Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Testa vatten i grävd brunn?  (läst 7127 gånger)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Testa vatten i grävd brunn?
« Svar #20 skrivet: 29 aug-16 kl 09:12 »
Det kan absolut vara mycket kalk även i grävda brunnar, vi har över 20 tyska hårdhetsgrader i våran och mina föräldrar har sjukt mycket kalk i sin.

Egentligen så finns det inte något som heter kalkhaltigt vatten. Kalk löses upp som Kalcium och karbonat i vatten. De tyska hårdhetsgraderna tar hänsyn till kalciummängden, men inte karbonatmängden. För att hårdheten skall vara ett problem och fälla ut kalk på utrustning så behövs båda delarna. Många kommunala vattenverk tar hand om karbonatinnehållet just för att kalk inte skall fällas ut. Då får man ett vatten som har mycket högt värde i tyska hårdhetsgrader, men som aldrig är ett problem och fälls ut på utrustning eller tolkas som kalkhaltigt.

Är det en brunn utan avhärdare så kan skevheten inte vara så stor, dock mäter tyska hårdhetsgrader även magnesiuminnehållet i vattnet, så inte heller där finns något klart samband mellan hårdheten och kalkutfällningar.

MVH
Magnus

lillatorpet

  • Inlägg: 251
    • Jämtland
SV: Testa vatten i grävd brunn?
« Svar #21 skrivet: 10 sep-17 kl 09:35 »
Kan inte tänkas mig att jag skulle ha en grävd brunn. Och utifrån dina bilder så har jag en pump och hydropress fr grävd brunn. Det är mycket kall för alla i området, även de någon mil bort dom. Har kommunalt vatten- även om de har mindre kalk.
En borrad brunn har en diameter av 10-14cm och går ner i berget, oftast med foderrör (järnrör) som skyddar hålet den bit det går genom marken innan man stöter på berg. Förr grävde man ofta ned till berget och satte betongringar och då kan det se ut som en grävd brunn tills man lyfter av locket.

En pump i ett hus bredvid som bara har en slang in är nästan helt säkert kopplad till en grävd brunn. Är det en kraftigare pump med två slangar så har du nästan säkert ett borrhål.

Pump till grävd brunn:   http://www.rinkabyror.se/artikel/pumpautomat-10-20/

Pump till borrad brunn:   https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=112721&d=1400519170


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

382 gäster, 5 användare (1 dolda)
tuslus, Sjul, pingu544, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser