Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta solceller i ett träd  (läst 3523 gånger)

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
Sätta solceller i ett träd
« skrivet: 17 nov-15 kl 23:54 »
tjena.

vad tror ni om att sätta solceller i ett träd?

vårt hus ligger i norrläge med skog bakom huset. I en glänta bildas ett söderläge med högvuxna tallar. Min tanke var att sätta upp solcellerna i ett sådant träd. Är det en bra idé?
Hur skulle man fästa dem i så fall? Kan man skruva i trädet?
Tänkte väl att man skulle bygga en kraftig ram som man skruvar fast solcellen i för stabilitet till solcellen.

stort tack på förhand för alla kloka svar

/E

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Sätta solceller i ett träd
« Svar #1 skrivet: 18 nov-15 kl 00:09 »
Det är bättre att spänna fast ramen. Det är viktigt att du inte får någon skugga på solpanelen eftersom det ofta stänger av större delen av produktionen. Tänk också på att långa kablar ger förluster, höj spänningen om du skall långt.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Sätta solceller i ett träd
« Svar #2 skrivet: 18 nov-15 kl 07:52 »
Jag tänker att träd är ganska så optimala på att utnyttja solen. Varje nytt blad kommer där det finns god tillgång. Kan det inte bli en onödig konkurens som inte gagnar varken dig eller trädet?

Mvh
Magnus

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Sätta solceller i ett träd
« Svar #3 skrivet: 18 nov-15 kl 08:11 »
Känns som en väldig jobbig placering.. Jobbigt att komma åt om man behöver skotta bort snö, löv, barr eller göra rent från alger/pollen eller vilken anledning som helst när man behöver kolla till dem eller göra något arbete och/eller byta ut någon panel.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Sätta solceller i ett träd
« Svar #4 skrivet: 18 nov-15 kl 19:54 »
Om det är det bästa läget man har kanske inte solceller är värt att satsa på helt enkelt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Sätta solceller i ett träd
« Svar #5 skrivet: 18 nov-15 kl 21:54 »
Nu är ni väl onödigt negativa. Tallar med kronan högt upp och inga grenar på många meter från marken är ju stadiga pjäser att fästa solpaneler på. Inte saboterar man för trädet heller om man fäster en panel på stammen med två band. 1-2 kvadratmeter per träd och inte behöver de sitta så högt upp. Startar man vid 3 meter så slipper man att djuren gnager på dem, och det blir hanterbart att montera och underhålla.

Edgar84

  • Inlägg: 39
    • Bohuslän
SV: Sätta solceller i ett träd
« Svar #6 skrivet: 09 jan-16 kl 19:06 »
Hej. Ska pröva att sätta fast dem i ett träd. Återkommer med hur det gick framåt sommaren

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Sätta solceller i ett träd
« Svar #7 skrivet: 24 jan-16 kl 12:20 »
Jag hade länge ett par solpaneler i en talltopp för min vattenpump. - För att få maximal soltid. - Inte att rekommendera. - Tallar är inte klättervänliga och man måste ju upp ibland och kolla så att det inte växt ut något som skuggar.

Nu har jag istället en bättre pump som klarar behovet trots att jag bara har några timmars sol på paneler i marknivå.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Sätta solceller i ett träd
« Svar #8 skrivet: 09 jul-17 kl 18:11 »
Träd är solfångare, på stammen borde det vara perfekt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser