nån säjer at det är nästan lika dyrt som dubelburen,,men det måste jju vara bättre med volvos egna delar som man kan skruva ur lätt eller?
skulle vilja kunna kolla på bilar men hittar ju inga här. (bara japps bilar o holden)

sitter o planerar alla utvägar,,vet ju fortfarane inte hur det går på auktionen om 12 dagar,,men vil vara förberedd på alla eventualiteter.

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Kombi eller van??
« Svar #41 skrivet: 29 okt-10 kl 08:51 »
Om man köper en bil i prisklassen 50000 kr eller billigare måste man fråga sig om det är någon mening att ha helförsäkring på den. Ofta slutar det ju med att man betalar 20 % av bilens värde i försäkringspremie varje år, och då kan man lika väl lägga undan de pengarna och fungera som sitt eget försäkringsbolag.

Det finns många olika tillverkare av hundburar och sånt, och köper man en vanlig bil av äldre modell går det ofta att komma över begagnade hundburar till bra pris.

Vilse

  • Gäst
SV: Kombi eller van??
« Svar #42 skrivet: 29 okt-10 kl 09:34 »
Kom just på en sak,,
kan man köpa en XC70 och fälla ner baksätet platt?
sätta ett lastskydd i bak där det normalt brukar sitta?
ha två hundar i bak och en i baksätet fast med nerfällt säte?

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: Kombi eller van??
« Svar #43 skrivet: 29 okt-10 kl 17:07 »
Kom just på en sak,,
kan man köpa en XC70 och fälla ner baksätet platt?
sätta ett lastskydd i bak där det normalt brukar sitta?
ha två hundar i bak och en i baksätet fast med nerfällt säte?

Är det XC90 du tänker på? Ja, man kan fälla ner baksätet platt i den. Men lastutrymmet med fällt baksäte blir inte mycket större än i en vanlig V70, framför allt inte på höjden (bagagerumsgolvet ligger ganska högt).

Skulle inte t ex Ford Mondeo kombi kunna vara en möjlig bil? Iofs kanske lite rapplig men mycket billigare än en Volvo i motsvarande skick.

Vilse

  • Gäst
SV: Kombi eller van??
« Svar #44 skrivet: 29 okt-10 kl 19:09 »
Är det XC90 du tänker på? Ja, man kan fälla ner baksätet platt i den. Men lastutrymmet med fällt baksäte blir inte mycket större än i en vanlig V70, framför allt inte på höjden (bagagerumsgolvet ligger ganska högt).

Skulle inte t ex Ford Mondeo kombi kunna vara en möjlig bil? Iofs kanske lite rapplig men mycket billigare än en Volvo i motsvarande skick.


En sån här,,om man kan fälla baksätet platt och få ett lastgaller at stå där det ska stå normalt utan support av baksätets rygg,,
då har man ett lastutrymme bak för två hundar,,och man kan ladda in antingen en hund till genom bakdörr,, eller ha det som lastrutrymme.

jag har liksom inte ens sett volvobilar på 10 år så jag vet inte skilnad mellan xc70 och xc90,,försöker surfa mej til det,,ska kolla hur mondeon ser ut,,i det här läget jag är i nu så kollar jag efter billigaste försäkring också,,
fick mitt hjärta råda så hade jag köpt en mb kombi eftersom jag är van vid dom,,men ekonomiskt med dyr försäkring så säjer hjärnan nej även fast det skulle känas som lite trygghet att typ sätta sej i samma bil jag redan har fast lite nyare,,

http://www.blocket.se/stockholm?q=xc70&cg=1020&w=1&st=s&ps=&pe=5&mys=&mye=&ms=&me=&cxpf=&cxpt=&gb=&fu=&cxdw=&cxc2=&ca=11&l=0&md=th


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 2 användare
Sundance, jeno0038

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser