Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm som har svårt att suga fast på spenen  (läst 2077 gånger)

Bökås

  • Inlägg: 1
    • Småland
Lamm som har svårt att suga fast på spenen
« skrivet: 27 jan-18 kl 09:58 »
Hej alla! Ny på forumet och hoppas på svar från er erfarna!

Vi har en liten lammflicka som är ett par dygn nu. Hon är stark och envis, hittar spenarna. Men håller liksom inte fast och suger, bara tar den i munnen, suttar ett ögonblick och sedan släpper hon.
 
Hon kan stå kvar en lång stund och leta spene och buffa osv. Vi har gett henne råmjölk med medicinspruta i mungipan och då sväljer hon. Häller man över det i nappflaska så suger hon så det smackar, men nivån i flaskan minskar inte.
Hon sväljer inte samtidigt som hon suger!??
Nu har vi fått sonda henne, och hon är pigg och stark.
I morse så var hon vid spenen och då mjölkade jag ur direkt in i hennes mun, upplevde då att hon svalde och fick i sig och ville liksom hålla sig där vid spenen.
Känns så tokigt när det är så gott gry i henne och hon är en sådan kämpe....
Mycket tacksam för tips!

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Lamm som har svårt att suga fast på spenen
« Svar #1 skrivet: 28 jan-18 kl 11:52 »
Märkligt att hon inte verkar svälja när hon diar. Verkar hon normal inuti munnen och bak i svalget?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

376 gäster, 4 användare
pingu544, tuslus, von tratt, reimersro

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser