Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Redskap till liten traktor?  (läst 4613 gånger)

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #20 skrivet: 15 sep-17 kl 18:54 »
Det här med vad kranen/vinschen klarar är ju en sak, vad man gör med den är en annan. Jag har vid flera tillfällen lyft min 2,5 tons traktor till nära tippgränsen med vinschen, men eftersom man har sådan koll på den när man står och håller i spaken (eller ofta i snöret i mitt fall) så är det bara att sluta vinscha och släppa tillbaks traktorn. Man lär sig helt enkelt tekniken och aktar sig för farliga lägen.

Att kunna dra åt sig träd/stockar som ligger i besvärlig terräng tror jag går mycket lättare med vajerkran än med häst.

Det går att ta rejäla lass efter 2-hjulsdrivet när man har riktiga skogskedjor och tjälen har gjort sitt, men jag vet inte hur T22an är växlad, den kanske går för fort på 1an för att ta fulla lass.
Där har du fel bäste dräng en häst är oslagbar när det gäller att undvika att köra fast stocken mot träd stubbar och sten dessutom så går det snabbare än att vinscha . Det klarar du inte när man vinschar utan får hela tiden gå och räta till stocken när den går i mot .

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #21 skrivet: 15 sep-17 kl 20:53 »
Jag har dragit fram timmer med vajerkran där jag aldrig skulle släppt in en häst.

Men jag förstår att hästen är smidig för den som kört ett tag och blivit samspelt med sin dragare. Jag har bara kört häst på plan mark, men skall någon gång testa i skogen. Jag är mer van med maskiner, men är imponerad av hästens samarbetsvilja och förstånd.

Leiris

  • Inlägg: 17
    • Småland
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #22 skrivet: 15 sep-17 kl 23:43 »
Som vanligt utesluter inte det ena det andra. Mina marker består mest av branta bergsknallar där det är omöjligt att komma fram med traktor och hästen är perfekt.
 Jag befinner mig nog lite på 40-talet i tanken när småbrukstraktorerna kom och kunde ersätta mycket av hästens arbetsuppgifter. Vilken fascination och hisnande känsla det måste ha varit att kunna jobba en hel dag i sittande ställning och få mer gjort än om man gått bakom häst o harv! Kan känna samma sak nu när jag står inför alla möjligheter en egen traktor ger. Och skillnaden nu är att den är "nästan" gratis. 1949 kostade T22:an 7900 kr vilket motsvarar arbetstid motsvarande 640000 kr dagens pengavärde. Ganska nära vad en ny mindre traktor kostar idag, eller?


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #23 skrivet: 16 sep-17 kl 12:56 »
Jag har dragit fram timmer med vajerkran där jag aldrig skulle släppt in en häst.

Men jag förstår att hästen är smidig för den som kört ett tag och blivit samspelt med sin dragare. Jag har bara kört häst på plan mark, men skall någon gång testa i skogen. Jag är mer van med maskiner, men är imponerad av hästens samarbetsvilja och förstånd.
Vad är det du inte skulle släppa in en häst ? Det enda ja kan tänka mig är dåliga måsamarker där ingen bärighet finns. men man kan även vinscha sånt med häst 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #24 skrivet: 16 sep-17 kl 13:37 »
Rasbranter, blockig terräng med hål, sump som du nämnde och så stormfälld skog i redan svår terräng. Hästen ger i och för sig möjlighet att komma från andra håll, men nej, jag skulle inte kört häst där. Hade jag bara häst så skulle jag dragit ut med lina, men det kräver ännu mer av mig som hästförare och där är jag definitivt inte. Är man två så blir det ju lättare förstås.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Redskap till liten traktor?
« Svar #25 skrivet: 17 sep-17 kl 22:55 »
Rasbranter, blockig terräng med hål, sump som du nämnde och så stormfälld skog i redan svår terräng. Hästen ger i och för sig möjlighet att komma från andra håll, men nej, jag skulle inte kört häst där. Hade jag bara häst så skulle jag dragit ut med lina, men det kräver ännu mer av mig som hästförare och där är jag definitivt inte. Är man två så blir det ju lättare förstås.
Vist hänger det på hur van kusk man är  och hur bra samspelt man är med hästen och hur van den är i sin tur  . Men att vinscha i block terräng är ju rent helvete då det bara vill fastna så måste man dit och rätta till .  Sen får man över väga på vilken tid på året man ska köra ut för att det ska funka för att uppnå bästa resultat liksom att man märker hålen i marken du nämner .


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 3 användare
Anna Broman, Hokuspokus, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser