Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rapchic's getfrågartråd  (läst 11123 gånger)

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
rapchic's getfrågartråd
« skrivet: 09 apr-13 kl 15:38 »
Hej
Jag och min man vill skaffa getter, lappgetter är tanken. vi har ju lite erfarenhet av djur sen tidigare och svärmor har får men närmare kommer vi nog inte i kunskap förutom den man kan läsa sig till.
Vi har ju några månader på oss att skaffa kunskap eftersom man måste stå på kö så jag tänkte att några av mina lösa ideér och funderingar kan ju få svar under den tiden.

Kost?
Vad jag har förstått så ska getter äta som "stora gotlandskaniner" dvs hö, sly, mineraler, extrafoder under graviditet, amning och växtperiod.
Extrafodret för lappgetter är det typ fårfor fast för get (vad heter det då) eller är det havre, korn, vete etc blandning (skulle föredra det senare)
Kan dom äta ensilage (och då är torrensilage bättre?) eller måste det vara torrhö?
Mineralerna är visst viktiga för getter, är det nått färdigblandat man köper eller typ slicksten (eller båda) vad heter det isåfall?
Vi har väldigt mycket gran i skogen (där vi främst tänker ha hagarna) kommer dom att äta av den så mycket att det blir skadligt ifall dom har annan mat/sly? Hur löser man det om dom gör det?
Barkar getter av stora träd eller bara små?

bo?
Bodelen verkar väldigt enkel (vindskydd typ) vi funderar kanske på att ha dom med hästen och om vi ska ha dom så ska dom nog ha ett "hus" istället med flera ingångar så dom kan fara dit utan att hästen kommer dit. är det en bra ide?

Brunst?
Eftersom getter bara brunstar en gång om året kan man ha bock + getter i samma hage hela året/nästan hela året?
Då behövs ju mindre hagar och kanske bara en bock, en kan tex vuxna getter + bock vara i och andra ungdjur/tom.
Det skulle nämligen vara praktiskt att börja med bara en bock tycker jag men är det en dålig ide får vi ha två bockar helt enkelt.

Mjölk?
mjölkar lappgetter på vintern? Jag minns mig ha läst att mjölkande getter/får ska ha det varmt på vintern för att inte få juverinflammation men sen hör man massor som har getter i ett vindskydd och då går det inte ihop för mig  :-\
Men mjölkar dom inte på vintern så är ju problemet löst.
Jag har också hört att man kan, om man inte använder så mycket mjölk ha ko och kalv skilda endast under natten, mjölka på morgonen och sen får kalven dricka av kon under dagen. Går det med getter?

Mordern vallning?
Jag har reumatiska problem som varierar i styrka (don't worry min man kan ta hand om getterna då jag inte kan det jag är inte ensam)
Jag funderade på för att göra "nån nytta" på mina halvdåliga dagar så kan jag ta med getterna till nån del av skogen/legdan som är i närheten och slyrikt och sätta mig och typ läsa där. skulle getterna stannat kvar? eller skulle dom bege sig till trädgårdslandet för att dom vet att dom inte får vara där (trädgårdslandet ska antagligen stängslas i alla fall ska äppelträden stängslas ordentligt)

många frågor men nån kan kanske nått av dom.
tack på förhand.

Janne på Näset

  • Inlägg: 70
    • -
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #1 skrivet: 11 apr-13 kl 08:19 »
Kost
Sly, ris & grenar, träd, bark är getternas naturliga föda. Jag har alltid torrhö till mina getter men andra använder annat. Lantmännens nötmineral Effekt Midi och Effekt Hög som innehåller mer koppar som getters har behov av och har en kalcium/fosforbalans som funkar till getter som får lite eller inget kraftfoder har jag använt i många år. Viltsaltsten och vanlig. Grönsaksavfall från köket. Kraftfoder som hel havre eller korn (inte vete) om det behövs. Har getterna mycket sly att välja på kommer de inte att äta bara gran i hagarna. Storleken på träden spelar ingen roll för deras barkande.

Lägger till en liten bit:

Bo
Det är bra med ett eget hus för getterna med ett par olika ingångar så även den som står lägst i rang har en chans att få komma in. Ett par ventiler för ventilationen fixar du enkelt. Spån eller torvströ underst på golvet och litet halm ovanpå. Sedan ströar getterna själva med det hö de drar ut. Mocka inte ut utan strö nytt ovanpå där det behövs. Så byggs en varm djupströbädd upp under hösten/vintern.

Brunst
"Eftersom getter bara brunstar en gång om året." Nja, det där är inte hugget i sten och alla getter har inte hört talas om det  ;). En del kan brunsta om en kort tid efter det att de fött killingar.
« Senast ändrad: 11 apr-13 kl 12:36 av Janne på Näset »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #2 skrivet: 11 apr-13 kl 14:27 »
Då tar väl jag också ett delämne:

Vallning:  Getter följer gärna med på prommis, särskilt om du har något gott i fickan att muta dem med då och då.  Men du kan inte sitta still, utan måste gå sakta - i lagom takt för att de ska hinna äta - och hela tiden behålla initiativet.  Ingen möjlighet att läsa, möjligen en radio eller bok i hörsnäcka.  De vänjer sig snabbt vid en slinga, och går gärna samma väg dag efter dag - och inser snabbt att trädgården bjuder på härliga godsaker!  :o

  Antagligen bäst att lära dem vägen dagar då du mår bra, och bara följa invanda rutiner när du mår dåligt.  Eller också får du sitta i deras hage och läsa, och sällskapa med dem.  Men kom ihåg att getterna och du kanske inte har samma uppfattning om bästa sättet att använda en bok ...  ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #3 skrivet: 11 apr-13 kl 15:04 »
kost ok ska kolla på nötfodret nästa gång jag far till granngården så jag känner igen det när det är dags. korn och havre har vi redan hemma :)
hmmm, det finns väldigt mycket gran och även tall men lite lövträd.
tall var ju ok om jag minns rätt, kanske ska man fälla nån tall då och då för eget bruk(ved, plank m.m.) i närheten av hagen men ge dom kvistarna.
det och gran är nämligen det enda vi har i överflöd

bo
ok ungefär som vi tänkte altså
(edit: altså djupströar vi hos kaninerna på vintern då man inte kan städa så bra  ;) dom ströar åt sigsjälv jättebra också)

brunst

jaså så getter kan inte läsa  :o
a då får man tänka till lite extra ang hage och ha två bockar alltså

vallning
hmm synd hade sett flera slappardagar framför mig  ;)
men kanske kan man göra svamp och örtvänliga slingor frö svampplockning klarar jag alltid av nån anledning  o:)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #4 skrivet: 11 apr-13 kl 15:09 »
Jodå getter kan visst läsa!  Fast, dom "läser" inte på samma sätt som vi.  Böcker och tidningar är inte återanvändningsbara i getternas värld ...  ;D

På tall föredrar de innerbarken, ner så långt de rår på ytterbarken.  De barkar vidare om man gör en öppning åt dem med en yxa.  Barren går också åt, men inte lika begärligt.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #5 skrivet: 11 apr-13 kl 15:10 »
Jodå getter kan visst läsa!  Fast, dom "läser" inte på samma sätt som vi.  Böcker och tidningar är inte återanvändningsbara i getternas värld ...  ;D

På tall föredrar de innerbarken, ner så långt de rår på ytterbarken.  De barkar vidare om man gör en öppning åt dem med en yxa.  Barren går också åt, men inte lika begärligt.
så ska det ändå bli ved kan dom barka och torka åt oss bara vi fäller dom  ;D

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #6 skrivet: 11 apr-13 kl 15:12 »
Ja, allt som barkats av getter torkar getter-snabbt!

Kan den här tråden ge några idéer om hur vi lägger upp studierna i det här ämnet?

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=152343.0
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #7 skrivet: 11 apr-13 kl 15:35 »

Kost?
Vad jag har förstått så ska getter äta som "stora gotlandskaniner" dvs hö, sly, mineraler, extrafoder under graviditet, amning och växtperiod.
  Hö eller ensilage och ständigtillgång på bark från löv och tall är bas för getter.  Barkens betydelse kan inte nog understrykas vad det gäller getter!

Extrafodret för lappgetter är det typ fårfor fast för get (vad heter det då) eller är det havre, korn, vete etc blandning (skulle föredra det senare)
Getter som är dräktiga eller ger di/mjölkas behöver lite kraftfoder hel havre eller hel havre och helt korn i lika delar.  Vete är undermåligt för getter!
Kalla vintrar eller om höet är sent skördat, bör kraftfodret blandas med betfor. Till bocken bara betfor som kraftfoder!  Pelletsför nöt bör ej ges till getter. Det innehåller för höga halter mangan, för getter, precis samma som gtanen gör.  För mycket mangan ger infektionskänsliga djur, ofta även för små och förmånga killingar, inte sällan ockå förtidigt födda.  Pelletbör inte alls ges till getter. De är extrema grov-foder-omvandlare. Därav mit ständiga tjat om sly och ris. Pelletsen är ju finmald under tillverklingen och kan lätt bli till "klägg-klumpar" i vommen.  Getter kan dessutom sätta pelletsen i halsen, kvävas och dö!
Ett bra kraftfoder för geten (hondjur och killingar) vintertid är 1/3 helt korn+1/3 hel havre + 1/3 betfor.


Kan dom äta ensilage (och då är torrensilage bättre?) eller måste det vara torrhö?
 Ensilage går bra men bäst är att ge lite torthö oxå - och alltid grenar att gnaga på!Mineralerna är visst viktiga för getter, är det nått färdigblandat man köper eller typ slicksten (eller båda) vad heter det isåfall?
Slickstenarna bör vara: 1) Viltsten (grå) 2) Ren NaCl (Vit) och mineralfodret bör vara Fårmineral MED koppar. (Röd hink eller balaja)  Dräktiga getter kan behöva extra E-vitamin med Selen, även de blivande killingarna behöver att modern får detta.  Man kan göra så att man ger enligt förpakningens dos för får men bara dagligen under en vecka, av månades fyra veckor.  Selen har förmåga att både ge brist och förgiftning men genom att ge en vecka och sedan göra uppehåll i tre, så undviks baåda dessa obehagligheter. Till detta bidrar oxå att getterna kan välja saltsten.  Foderkalk (samma som till hästar) kan med fördel strös över kraftfodret.  Både killingar och mjölkproduktion kräver Calsium.  Ger Du ensilage enbart, eller tillsammans med ris/sly som grovfoder behöver de även D-vitamin.  Under torkningen bildar solens ljus annars tillräkligt med D-vitamin i höet!

Vi har väldigt mycket gran i skogen (där vi främst tänker ha hagarna) kommer dom att äta av den så mycket att det blir skadligt ifall dom har annan mat/sly? Hur löser man det om dom gör det?
Barkar getter av stora träd eller bara små?
Getter barkar allt som de kommer åt! Tall, sälg, asp, rönn är smakligare än gran, Vildhallon och på eftersommaren björk är också gott!

bo?
Bodelen verkar väldigt enkel (vindskydd typ) vi funderar kanske på att ha dom med hästen och om vi ska ha dom så ska dom nog ha ett "hus" istället med flera ingångar så dom kan fara dit utan att hästen kommer dit. är det en bra ide?
Om Du kan ge getterna et par alternativa små luckor att gå ut och in igenom och dessutom bara ha en mindre öpppning för hästen, alltså Ett vindskydd med tre täta sidor och den fjärde sidan med getluckor och häst-öppning, så blir nog samboendet bra för alla , NÄR de lärt känna varandra!
Brunst?
Eftersom getter bara brunstar en gång om året kan man ha bock + getter i samma hage hela året/nästan hela året?
Varken getter eller bockar har läst mannualen, geten brunstar hela året om hon inte är dräktig. Inte ens mjölkning fungerar som preventivmedel!!!  Det är dock starkast brunst på hösten.
Då behövs ju mindre hagar och kanske bara en bock, en kan tex vuxna getter + bock vara i och andra ungdjur/tom.  Det skulle nämligen vara praktiskt att börja med bara en bock tycker jag men är det en dålig ide får vi ha två bockar helt enkelt.
Om det finns mer än en bock, så kommer getterna att få mer ro att födo-söka och idissla - bockarna sköter dagiset!  Ju mer högrangad bocken är, ju mer kommer han att bry sig om killingarna! Men är de flera bockar, hinner även ledarbocken med bättre ett födosök för både sig och killingarna. Bockarna tar nämligen ned sly till killingarna, sly som killingarna inte annars når. Killingarna får också bättre tillgång på både skydd och undervisning om hur det är att vara get!  Hela gruppen blir lugnare!!!  Med lite träning kan bockarna också bära lite last: t ex matlåda, termos, extra kläder och extra lockfoder- men bara om det senare är väl förpackat!

Mjölk?
Mjölkar lappgetter på vintern? Jag minns mig ha läst att mjölkande getter/får ska ha det varmt på vintern för att inte få juverinflammation men sen hör man massor som har getter i ett vindskydd och då går det inte ihop för mig  :-\ Men mjölkar dom inte på vintern så är ju problemet löst.
En djupströbädd, väl ströad och torr, anlagd senast i augusti, skyddar mjölkande getters djuver!
Jag har också hört att man kan, om man inte använder så mycket mjölk ha ko och kalv skilda endast under natten, mjölka på morgonen och sen får kalven dricka av kon under dagen. Går det med getter?
Jag rekomenderar fäbodsmetoden. Den finns beskriven på andra trådar.

Mordern vallning?
Jag har reumatiska problem som varierar i styrka (don't worry min man kan ta hand om getterna då jag inte kan det jag är inte ensam)
Jag funderade på för att göra "nån nytta" på mina halvdåliga dagar så kan jag ta med getterna till nån del av skogen/legdan som är i närheten och slyrikt och sätta mig och typ läsa där. skulle getterna stannat kvar? eller skulle dom bege sig till trädgårdslandet för att dom vet att dom inte får vara där (trädgårdslandet ska antagligen stängslas i alla fall ska äppelträden stängslas ordentligt)
En lugn och stabil hund kan vara till hjälp, t ex Västgötaspets.  Jag tänker inte så mycket på själva vallningen, som på att den både känner lukt och hör bättre än vi, särskilt värdefullt då någon killing fattas.
många frågor men nån kan kanske nått av dom.
tack på förhand.  Fråga vidare omnågot är oklart! (Men gör det hellsst innan problemen kommit att bli förstora.)  Lycka till! /Tt
« Senast ändrad: 11 apr-13 kl 16:17 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #8 skrivet: 11 apr-13 kl 17:13 »
torpartomten, menar du att man kan ha bockar och getter tillsammans trots att getterna brunstar året om?
Jag vill ju inte stressa getterna med att vara gravid för ofta, helldre för sällan nästan då (särskilt eftersom vi kan inte "göra" mer getter än som efterfrågas då vi inte är nån stor köttätarfamilj) men bocken är inte på getterna hela tiden alltså? eller har jag missuppfattat?

Efter vad jag läst ska vi nog göra hagen så att all tall som ska bli ved får "åka igenom" hagen innan vi kapar och klyver. Veden verkar torka bättre och getterna får mat och stimulering.
Men om dom ändå barkar granarna som står vet jag inte riktigt var vi ska ha hagen, vi har väldigt mycke gran och man vill ju inte att getterna ska må dåligt för det :-\

anledningen jag undrar om ensilage är för att vi har inte hur stor legda som helst och vi har kaniner så det kan hända att vi inte har hö vintern igenom på bara torrhö. Däremot så får vi köpa ensilage av svärfar min.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #9 skrivet: 11 apr-13 kl 17:25 »
 ;D ibland funkar det att ha flocken ihop utan att det killas nu och då. För mej funkar det utom med getkillingar de får jag ta ur flocken vid när det blir behov. Är dock usel på att hålla de isär, som bekant hjälper ju inte staket när kärleken blir förstor. Man kan ge ensilage till getter men torrhö är bättre, mindre elände i det sa kalle hammarberg (blev det rätt nu).
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #10 skrivet: 11 apr-13 kl 20:00 »
Gran: Jag har aldrig träffat på en get som äter stora mängder gran om den har annat att välja på!  Även granar har individuell smak, och om de klättrar upp och ringbarkar en enskild gran så högt de når, så ta ner den åt dem!  Då låter de förmodligen de övriga granarna vara.

Ensilage:  Mindre elände i det?  Självklart blev det rätt om du citerade Hammarberg!   ;)  Även hö kan ju mögla.

Barnbegränsning är inte getternas starka sida!   :P ;D  De förökar sig nästan som kaniner ...  Två bockar har fungerat bra hos mig, men jag har även använt stadiga plankväggar emellan kontrahenterna.  Jag har sett en flock med ungefär lika många getter som bockar, och där blev det killingar lite nu och då.  Så jag har samma intryck som Eva o Getterna, att det kan vara lite olika.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #11 skrivet: 13 apr-13 kl 10:00 »
Hej rapchic! Kul att du går i lappgetstankar!
Några tankar:

Ensilage/hö: Eländet som Eva skriver om är listeria, en otrevlig jordbakterie som kan orsaka kastningar och dödfödda foster hos getter (och diverse andra symtom), men även ge sig på människor som dricker av getternas mjölk. Getterna kan få i sig listeriabakterier genom fodret, om en ger dem osyrat ensilage. Det går inte att med hjälp av syn eller lukt upptäcka om det finns listeriabakterier i en bal! Syrat ensilage, som är behandlat med något ensileringsmedel (exempelvis propcornsyra, myrsyra eller Kofasil) har för lågt pH-värde för att dessa bakterier ska trivas där, och är därmed ett säkert getgrovfoder.
Hö är oxå säkert att ge getterna, eftersom listeriabakterierna inte trivs där det är torrt. Överlag är hö att föredra, speciellt om en kan producera det själv till en rimlig kostnad. Ensilage är ju lättast att få tag på i storbalar, och några få getter hinner inte äta upp en hel bal innan den börjar bli dålig och mögla.

Födelsekontroll: Du ska inte ha getter och bockar ihop året om! Som tidigare sagts har de flesta getter inte läst den där boken där det står att de bara brunstar på hösten. Dessutom måste du tänka på att skydda getkillingarna från att bli betäckta av pappa eller killingbröderna, getkillingar kan brunsta första gången redan före 3 månaders ålder. (Det fick en av mina getter lära sig den hårda vägen första året jag hade killingar. Jag tog bort bockarna när killingarna var 2 månader och 3 veckor för att vara på den säkra sidan...men en av killingarna fick en egen killing på dagen hon blev 7 månader :-\ . Den lilla killingen dog efter några dagar, men mamman klarade sig tack och lov bra.)
Att ha två bockar tillsammans brukar inte vara några problem när de väl har etablerat en rangordning. Den lugnaste kätten jag haft i lagården nu under vårvintern har varit den där det bodde 4 bockar!

Mineralbehov: Den Stora Bonnabutikskedjan har en mineralbalja för getter och nötkreatur. Mycket uppskattad hos mina egna hornmonster!

Mjölkning: Getterna kommer att fortsätta ge mjölk så länge du mjölkar dem regelbundet (eller de går med killing). Vet inte exakt hur mycket en lappget mjölkar, men de flesta allmogeraser ger från en liter om dagen och rätt många liter uppåt, om du får tag på en högmjölkare. Bäst mjölkar de ute på saftigt sommarbete. Sinar dem gör du senast 2 månader före nästa killings födelse.
Du kan mjölka dem på vintern oxå, men för att skydda spenarna mot förfrysning bör du se till att de är torra om spenarna innan du släpper ut dem om det är minusgrader.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #12 skrivet: 13 apr-13 kl 10:14 »
Det är svärfar vi köper ensilage från så han vet nog hur ensilaget görs.
är det samma problem med listeria i torrensilage? för även om vi kommer att slå endel hö själv så kan jag inte lova att vi kommer att slå nog.

Hästen äter också ensilage så det äta upp ganska snabbt i alla fall.

Ang födelsekontroll kanske man istället kan fråga, när kan man ha getter och bockar ihop?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #13 skrivet: 13 apr-13 kl 10:40 »
Det är svårt det där med ensilage, eftersom getter är så känsliga för listerios. Oavsett hur noga en är när en slår vallen är det lätt att köra i en sorkhög, och därmed få jord och kanske bakterier i balen. Hur listeriabakterien överlever i hösilage (det är väl det du kallar torrensilage) vet jag inte, men vet. Hammarbergs kompendium anger att pH bör vara under 5 för att ensilaget ska vara listeriasäkert. Alltså ska ensilaget syras, det är viktigast!
Hur många ha vall ska ni slå till hö själva? Hur mycket hö en vall ger beror på många saker, men en kan grovt säga att en bra vall kan ge vinterhö till 10 getter per ha (eller kanske ännu fler om en hinner ta två skördar) och en dålig vall kanske inte mer än 3-4 getter per ha.
Getter och bockar ska gå tillsammans  ungefär 5 månader före du vill att killingarna ska födas ;) . Och kanske några månader till, för att vara helt säker på att alla getter blivit dräktiga.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #14 skrivet: 13 apr-13 kl 10:56 »
vi har 2 ha "sämre åkermark" min man gissar att vi får ca 13 hässjor på den, om vi orkar med hela.
Sen har grannen en legda som behöver tas om hand om men den är i sämre skick så den blir svår att slå (som vi kanske kan använda ifall han inte skaffar egna djur).

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #15 skrivet: 13 apr-13 kl 11:18 »
ang mjölken, även om man kan mjölka dom länge så är det väl inget man borde eller (tänker ungefär att höns kan ju lägga ägg året om emnd et stressar dom ju nå jäkulskt och dom ska ha vintervila, getter kanske också ska ha vintervila? isåfall, hur länge?

Janne på Näset

  • Inlägg: 70
    • -
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #16 skrivet: 13 apr-13 kl 11:50 »
Ang födelsekontroll kanske man istället kan fråga, när kan man ha getter och bockar ihop?

Så här har jag gjort i alla år och här fungerar det bra:
Planerar killingarnas ankomst till en tid när den värsta vinterkylan kan tänkas vara över och släpper in bocken 5 mån innan.
Getterna ska vara minst 1 år när de föder sina första killingar.
Är det en lugn bock får han gå kvar hos getterna tills ca 1-2 veckor före planerad tid för killingfödsel då jag flyttar ut honom. Getter kan brunsta ganska snart efter att de fött killingar.
Först när det är dags för betäckningen av getterna på hösten släpper jag in bocken till dem igen.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #17 skrivet: 13 apr-13 kl 13:21 »
Då blir alltså vinterhage gemensam i princip, praktiskt

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #18 skrivet: 13 apr-13 kl 14:08 »
Rent teoretiskt kan ni alltså odla vinterhö till iaf 6-8 getter, mer om ni får arrendera hos grannen oxå. (Men ett förslag; det kan vara rätt jobbigt för kroppen att hässja hö, kan ni inte låna traktor och redskap av svärfar och ta in höet på ett smidigare sätt? Svärfar kanske har en användbar press eller självlastarvagn som går att ha till ert hö?)
Mjölka kan du som sagt göra fram till senast 2 månader före nästa killning, så får geten lite vila och kan ägna sin kraft åt killingen/killingarna i magen!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #19 skrivet: 13 apr-13 kl 16:04 »
svärfar bor ca 7 mil bort eller liknande så traktorer och dyl kan vi inte låna av han (och han har inte för hö bara ensilage vad jag vet)
Vi ska försöka skaffa en gammeldags slåttermaskin (sån som man kan koppla efter häst/traktor) då vi både har en liten jordbrukare och häst så när det är hittat och införskaffat så blir det ju bara runt träd/stenar och efter kanterna som man står för hand.
Grannen har nån slags slåttermaskin som snarare manglar gräset än "klipper" så jag vet inte om den är nått alternativ om man vill ta hand om höet.
morfar har alltid hässjat för hand så han har heller inga maskiner att låna (och han kommer antagligen sluta hässja i år) men han brukar hjälpa till med hässjevirke och liknande (vårt nuvarande hässjevirke har han gjort)

Mer än 6 getter vill jag nog inte ha (alltså avels) vi tänkte 2 getter och 2 bockar i början och sen kanske öka med 2 getter med tiden, men kaninerna ska ju ha hö också och dom äter ju 1 hässja /vinter per kanin så det måste ju räcka till dom med (hästen räknar vi med att vi måste köpa till alternativt att de flesta djuren äter köpeensilage mitt i vintern och sen hö när det blir varmare).

Hur likt är förresten getter och får arbetsmässigt? vi får nämligen några får (fri från den där sjukdomen jag aldrig minns vad den heter) hit när som helst (lånade av svärföräldrarna eftersom hästen blev ensam då hästarna vi hade på foder här blev tvungen att avlivas) och jag tänkte om man kunde uppskatta ungefär hur mkt jobb det blir med getterna tack vare fåren?

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #20 skrivet: 13 apr-13 kl 16:18 »
Finns det någon som vet hur stor efterfrågan det finns på lappgetter förresten?
Jag är ju vegetarian så måste nån get slaktas för att vi inte får dom såld tex så vill min man inte äta av köttet av massor av killingar.
han blir nämligen less på kaninkött efter att ha ätit en kanin  o:) (han äter kött max 1 gång/veckan)

så blir det massor av osålda killingar varje år kommer vi nog inte kunna ha getter. Om inte vi ska börja BARF:a åt katten.
Vi vill ju helst ha getter för slyröjningen, mjölken och sånt så vi kommer att satsa på att sälja ungdjur i så stor skala som möjligt (när det inte ska bli generationsskifte).

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #21 skrivet: 13 apr-13 kl 16:31 »
Sökte på fäbodsmetoden och det  var det jag undrade om man kunde göra men en fråga.
Är det tänkt att killingen ska börja gå över till "fast föda" då man har den skilld från mamman (kort tid i början och sen längre och längre)
Jag vet inte varför men det känns på nått sätt bättre än substitut, jag vet då att i alla fall kaninungar diar ju länge även om de kan äta fast föda också.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #22 skrivet: 13 apr-13 kl 18:01 »
De äter fast föda nästan på en gång. Hur man gör vid fäbodmetoden vet jag inte. Lappgetkillingar är säljbara men allt säljs kanske inte. Blir det förmycket killingar så får ni väll låta bli att betäcka. Sly äter de även utan killingar.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #23 skrivet: 13 apr-13 kl 18:13 »
Fäbodmetoden:  Jag är rädd att det var jag som hittade på ordet lite hastigt när jag hade behov av det.  Men så här lär det ha varit (kolla med äldre källor den som kan):

  På fäboden bodde kor, getter, får (och jag tror grisar) tillsammans med en "jänta" hela betessäsongen.  Kalvar och killingar föddes ungefär vid denna periods början.  Mammorna gick ute i skogen och samlade näring till sig själva, den kommande vinterns knapphet och till ungen.  Det kunde bli långa födosökspromenader.  När de små blivit lite större ville jäntan ha mjölk, och stängde då in de unga under natten.  På morgonen mjölkade hon kor och getter, och släppte därefter ut allihop.  Mödrarna var hungriga, och killingar och kalvar var nog rätt hårda mot de tomma juvren.  Medan djuren var ute ystade jäntan.  På kvällen fanns ingen mjölk åt människorna, men under natten blev det igen, eftersom hon åter stängde isär djuren.

  Ersättning var nog inte ens uppfunnen då ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #24 skrivet: 17 apr-13 kl 10:35 »

Hej raphic och välkommen till get-tavlan! Som passionerad lappgetsvårdare tycker jag att det är extra roligt att du fastnat för just dem. :)

Jag har bara en par kommentarer - kraftfoder vid dräktighet och killning är kanske inte nödvändigt förutsatt att du har ett bra grovfoder. Mina getter får i princip fri tillgång på tallris, hö och mineraler på vintern och är i vad jag tycker är gott hull och har enorma juver med mycket mjölk helt utan kraftfoder. Faktum är att de nästan producerar lite för mycket mjölk, jag får hjälpa till att hålla trycket nere på en par stycken tills killingarna dricker mer. Killingarna är pigga och välskapta också men var inte jättestora när de föddes, perfekt tycker jag. Lappgetter kommer från magra renbetesmarker vilket jag tycker är värt att beakta i detta fall.

Jag har aldrig haft egna får men tex bott på en gård där jag hjälpte till med gårdens får. Min uppfattning är att det som kan vara mer arbete med getter är främst det här med stängsel. Getter som inte trivs i sin hage är riktigt, riktigt svåra att stänga in. Sen bör de äta ris och grenar även under vinterhalvåret och det är kanske inte lika enkelt att komma över som det är att bara köpa hö utan kan kräva lite arbete.

Angående efterfrågan på lappgetter så är den just nu stor, det står många i kö för att få bli genbanker och det är jätteroligt! Jag tror att det hittills aldrig varit problem att hitta nya genbanks-hem till getter, men att bockar ibland blir överflödiga. Hur det ser ut nästa år eller längre fram är nog inte lätt för någon att säga. :) Jag är också vegetarian och kommer inte slakta några djur som blir "över" utan då hålla dem och fortsätta leta bra hem till dem och i så fall dra ner på hur många som får bli dräktiga eller rent av inte betäcka någon alls.

Pust, det är nog det jobbigaste för mig med getterna. Har varit inställd på att killingarna skall säljas från början, men inte vill jag lämna bort en endaste av mina fem små ljuvliga ulltottar egentligen. :D

Jag tror att du fått svar på alla dina initiala frågor men det var många så hojta till om något känns utestående. Jag vill också uppmuntra dig att läsa äldre trådar här på gettavlan. :)
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #25 skrivet: 17 apr-13 kl 10:50 »
Eftersom vi fäller skog för ved på vintern tror jag inte det kommer bli problem nu när jag fått veta att dom äter tallinnerbark (det är snarare nått extra bra då vi får prima "vedtorkare" vad jag förstår, så alla träd förutom gran ska nog åka genom gethagen innan dom kapas och klyvs (min man funderar redan på hur man ska lägga stockarna så dom kommer åt att "torka" vår ved  :-[
Grovfodergivan blir alltså anpassad efter hor geten mår (ganska vettigt egentligen) vi får bara hälsa på hos andra getägare då och då annars är det ju vanligt att man blir hemmablind (men svärmor visste visst om flera lappgetsägare, däremot var inte alla genbank).

lappget var enligt mig ett ganska självklart val då jag bor i lappmarker  ;D min man blev glad igår också då han fick veta hur små dom är jämfört med tex svärmors får och vi har ju inte ur mkt mark som helst så för många stora djur går bort för mig också.

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #26 skrivet: 18 apr-13 kl 11:12 »

En sak till kom jag på inom ämnet av en av frågorna - det verkar enligt mina högst amatörmässiga efterforskningar vanligare att allmogegetter kan bo samkönat året om och ändå bara brunsta på hösten. Någon som har tankar eller synpunkter på detta?

Brunstperioden för mina blev nästan exakt två månader från mitten på september till mitten på november. Vi provar än så länge att ha våra tillsammans och vaktar dem som hökar efter brunsttecken då vi hoppas att det ska fungera i vår flock. (Om det visar sig att det inte går så kommer vi separera dem så ingen går igång över detta, jag tänker inte låta mina getter få killingar oftare än en gång per år. ) Jag tycker personligen att det känns naturligt och givande för alla involverade att killingarna växer upp med sin far och den roliga lekfarbrorn som vår kastrerade bock utgör. Peppar peppar, än så länge går det bra och min bock har inte ens parfymerat sig sedan i november. Däremot vaktar han gärna sina döttrar och är nådigt mycket tålmodigare med dem än de flesta av mina getter.

Sen finns det ju schmallenberg-viruset att oroa sig för också. Vi får väl se hur det utvecklar sig men det kanske blir så att vi får ha en liten höst-separation för getter och bockar, från att sug uppstår till svidknotten dött ut.
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #27 skrivet: 18 apr-13 kl 12:12 »
Bockar och baggar stressar flickorna till att brunsta.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #28 skrivet: 18 apr-13 kl 15:09 »
Bockar och baggar stressar flickorna till att brunsta.

Som man måste jag protestera!  Det är närvaron av honor (som är potensielt dräktiga) som stressar Bockarna, att efterfråga dräktighet hos getterna.  Vilket får getterna att komma på tanken, att genom sin brunst, helt förvrida huvudet på de stackars bockarna!  Sen får de stackars bockarna dessutom ta hand om killingarna medan de växer upp!  Så har jag förstått det hela i alla fall!  ;)
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #29 skrivet: 18 apr-13 kl 16:28 »
Naturligtvis, naturligtvis, kära Tomte!  ;D  Men det är i alla fall stress av nästan vilket slag som helst som sätter igång den brunst som totalt förvrider huvudet på båda parter!  Jag var en gång med om att lasta in helt lugna getter i en hästtransport.  Efter en dags åkande var de så totalt genomtokiga allihop så att jag så mig tvungen att bryta mot reglerna  :-[ :o och ställa mig emellan dem medan kompisen fortsatte att köra.  Men killingar blev det ändå.  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #30 skrivet: 20 apr-13 kl 13:31 »
En sak till kom jag på inom ämnet av en av frågorna - det verkar enligt mina högst amatörmässiga efterforskningar vanligare att allmogegetter kan bo samkönat året om och ändå bara brunsta på hösten. Någon som har tankar eller synpunkter på detta?
En hade kunnat önska att det var så, men nej. Som ny (och sjukt naiv) getägare trodde jag att det gick bra att ha dem ihop året om, och bara skilja av getkillingarna när de var 3 månader. Jag hade dessutom för mig att om nu någon av getterna skulle brunsta iallafall, skulle jag upptäcka detta före bocken och sätta på honom ett bockskynke eller stänga in honom i lagården när någon get brunstade. (Jo, jag hör de råa skratten från dem som läser detta nu... :-[ )
Naturligtvis finns det ingen människa här på planeten som kan tävla med en bock i brunstbevakning. Alla getterna som killat på våren, killade igen på hösten det året.
Numera är det gethagar respektive bockhagar som gäller under betessäsongen, och det funkar bra. Bockflocken är som regel lugnare än getgänget.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Janne på Näset

  • Inlägg: 70
    • -
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #31 skrivet: 20 apr-13 kl 16:18 »
Alla getterna som killat på våren, killade igen på hösten det året.

Jo, jo de är duktiga :). Är det allmogegetter du har Skräptanten?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #32 skrivet: 21 apr-13 kl 08:48 »
Yes, göingegetter! Och de vet om att de är utrotningshotade ::) ...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #33 skrivet: 22 apr-13 kl 07:14 »
Det är kanske så att om man har tur går det bra. Men att se brunsten före bocken kan nog bli svårt. För mina getter går det bra att vara i samma flock .Men killingarna måste bort. Bock killingarna är på allt och get killingarna är mycket lätta på foten  :-[ . Har inte lyckats med bedriften att få bockarna i en hage och getterna i en. Bock killingarna vill varken skilja sej från sin mor eller resten av getterna.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

mosesmia

  • Inlägg: 261
    • Lappland
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #34 skrivet: 22 apr-13 kl 18:33 »
Hej Rapchic
Var i Lappland bor ni? Vi har en liten besättning med Lappgetter och ni är hjärtligt välkommen att hälsa på oss om ni vill.

/Mia
Bor på landet med våra Lappgetter, Värmlandsfår, Fjällnäsfår, Bin och några kaniner.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #35 skrivet: 22 apr-13 kl 18:45 »
vi bor i Lycksele kommun men vi far inte norrut så ofta (tjuvkollade på din sida) mer öst/västlig riktning blir det oftast.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #36 skrivet: 22 apr-13 kl 19:52 »
Nu har jag lite mer tid,
Jag har frågat svärfar och han använde inte nått för att syra ensilaget, han ansåg att man antagligen inte behövde det heller  :-\

Och en getägare var förbi här idag och jag frågade om vad getter skulle tycka om att bo här och enligt hon skulle dom nog tycka om det.

Och sen en fråga. Hur gör ni i rovdjurstäta områden med stängsling och skydd? Vad jag vet så finns inte varg här men björnspår har vi sett mellan ½ och 1 kilometer från huset nu i våras och lospår ca 3 km härifrån för några år sen.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #37 skrivet: 13 jun-13 kl 18:58 »
förresten, kom på en till fråga.
Ifall vi inte skulle hämta hem tallstockarna direkt till hagen utan låter dom torka i skogen (jag pratade ju tidigare om att låta getterna "torka" tallstockarna men min man har funderat på att avbarka dom och låta dom torka i skogen) kan man ge dom barken lös eller måste dom gnaga av det från stocken (använder man tex barkspade får man med mkt innebark)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #38 skrivet: 14 jun-13 kl 01:17 »
De brukar ha svårare att få tag på godiset när det är losstaget och hopblandat med torr ytterbark.  Men något får de väl i sig, och pysslar med det gör de säkert!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #39 skrivet: 14 dec-13 kl 10:22 »
Nu i vinter hade vi tänkt att jag skulle bygga getboxarna.

Vi måste göra nytt golv där vi hade tänkt ha dom mer permanent så just nu så kommer det bli nödboxar där det förr var gödselstack (den var inne i lagårn förr).

Vi hade ju tänkt börja med 4 st avelsdjur (om vi har det i alldra första början vet jag inte) 2 bockar och två getter och utrymmet som finns är ca 3x3m (plus några cm) jag tänkte då att man halverar det och sen halverar en halva igen, 1/4 blir då till bockarna 1/4 sjukbox (med värmelampa skulle det funka?), och halvan till getterna (och killingar) bockarna och getterna ska då ha egen ingång.

jag ska mäta exakt det kan ju hända att 1/4 blir för litet om dom där extra centimetrarna inte är så många.

Ev kan man göra nästan hälften var och sjukoxen blir bakom utedasset som är där bredvid (med lucka fixat så att dom inte kan "hälsa på" om det blir strömavbrott  ;).

Mycket av väggarna är helt släta men jag måste bygga väggar på 1-2 ställen ska dom vara helt släta eller kan man ha mellanrum mellan plankorna?
snett ovanför är det förrådsutrymmen som sen leder till resten av lagårn behövs ett innertak eller?

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #40 skrivet: 14 dec-13 kl 13:18 »
Jag hade ca 15 m2/get inomhus, bocken hade egen box på 15 m2 han också. Vintertid fick de tre getterna ha sina 45 kvadrat ihop, men jag delade av utrymmet vid killningen.
Förstår inte riktigt tanken med två bockar?
Min erfarenhet är att det går jättefort att bli av med getkillingar, men bockkillingarna gick alla till slakt. Oavsett hur man bär sig åt föds det ca 50 % bockkillingar vilket är mer än vad som behövs. Men att sälja dem till slakt går ju kanske??? Ingen större efterfrågan på bockkött, så priset brukar bli bortskänkes.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #41 skrivet: 14 dec-13 kl 20:28 »
15 kvm går inte i det utrymmet, defenitivt inte för bara getter eller bockar.

Två bockar hade vi tänkt både för att ha en bredare genetisk bas (vi ska ju bli genbank) och för att bocken får sällskap och inte rymmer lika ofta.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #42 skrivet: 21 dec-13 kl 07:02 »
nu är jag förvirrad, jag tycks mig minnas här i tråden att man kan ge havre som kraftfoder (i alla fall en del)
men nu har jag läst på ett annat forum att man inte ska ge getter havre.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #43 skrivet: 21 dec-13 kl 09:01 »
Hej rapchic!

Friska getter i normalt hull som inte är högdräktiga, ger di eller används för mjölkning ska inte ha kraftfoder (spannmål). Friska bockar i normalt hull ska aldrig ha kraftfoder bl.a. pga risken för urinsten och att kraftfoder kan göra bockarna onödigt "stångliga." Men ska en bock betäcka en stor flock getter kan han behöva litet extra tillskott. Havre är ofta boven i dramat när det gäller utfodringsrelaterade sjukdomar och problem hos getter.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #44 skrivet: 21 dec-13 kl 09:55 »
men vid dräktighet, mjölkning, växt osv kan man ju behöva ha kraftfoder vad jag förstår och då tipsade nån om jag minns rätt om havre (vete var inte bra bäst var havre + nått annat om jag minns rätt)

dvs samma som kaniner

slainte

  • Inlägg: 265
    • Västmanland
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #45 skrivet: 21 dec-13 kl 12:10 »
Jag gav mina lite krossat korn, ibland lite havre. Men som det skrevs längre upp ska bockar inte ha kraftfoder. Fick ta bort en bockkilling som fått urinsten. Efter det köpte jag en egen bultpistol.
 
Jag hade väntat med den ena bocken något år, eftersom det inte är något problem med inavel första åren. Småbockar är duktiga betäckare och kan vara könsmogna redan efter 4 månader. Därför är det nödvändigt att avskilja dem lite tidigare, jag delade på dem vid 3 månaders ålder. Jag brukade styra lite så att killingarna kom i slutet på april, då kunde de börja beta ute ganska tidigt, i slutet på Juli fick småbockarna bo med stora bocken och vid 6-7 månaders ålder slaktades de.

Fårstängsel går de rakt igenom. Jag hade fårstängsel med 3 extra eltrådar och det hjälpte inte när ena geten tyckte det var godare bete i diket utanför hagen. Bockhagen hade finmaskigt kycklingnät och ett rejält trästaket för att hålla dem inne. Två eltrådar fanns också, en på ca 35 cm höjd och en på 1,2 meter, båda på insidan av hagen.

Inomhus hade jag spjälstaket mellan utrymmena så att de kunde se varandra. Men spjälorna gick 1,8 meter upp och sedan la jag överliggare i några rader så det inte gick klättra/hoppa över. Getter gillar att ha bord/hyllor som de kan klättra på.

En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: rapchic's getfrågartråd
« Svar #46 skrivet: 21 dec-13 kl 14:55 »
men vid dräktighet, mjölkning, växt osv kan man ju behöva ha kraftfoder vad jag förstår och då tipsade nån om jag minns rätt om havre (vete var inte bra bäst var havre + nått annat om jag minns rätt)

dvs samma som kaniner

Det är bara senare delen av dräktigheten, ungefär de två sista månaderna, som geten kan behöva litet kraftfoder om allt är normalt och hon bara ska försörja sina killingar. Då kan du använda litet havre/korn, betfor osv men inte vete. Själv har jag tyckt att lusern är bra, det ger en bättre kalcium/fosforkvot än havre. Alltid mineraler. Är det t.ex. en dräktig get som används i mjölkproduktion är läget ett annat, men det finns det andra som kan berätta om.
« Senast ändrad: 21 dec-13 kl 15:25 av SussiloII »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser