Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En slipfråga  (läst 2229 gånger)

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
En slipfråga
« skrivet: 07 maj-17 kl 20:32 »
Min morfar lär ha, när han slipat klart kniven på sitt bryne, ha dragit eggen till synes vårdslöst över en spik eller annat i metall. Detta skulle vara för att dra av råeggen.
Det låter otroligt, men min morfar va snickare och timmerman, han måste ha vetat vad ha gjorde. Min far sa iallafall att eggen blev sylvass.

Finns det någon som känner igen detta och vill lära mig?

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: En slipfråga
« Svar #1 skrivet: 07 maj-17 kl 20:41 »
egga blir lite raspi men biter bra sett andra  göra så men visst känns de kymigt

mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Sjaunja

  • Inlägg: 5540
    • -
SV: En slipfråga
« Svar #2 skrivet: 07 maj-17 kl 20:43 »
Jo om man kollar med förstoringsglas på nyslipad egg så ser den lurvig och ojämn ut. Att dra av lurvet mot en slät metallbit är finemang för att få bort det och få eggen perfekt.

seko

  • Gäst
SV: En slipfråga
« Svar #3 skrivet: 07 maj-17 kl 21:01 »
Det säger sig självt att han gjorde det innan han brynte och aldrig i livet efter. Det är när man slipar på en sån där bänkslip an något slag som det blir råegg, som helst ska av på brynstenen för att få den rätta skärpan. Men man kan dra av det innan, och det behöver inte vara en metallbit utan det går med en träbit också

Idd

  • Inlägg: 70
    • Skåne
SV: En slipfråga
« Svar #4 skrivet: 08 maj-17 kl 08:05 »
Jo han gjorde det just efter han brynt den på sitt brynen.

Men drar man den i samma vinkel som man slipade den i då?

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: En slipfråga
« Svar #5 skrivet: 08 maj-17 kl 08:41 »
Han gör sig av med det som på engelska kallas "burr". JAg vet inte om den metoden är optimal eller ej, låter lite som en form av strigling. Jag brukar ta bort det på en läderbit med grön oxidpasta efter bryning, till sist bryts det av.

seko

  • Gäst
SV: En slipfråga
« Svar #6 skrivet: 08 maj-17 kl 08:44 »
I så fall inte för att "dra av råeggen" Idd. Man bryner på en brynsten just för att bli av, dra av och bryna bort råeggen - den ska falla bort under bryningen och då har man fått verktyget vasst. Det kan varit så att han "slipade" kniven på en grov slipsten, som inte är att förväxla med en brynsten, och då kan det bli lite ojämnt på eggen som man dra av helst sidledes. Du säger själv "slipade" i andra meningen förresten.
En sån egg finns ofta kvar på de billigaste rakhyvlarna och därför skär man sig på de, men det är lätt att avhjälpa.

Sonnarps naturbruk

  • Inlägg: 100
    • Skåne
SV: En slipfråga
« Svar #7 skrivet: 08 maj-17 kl 08:53 »
Min morfar lär ha, när han slipat klart kniven på sitt bryne, ha dragit eggen till synes vårdslöst över en spik eller annat i metall. Detta skulle vara för att dra av råeggen.
Det låter otroligt, men min morfar va snickare och timmerman, han måste ha vetat vad ha gjorde. Min far sa iallafall att eggen blev sylvass.

Finns det någon som känner igen detta och vill lära mig?



Troligen så använde han ett skavstål och det funkar fint.  Och jag är helt övertygad om att det han gjorde inte var det minsta vårdslöst. Troligen var han så snabb och skicklig att det såg vårdslöst ut.

Om du vill komma hit vid tillfälle, så skall jag gärna lära dig att använd slipsten, bryne och skavstål. Bara skicka ett mail eller meddelande så löser vi den saken

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: En slipfråga
« Svar #8 skrivet: 05 jul-17 kl 16:35 »
Litegrann om knivslipning i den högre skolan: http://runeberg.org/tektid/1936m/0075.html


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

645 gäster, 4 användare (1 dolda)
tuslus, skogskälla, fri

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser