Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förstagångsval  (läst 3051 gånger)

Mormortill3

  • Inlägg: 47
Förstagångsval
« skrivet: 19 sep-15 kl 17:13 »
Hej
Vad rekommenderar ni för ras om man aldrig tidigare haft får ?
Helst skulle jag vilja ha en köttras , men då kommer dom upp i såna viktklasser och blir således kanske svårhanterliga. Jag var tidigare inne på Gotlandsfår , men har läst att dom är väldigt livliga , så då känns det som jag backar när det gäller det valet. Vi har tillgång till betesmarker med både gräs och sly . Vad ska man välja tycker ni ?

Gilbert

  • Gäst
SV: Förstagångsval
« Svar #1 skrivet: 19 sep-15 kl 17:24 »
Vi har 43 Gotlandsfår, vem har tutat i dig att de är livligare än andra raser? Finull är det stirrigaste nervösaste du kan få tag på. Kolla om problem på klövar, lammning etc också innan du väljer. Våra Gotlandsfår är lätthanterliga och betydligt mindre "fårskalle" än andra raser jag varit i kontakt med.

Mormortill3

  • Inlägg: 47
SV: Förstagångsval
« Svar #2 skrivet: 19 sep-15 kl 17:43 »
Jag har läst det i det här forumet under rubriken Gotlandsfår -Helsingefår .

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Förstagångsval
« Svar #3 skrivet: 19 sep-15 kl 18:35 »
Gotlandsfår är utmärkta förstagångsfår!! De har lätta lammningar och man får fina skinn från dom (om du köper in bra avelsdjur..) Däremot så är de alltid sådana att de går in i en hage och kollar kvalitén på stängslet. Är det dåligt då hoppar de ut. Men om du kan hålla stängslet uppe i bra skicka så rekommenderar jag Gotlandsfår. (och skicka alla hoppetackor på slakt, med en gång!)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Gilbert

  • Gäst
SV: Förstagångsval
« Svar #4 skrivet: 19 sep-15 kl 18:43 »
I alla raser och alla besättningar finns enstaka djur som hittar på olika saker, de rensar man ut. Det drabbas man av oavsett vilken tas man väljer.

Gotlandsfåren skulle jag inte vilja byta mot någon annan ras. Köttras ger ju kött men fina skinn ger hyggligt med pengar. Säljer vi bara 6 paket korv på en marknad men 5 skinn blir vi glada, korven går ju att äta!!



Mormortill3

  • Inlägg: 47
SV: Förstagångsval
« Svar #5 skrivet: 19 sep-15 kl 19:44 »
Tack för svaren . Jag vill ju helst ha Gotlandsfår eftersom dom är så fina . Jag kommer säkert ställa fler frågor så fort vi skaffat dom , tack så länge .

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Förstagångsval
« Svar #6 skrivet: 20 sep-15 kl 00:08 »
Har du betesmarker med både gräs och sly passar gotlandsfår bra. De gillar sly!  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Hans Hultén, fri, karsan, magtob

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser