Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Trillingar, stödmata?  (läst 9141 gånger)

krulltott

  • Inlägg: 37
    • Värmland
Hjälp! Trillingar, stödmata?
« skrivet: 19 mar-14 kl 00:24 »
Tackan har fått ett stort bagglamm och ca en timme senare 2 mycket mindre. Jag har hjälpt dem till lite mjölk från tackan men de verkar ganska svaga och kommer inte riktigt till. Ska jag stödmata dem för att de kommer in i matchen? Nu har tackan lagt sej ner. Hon har tvättat och tagit rätt på sin små väldigt bra förövrigt. Hur ska jag göra?

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #1 skrivet: 19 mar-14 kl 06:49 »
Hej.
Ifall lammen är små & pigga skulle jag stödmata tills jag såg att de diar själva. Annars skulle jag ta bort dom.
Jag har gutar och säljer livdjur i första hand och då vill man ha livskraftiga djur som klarar sig själva.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

krulltott

  • Inlägg: 37
    • Värmland
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #2 skrivet: 19 mar-14 kl 07:28 »
Jag gav dem en slurk varmt sockervatten i natt och de stog alla upp och försökte dia nu i morse när jag tittade till dem. men det är stor storleks skillnad på dem. Få se om mjölken räcker till alla 3. Skulle bifoga en bild men vet ej hur. Ska väga dem idag.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #3 skrivet: 19 mar-14 kl 08:56 »
Viktigt att de får i sig råmjölk från tackan. Sockervatten är inget bra alternativ. Mjölka då hellre ur tackan och ge lammen så att du säkert vet att de får i sig mjölk. Du kan också hålla tackan så att hon står stilla och hjälpa lammen att hitta till spenen så de inte håller på och letar utan att hitta.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #4 skrivet: 19 mar-14 kl 10:07 »
Mjölka ur tackan och sondmata lammen! Överlägset bästa metoden för att vara säker på att de får i sig mjölk, utan att störa instinkterna att leta mat på egen hand!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

krulltott

  • Inlägg: 37
    • Värmland
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #5 skrivet: 19 mar-14 kl 10:14 »
Jag hjälpte båda 2 med att få i sej lite .mjölk men lyckades bara att få lite grann då det stora lammet hade tömt. Det ena lilla ville inte suga och bara låg så då fick jag rådet om lite sockervatten?  Idag har jag försökt styra så gott det går. Tackan verkar inte ha så mycket mjölk då jag tror det stora tömmer efter hand. De båda små försöker dia men det verkar inte komma så mycket. Tackan äter och dricker bra. Alla lamm är på benen så jag får avvakta eller kanske stödmata det stora så de små får i sej lite mer? Måste få ordning på detta för nästa är på gång!

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #6 skrivet: 19 mar-14 kl 11:51 »
Jag hjälpte båda 2 med att få i sej lite .mjölk men lyckades bara att få lite grann då det stora lammet hade tömt.

Hur mycket är lite grann? Du får hålla ett öga och se till att de får i sig mat. Om de inte äter själva får du sonda eller ge i spruta i munnen om de sväljer som de ska. De äter lite och ofta när de diar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

krulltott

  • Inlägg: 37
    • Värmland
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #7 skrivet: 19 mar-14 kl 18:01 »
De diar alla tre men det stora lammet tar nog mest. Tror inte tackan har mjölk så det räcker. De är fortfarande ganska pigga men väldigt magra. Det stora väger 5200 de små 2200 resp 2300 ( finull) Är det vanligt med så stora skillnader?

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #8 skrivet: 19 mar-14 kl 18:05 »
Ta undan det stora lammet, det har fått så det klarar sig. Han kan klara sig på ersättning.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

gransmala

  • Inlägg: 102
  • "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #9 skrivet: 19 mar-14 kl 18:41 »
Håller med Ylven. Låt dom små få dia & ge den store ersättning, (om det verkligen är så att det inte räcker till). Har själv råkat ut för samma sak men fick rådet att trycka i alla lammen råmjölk och sedan avvakta 2 dagar. Det gick galant! Alla tre blev välväxta. Glöm inte att se till tacka lite extra, det går åt mycket mat till 3 lamm.
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

krulltott

  • Inlägg: 37
    • Värmland
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #10 skrivet: 19 mar-14 kl 18:56 »
Var lite inne på det själv men att ta undan lammet? Ska han inte få gå tillsammans med de andra även om man matar honom? Tackan får Forfor tacka och kornkross, selen E och fri tillgång till hö. Ska avvakta tills imorgon så får jag se hur det går.

PantaRei

  • Gäst
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #11 skrivet: 19 mar-14 kl 19:48 »
Lindrigast för alla parter är att låta alla lamm gå med sin mamma och ge ersättning åt de som är hungriga ett par gånger om dagen. Ibland tar det någon dag för tackans mjölkproduktion att komma igång, ibland får man stödmata länge. Håll koll på hur lammen beter sig; hungriga lamm skriker, riktigt hungriga lamm är tysta och apatiska och då är det bråttom att få mat i dem.

krulltott

  • Inlägg: 37
    • Värmland
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #12 skrivet: 19 mar-14 kl 20:50 »
Tack för alla råd ska ut nu och titta till dem igen och tror jag ska ha nappflaskan i bakfickan för säkerhetskull  :)

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #13 skrivet: 21 mar-14 kl 09:20 »
Det stora lammet har kraft att ta för sig, på de smås bekostnad. Det är därför jag rekommenderar att ta undan det stora lammet.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

gransmala

  • Inlägg: 102
  • "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #14 skrivet: 21 mar-14 kl 18:51 »
Hur går det? Vi är ju nyfikna här!
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

krulltott

  • Inlägg: 37
    • Värmland
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #15 skrivet: 22 mar-14 kl 10:19 »
Det går bra fortfarande :) Alla pigga.Stödmatar de minsta 3 ggr per dygn med ca 150 ml och gav även det stora lammet lika mycket. Alla har ökat i vikt ca 150-200g. Jag har så dålig våg så vikterna är ca men uppåt i alla fall.
Däremot så är jag lite bekymrad över det stora för han rosslar så? Ska tempa honom sen. Kan ju rossla för han äter glupskt?
Tacka nummer 2 lammade igår med tvillingstöser. Allt bra och lammen jämnstora 3500 o 3800 :)

krulltott

  • Inlägg: 37
    • Värmland
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #16 skrivet: 26 mar-14 kl 22:05 »
Sorgens dag!
Idag fick det stora bagglammet somna in hos veterinären. Hans rosslande blev bara värre och hade väldigt tungt att andas. Han hade ingen feber men såg så konstig ut vid revbenen på ena sidan.
Veterinären gjorde en enkel obduktion och fick se att ena sidans revben var böjda inåt och tryckte mot diafragman och lungor. Han hade dessutom ett förstorat hjärta men inget tecken på infektion.
De 2 små mår bra och skuttar omkring.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #17 skrivet: 26 mar-14 kl 22:30 »
Det är så trist när det tar slut och speciellt när det är små lamm.  :'(
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #18 skrivet: 11 apr-17 kl 08:13 »
Jag har en fråga som säkert kan passa in i 250 av alla trådar om lammning och råmjölk...

Har en Värmlandstacka som fått trillingar, alla är igång med skutt o sovstunder...men dom samsas också om samma spene, vilket är enklast men inte rätt när den andra spenen är stor... I början så knuffade tackan bort dom när dom gick till dne stora spenen men sedan mjölkade jag ur ca 6 dl och den borde varit hanterbar men dom väljer ändå den andra.

Det är ju inte hållbart i längden att dom alla samsas men finns det hopp om när dom bli lite säkrare på de där med att hitta spene om några dygn så löser sig allt? någon som varit i samma sits?

Har inte börjat med flaska än på allvar...men mjölken finns där men jag vill ju att dom ska klara sig själva...
Det är aldrig för sent att ge upp.

javill

  • Inlägg: 11370
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #19 skrivet: 11 apr-17 kl 13:32 »
Risken är ju at mjölken sinar i den andra spenen om de inte äter av den. Går det att visa dem den efter att du mjölkat ur? Tre lamm på en spene är inte optimalt. Tycker tackor med tre lamm och två spenar oftare får sår på spenarna. Om du inte får dem att ta den andra spenen hade jag börjat tilläggsmata relativt snabbt. Om båda spenarna kommer igång och du vill ha lite storlek på lammen i höst hade jag börjat med tillskott om någon vecka till. Kanske lammbar?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #20 skrivet: 11 apr-17 kl 13:38 »
Jag får ju göra fler försök...problemet är ju att kombinera en nymjölkad spene, lugn tacka och ett hungrigt lamm...men dom gick ju och luktade på spenen efter att jag varit där o kladdat lite extra med mjölk på spenen. Så nyfikna är dom och tackan knuffade inte bort dom direkt. Så det finns hopp.
Hoppas ju att dom ska bli lite kloka dom närmsta dygnen och då ta tag i det själva men det blir lite försök med flaska också bara för att få i dom något att växa på.
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #21 skrivet: 11 apr-17 kl 14:38 »
Fortsätta mjölka ur tills de börjar dricka där också.
Jag har sett på en get som bara hade en killing att den juverhalva som inte dias sinar väldigt fort. Då är det kört.
Med mina lamm har jag aldrig sett att de bara använder en sida. Tvärtom är jag imponerad av hur fort ett lamm kan krypa under tackan och börja dia den andra spenen för att få i sig så mycket som möjligt. Oftast har jag sett att lammen har en varsin spene och alltid diar samtidigt från sin egen spene. Värst är det med trillingar, då diar två först och sen efter en stund får nr 3 dia. Jag brukar alltid stödmata trillingar, men stödmatar alla som vill ha och inte bara den som är minst.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #22 skrivet: 11 apr-17 kl 14:52 »
Ja dricka kan dom ju så det problemet är ju löst...sen är det bara de där med mängd. Förhoppningsvis så är det ju inte samma lamm som kommer sist till spenen varje gång...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #23 skrivet: 12 apr-17 kl 17:36 »
Tyvärr har tackan något problem med att släppa till den ena spenen....så fort lammen går och nosar så får dom en spark..
Hon utrycker ju inga tydliga tecken på smärta och juvret är ju inte stenhårt...

Någon som har tips? är det bara att hålla produktionen igång och hoppas på att hon släpper till inom kort?

Fördelen är ju att jag får mjölk att stödutfodra lammen med och slipper blanda pulver.
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #24 skrivet: 12 apr-17 kl 17:53 »
Tyvärr har tackan något problem med att släppa till den ena spenen....så fort lammen går och nosar så får dom en spark..
Hon utrycker ju inga tydliga tecken på smärta och juvret är ju inte stenhårt...

Någon som har tips? är det bara att hålla produktionen igång och hoppas på att hon släpper till inom kort?

Fördelen är ju att jag får mjölk att stödutfodra lammen med och slipper blanda pulver.

Väldigt konstigt om du får mjölka den spenen men lammen inte får dia. Har du provat att hålla fast henne och låta dem dia den spenen?
För normalt sett om de inte får dia en sida så bör man misstänka juverinflammation, dvs att det gör ont om de diar den sidan.
Du kan ju även prova att låta dem dia bakifrån. Då bör hon inte kunna sparka bort dem.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #25 skrivet: 12 apr-17 kl 18:32 »
Jag får inte....jag får ju hålla fast henne eller lägga henne ner...men då vill lammen inte dia.

Men juverinflammation....jag hade hoppats på tydligare tecken...juverhalvorna blir likvärdiga när jag mjölkat ut några dl....
Det är aldrig för sent att ge upp.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #26 skrivet: 12 apr-17 kl 22:24 »
Jag får inte....jag får ju hålla fast henne eller lägga henne ner...men då vill lammen inte dia.

Men juverinflammation....jag hade hoppats på tydligare tecken...juverhalvorna blir likvärdiga när jag mjölkat ut några dl....

Sätt en halsrem på tackan, och bind henne kort. Då behöver du inte hålla tackan fullt ut, utan kan ägna dig åt att få lammen i bra postion istället.

Om det behövs, så binder jag tackan, och använder en hand till att hålla henne i en bra position, så att lammen kan komma åt.
Då brukar lammen ta bägge spenarna, bara det finns något att dia.

Det är oerhört svårt att med handkraft hålla en motsträvig tacka, och samtidigt får lammen till rätt ställe...Bindsle medan "tvångsdiande" pågår är ofta nödvändigt, åtminstone de första dagarna.



Finns det inga småsår eller förhårdnader på den spene som lammen inte använder/tackan inte låter lammen använda?




Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #27 skrivet: 13 apr-17 kl 12:49 »
Plötsligt vänder det.

Tackan med lamm släpptes idag ut på bete och då kunde hon ju inte hitta en vägg att gömma sin ena spene med, plötsligt så attackerar ju lammen från båda håll och problemet verkar lösa sig självt. I princip.
Jag har ju fått mjölka ur lite för att spenen ska vara av rimlig stolek samt få i den mjölken i lammen så gott det går så att dom slöar till.

Binda fast djuren ser jag inte som min personliga favorit, att välta henne och sitta på henne och ta kontrollen är mer min grej. Dock är det svårt för lammen att dia på en liggande tacka..
Spenen ser fin ut och jag har med lätthet kunnat mjölka ut minst 5 dl om dagen.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #28 skrivet: 13 apr-17 kl 15:25 »
Vitsen med att binda upp är ju att du kan göra en koll av spenen, prova dra och kolla mjölken, och sen ställa dit ett lamm som får suga själv.. Såklart det inte är kul att binda, men ju snabbare vi får lammen och tackan att klara det själv - desto bättre..

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #29 skrivet: 13 apr-17 kl 17:12 »
Vitsen med att binda upp är ju att du kan göra en koll av spenen, prova dra och kolla mjölken, och sen ställa dit ett lamm som får suga själv.. Såklart det inte är kul att binda, men ju snabbare vi får lammen och tackan att klara det själv - desto bättre..

Vitsen är noterad sedan länge men jag sparar den tills jag är riktigt desperat...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #30 skrivet: 13 apr-17 kl 18:44 »
Mjölka ur tackan och sondmata lammen! Överlägset bästa metoden för att vara säker på att de får i sig mjölk, utan att störa instinkterna att leta mat på egen hand!!!
Du menar väl stödmata?  Sondmatning är för lealösa halvdöda stackare, inte riskfritt!

  Sorgligt med den store, men nu delar väl de små på den mjölk som finns.  (Såna konstiga fel det kan bli på lamm!  Revben som buktar inåt, eh?)

  Beträffande lamm som bara äter från en spene, så brukar jag hålla för den populära spenen tills alla parter vant sig vid att den andra också går att använda.  Brukar inte ta så lång tid - om den stora spenen är frisk!  Är den infekterad, så har ju lammen goda skäl tll att nobba den, och då är den troligen öm också.  Om den är överfull så blir den ju också ömtålig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #31 skrivet: 13 apr-17 kl 19:03 »
Jag tycker ju att det lurigaste är att få lammen att verkligen vilja dia när man är hos dom och försöker fixa, då verkar ju åtminstone mina helt bara vilja ligga under värmelampan och slöa. När jag sedan lämnar båset, då kan det skuttas runt och dias från den högst rankade spenen.

Eftersom tackan hoppar även när jag rör den "vanliga" spenen så skulle det nog skapa stress att sitta och hålla för.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #32 skrivet: 14 apr-17 kl 11:47 »
Klart att tackan hoppar när någon annan än hennes egna älskade lamm närmar sig mjölkbaren!  Plåster med kraftigt klister?  Som får sitta några timmar?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hjälp! Trillingar, stödmata?
« Svar #33 skrivet: 14 apr-17 kl 11:57 »
Klart att tackan hoppar när någon annan än hennes egna älskade lamm närmar sig mjölkbaren!  Plåster med kraftigt klister?  Som får sitta några timmar?

Jag har funderat i dom banorna....men tänkte mer om man kunde smörj med någon salva som var ofarlig för spenen men som kanske luktade något annat än mjölk, då skulle ju lammen kanske välja att nosa där det luktade mjölk istället. Men då funderade jag ju på att om det är något dolt fel med den andra så kan det ju vara så att dom sedan inte vill suga på något och plötsligt står jag med tre rena flasklamm...

Men nu har jag sett att ett lamm verkar ha sett fördelarna med en egen spene, så jag håller bara koll och kanske mjölkar ut lite för att hålla produktionen igång och juverinflammationen borta..
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser