Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Peakoil  (läst 27015 gånger)

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Peakoil
« Svar #120 skrivet: 29 aug-12 kl 21:47 »
Det stora hotet mot det mesta på planeten är den explosionsartade befolkningsutvecklingen, en fördubbling sedan 1960 http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rldens_befolkning Även i Sverige har vi idag nått gränsen för den befolkningsmängd vi själva kan klara av att försörja. Enligt beräkningar så klarar vi att förse ca: 10 miljoner med egenproducerad mat inom landet. Det förutsätter dock att mängden vegetabilier i kosten ökar dramatiskt. Hur detta sedan distribueras till städerna med sinande energiresurser är en annan fråga. Att vi kommer att komma till en punkt när befolkningen minskar är inte en fråga om, utan när. Detta blir då också en av vägarna att minska energiåtgången. Men att hitta någon politiker som talar om detta går ju inte, alla skall ju räddas.
Min bästa ägodel är min vedspis!

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Peakoil
« Svar #121 skrivet: 06 sep-12 kl 11:03 »
@torpjens, din lärare beskriver ett korrekt fenomen, men det är mer allvarligt än vad som framgår av ditt citat. Eldar vi upp allt fossil-kol/kolföreningar får vi en CO2-halt i luften som vi får svårt eller omöjligt att leva i utan tekniska hjälpmedel för att andas.

"Vi" i västvärlden behöver knappast äta så mycket mer vegetabilier, många borde minska sitt animalie-intag och en väldigt stor del av befolkningen skulle behöva minska sitt kalori-intag totalt. Lejonparten av matproduktionen behöver förändras radikalt.

Vi behöver skrota en hel del gamla vanföreställningar och traditionellt vansinne.

Även om vi i Sverige och i många länder med liknande kultur äter mer animalier än vad vi behöver så är en stor del av jordens befolkning dvärgväxta och undernärda i brist på just protein.   

Den allmänna sinnesbilden att det är en självklar rättighet att köra bil på fossilt bränsle tills pengarna tar slut, att det är självklart att släpa omkring på ett och ett halvt ton eller mer med fossilt bränsle med en motor med löjlig faktisk verkningsgrad för att transportera sig till och från jobbet är vansinne. Dessutom startas dessa monsterkonstruktioner för varje resa, kort som lång, i många fall för att man behöver ett så stort fordon med lång räckvidd en eller några gånger per år.

Vare sig lagar, regler eller tradition i Sverige eller särskilt många andra länder jag känner till uppmuntrar till att ha två-tons-fossilaren ståendes fram till de gånger den behövs till förmån för ett litet elfordon som täcker vardagsbehovet. Om det inte vore för att vi hade synkroniserad semester och den självklara synen att möjligheten att slänga sig iväg i bilen och köra 50mil i stöten med max tio minuters påtvingad paus skulle 20 familjer kunna dela på en kombi/familjebuss för de tillfällen den behövs och åka enkel elbil till vardags, till och med en lätt anpassad täckt golfbil skulle täcka behovet för vardagsresor för väldigt många som i dag i stället varje dag kallstartar en fossilmotor som är stor och stark nog för att dra stora släp mycket fortare än vad man får köra bil utan släp i Sverige.

Matproduktionen idag står för en mycket stor del av växthusgaserna, om man räknar CO2-ekvivalenter så är det den absolut största källan. Hur det blir när man tar hänsyn till att metan är nedbrytbart och ur ett långsiktigt perspektiv inte är så mycket farligare än CO2 vet jag inte, men bortsett från konstkväveframställning blir då jordbruket generellt relativt klimatneutralt.     
                   

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

tench

  • Inlägg: 764
    • -
    • Solrot
SV: Peakoil
« Svar #122 skrivet: 07 sep-12 kl 19:56 »
Visst skulle vi behöva dra ned på animalierna. Men inte bara plocka ur dem ur dieten. Då skulle de flesta äta isbergssallat, gurka och klyftpotatis. Vet inte om det duger som kost.
Det finns otroligt många näringsrika livsmedel som är bra anpassade för odling i Sverige som knappt finns i vår kost längre.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Peakoil
« Svar #123 skrivet: 10 sep-12 kl 12:18 »
Jag har släppt sargen och kommit in i matchen relativt sent.
För ca 3-4 år sedan började jag få upp ögonen för vår arts svårigheter på allvar.

Har sedan dess levt billigt och aktat mig för konsumtionshetsen och statusjakten. (Detta är i min mening roten till alla våra problem)

Jag har efter bästa förmåga slitit ihop pengar för att bli kvitt skulder, så att jag inte är livegen, utan står fri och kapabel att flexibelt möta så många som möjligt av utmaningarna vi kommer ställas inför.

Jag håller för närvarande på att avslutar min anställning som kontorsråtta, och drar mig ut på landsbyggden till släkt och vänner.
Jag är helt novis när det kommer till odling och självhushåll, men jag lär mig snabbt.
Fokuserar mycket på systemtänk, och har alltid energisystem i åtanke då jag designar, utformar eller teoretiserar kring något.

För närvarande så lägger jag störst vikt kring dessa saker:
Perenna system som kräver minimalt med energi för att underhålla. (Bärbuskar/Träd/ etc)
Fleråriga plantor och träd, som kan leverera bra mat över tid, utan att man behöver markbereda.

Smarta och energieffektiva långsamma lösningar.
Involvera insekter mer i lantbruk.
Använda de resurser som finns på plats.

Jag tycker mängder av inspiration finns att hämta hos många som fäster ettiketten "permakultur" kring sitt tänk.

Men det jag fokuserar absolut mest på, det är att få vänner, släkt och bekanta att inse hur djävla illa vi ligger till, och hur tufft vi kommer få det.
Och det är en MYCKET svår uppgift.
Tills att saker blir ännu mer pinsamt uppenbara än vad de redan är, så blir det att fortsätta slita i uppförsbacke. Utstå hån och förlöjligande och jobba på...
Att veta att jag efter bästa förmåga sliter för att säkerställa någon form av civilisations överlevnad är för mig tillräcklig motivation att kämpa på.

K.A.J

  • Inlägg: 786
  • På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
SV: Peakoil
« Svar #124 skrivet: 10 sep-12 kl 12:57 »
Håller helt med Dej krikav! Fortsätt kämpa på Ditt håll jah kämpar på mitt håll mot fördommar och aningslöshet!

Har Du läst Björn Forsbergs bok "Omställningens tid"? Annars rekommenderar jag den varmt!

Hälsningar K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Peakoil
« Svar #125 skrivet: 10 sep-12 kl 16:58 »

Tills att saker blir ännu mer pinsamt uppenbara än vad de redan är, så blir det att fortsätta slita i uppförsbacke. Utstå hån och förlöjligande och jobba på...
Att veta att jag efter bästa förmåga sliter för att säkerställa någon form av civilisations överlevnad är för mig tillräcklig motivation att kämpa på.
Bra, jobba på så. Själv är jag inte så mycket av förkunnare utan strävar efter att göra mig själv så oberoende som möjligt. För de i min omgivning som vill lyssna berättar jag gärna, de övriga bryr jag mig inte om. Men den dagen när det blir glesare i mathyllorna och priset för både mat och drivmedel har skjutit i höjden då är det redan för sent att komma och lyssna på goda råd.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Tomas Skogstjärn

  • Inlägg: 56
  • Livsnjutare.
    • Hälsingland
    • www.tomas.skogstjarn.dinstudio.se
SV: Peakoil
« Svar #126 skrivet: 23 sep-12 kl 20:38 »
Kämpa på krikav. Själv är jag ute och föreläser om kommande energibrist med mera. Så jag vet att det finns många döva öron. Annars gör jag som Sydtobak, ser om mitt eget hus. Jag rekommenderar också Björn Forsbergs bok "Omställningens tid". Är själv aktiv inom omställningsrörelsen.
För mig är naturen ett apotek, skafferi, gym och ett andligt rum där jag finner sinnes ro.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Peakoil
« Svar #127 skrivet: 23 sep-12 kl 21:52 »
Pepp till er som försöker!


Jag försöker också, ibland, lite försiktigt. Nån fick mig att inse att det i de flesta fall inte är meningsfullt att försöka hjälpa folk som inte bett om det - de är inte mogna att ta till sig. Min ögonöppnare var Chris Martenson http://bit.ly/sQP36t som fick mig att gå från lite allmänt fundersam till mer oroad. Har gett bort den lättillgänliga "Kollaps" av Jonstad till några kompisar. Inte hört något om det från dem.  :-\ ::) :D


Blir långsamt mer oroad över sakernas tillstånd, försöker tänka lite strategiskt - köper mindre krafs och när något köps tänker jag ofta att det ska vara kvalité som håller länge och helst funkar under enklare förhållanden. Det senaste var en bra gjutjärnsstekpanna (från Ronneby bruk) som faktiskt funkar bättre och bränner fast mindre än min gamla teflonpanna gjorde.


/Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: Peakoil
« Svar #128 skrivet: 03 okt-12 kl 13:47 »

Blir långsamt mer oroad över sakernas tillstånd, försöker tänka lite strategiskt - köper mindre krafs och när något köps tänker jag ofta att det ska vara kvalité som håller länge och helst funkar under enklare förhållanden. Det senaste var en bra gjutjärnsstekpanna (från Ronneby bruk) som faktiskt funkar bättre och bränner fast mindre än min gamla teflonpanna gjorde.


/Torpjens
Teflonpannor har aldrig fungerat i detta huset. Ett par vändor på vedspisen så ser de ut som nyskrynklad folie.
Min bästa ägodel är min vedspis!

torbjorn

  • Inlägg: 13745
    • Medelpad
SV: Peakoil
« Svar #129 skrivet: 03 okt-12 kl 17:58 »
Iofs kanske stekpannor är något OT i den här tråden, men jag använder huvudsakligen billiga aluminiumstekpannor uppfiskade ur konservburksåtervinningen. Ofta finns det tjocka fastbrända saker utanpå non-stick-beläggningen, man brukar kunna bli av med dem genom att låta stark maskindiskmedelslösning sjuda i pannan några timmar och skrubba med diskborste då och då under tiden. Därefter är pannan likvärdig med en ny, billig och halvdålig aluminiumpanna.
Det finns faktiskt ett par gjutjärnspannor också, men det blir inte så ofta de används.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Peakoil
« Svar #130 skrivet: 03 okt-12 kl 18:23 »
Skaffar man sig en riktig gjutjärns panna så behöver man inge mera och skulle det gå riktigt åt faderns så är dom om svarvnings bara för att få dom plana  nått som aldrig går med en aluminium mig veterligen .  Min gjut järns panna är säkerligen 50-60 eller mer  men för benat bra  :)

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: Peakoil
« Svar #131 skrivet: 05 okt-12 kl 09:08 »
Kvaliteten på stekpannor kan man helt klart diskutera om man talar om att spara miljö, även om det är ett stickspår i tråden så går det på en vanlig elspis åt mer el att steka redan med en måttligt skev stekpanna. Gedigna gjutjärnspannor brukar gå att köpa second hand för några tior,  det brukar vara bättre att köpa en gjutjärnspanna för några tior som överlevt ägaren än att använda en gratis-panna som har kastats av någon anledning. Visst kan det finnas bra stekpannor bland de som kastas också, men om de är om än så lite skeva drar de mer ström på en elspis. Om man har vedspis och ändå eldar där för husuppvärmningen gör det naturligtvis mindre skillnad.   
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Tomas Skogstjärn

  • Inlägg: 56
  • Livsnjutare.
    • Hälsingland
    • www.tomas.skogstjarn.dinstudio.se
SV: Peakoil
« Svar #132 skrivet: 19 okt-12 kl 21:21 »
Jag använder fortfarande en gjutjärnspanna som min farfar tillverkade (han var gjutmästare). Pannan tillverkades innan min pappa var född och han föddes 1910. Så att där kan man snacka om kvalitet.
För mig är naturen ett apotek, skafferi, gym och ett andligt rum där jag finner sinnes ro.

Ron NL-S

  • Inlägg: 16
    • Dalarna
SV: Peakoil
« Svar #133 skrivet: 31 maj-15 kl 11:43 »
Det är fortfarande aktuell, så jag skulle vilja rekommendera källor som tex;
en amerikansk blogg http://thearchdruidreport.blogspot.se/
en svensk blogg med forskning och media reportager http://www.peak-oil.se/
deras bok;

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Peakoil
« Svar #134 skrivet: 01 jun-15 kl 02:28 »
Kan även jag rekommendera John Michael Greer, författaren som driver bloggen "The Archrdruid Report".

Bra bok att börja med, om man nu inte orkar plöja sig igenom alla inlägg han skrivit sedan 2006...
http://www.adlibris.com/se/bok/the-long-descent-9780865716094

  • Gäst
SV: Peakoil
« Svar #135 skrivet: 22 jun-15 kl 19:16 »
Om slutförvar:
http://www.nytid.fi/2008/01/en-geologisk-forolampning/

Om att havsnivåerna inte stiger. Jag vet inte om någon missbrukar Mörners namn här men det känns genuint:
http://narrskeppet.blogspot.se/2013/08/nils-axel-morner-havet-stiger-inte.html?m=1

Den här typen av motsägelser kan vi hålla på med hur länge som helst. Det förändrar inte det fakta att vi förbrukar så gott som ändliga resurser i allt för snabb takt. Det tröstlösa i det hela är att merparten av världens befolkning inte ens tänker på eller är medvetna om problemet. Jag ser inget annat slut än att vi som biologiska varelser kommer att ha förändrat atmosfären. Det har såvitt vi vet bara skett en gång tidigare i Jordens geologiska historia. Då var det bakterier som orsakade massdöd genom att göra sig av med giftigt syre som de inte hade någon användning av. Något som vi har ganska stor nytta av. Så i varje slut finns en början. Om det nu går så långt.

Sen det här med klimatmodeller. De är bara gissningar. Ingen vet med säkerhet vad som kommer ske i framtiden. Låt oss säga att Nordpolen smälter. Då kan havsströmmar korsa polen och det finns inga eller mindre kalla havsströmmar som håller emot Golfströmmen. Vad som händer då är bara gissningar. Min personliga tanke (en tanke är mindre utvecklad än en teori) är att vi når ett vegetationsmaximum i den bördiga Saharaöknen för att det åter börjar regna. Avdunstningen från en sådan vegetation kommer resultera i mer molntäcke och nederbörd över Skandinavien. Snart smälter inte snön bort på sommaren och vi har en ny istid. Nu pratar vi inte människoliv i tidsrymd längre.
/Jan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

715 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser