Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skogsträdgård permakultur  (läst 41602 gånger)

Huggorm

  • Gäst
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #20 skrivet: 17 dec-11 kl 16:34 »
Men om man gillar ett fiska,,,,men man kanske får kompromissa och få stora skördar istället. Tycker annars att fiske är ypperligt för någon som vill bli självförsörjande. Kollade på lite klipp som du lagt upp och nu har jag varit och lånat böcker om odling och om höns i trädgården :) Längtar tills jag får mitt torp i vår om allt går enligt planerna

Skulle vilja läsa mer om hur man anlägger vattensystem men det ända jag hittade var någon bok om dammar i trädgårdar och när ett kapitel handlade om ljussättning förstod jag att det var fel bok för mig.
Jamen det finns ju flera åar som genomkorsar Skåne, och några sjöar också. Och så är det ju kust runt om också, så det finns goda fiskemöjligheter.

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #21 skrivet: 17 dec-11 kl 16:38 »
Har inte alla lantbruk i skåne en väldigt negativ efekt på åarna? lite off topic men men
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

joshua roxendal

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Permakultur Ihop
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #22 skrivet: 17 dec-11 kl 18:00 »
Gran och tall kan man inte rekommendera till en skogsträdgård. De suger ur all näring ur marken och försurar jorden med sina barr, och det är något som fruktträd inte alls tycker om. Hellre träd som fäller löven då, det ger fin mulljord. Al är inte dumt, de fixerar kväve med sina rötter.


Själv anser jag att att allt har sin plats i en skogsträdgård speciellt om det producerar mat eller ger nån skydd eller dylikt till djur. Gran\tall är inte det ultimata i 40 kvm skulle i sånt fall satsa på men kanske en eller 2 :) . Ni sa båda Rönnbär det tror jag är ett bra mellan stort träd ger: djurliv, ved (går att beskära), tål surt och vind, frukt och ger täckande löv.

Det jag kommer gå absolut hårdast på i början är kvävefixerande växter, skyddande växter och snabbväxande som ger näring och skydd (det man i permakultur kallar "nurse plants") -  Alder (Al), Black Locust (ledsen kan inte svenska), salix, fläder, Syreen och så små N-fixerande som klöver, bovete.

Rosor och blåbär är bra ockå tycker jag!

Det gäller bara att jobba på nu så man har råd att fixa in växterna! Det är därför det är till sån hjälp när vi kan dela :)

När det kommer till zoner så vet jag inte om folk talar om erfarenhet eller om de har en annan skala som inte jag vet om...  Zone 6a enligt USDA skalan (den jag kör med i alla fall) är  −23.3 °C (−10 °F) −20.6 °C (−5 °F)  Kan gå med på zone 5. Här i området finns det i alla fall gott om äpplen, vildäpplen, hasselnöt, päron, plommon och växer de här är jag säker på att med ett bra mikroklimat, bra jord och passande växter omkring att det går att ha fina mullbär (zone 3 växt).

Tack för att era bollar ideer och erfarnheter det är extremt viktigt för mig :-[
Jag avslutar med lite inspiration om odling i kallt klimat:

Jerome i colorado zone 4
CRMPI forest garden


Sepp holzer i österrike zone 5
Sepp Holzer - Permaculture - Farming with Terraces and Raised Beds (Part 1 of 4)


Peace!

Problemet är lösningen!
http://permakultur.ihop.nu/

Huggorm

  • Gäst
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #23 skrivet: 17 dec-11 kl 18:26 »
Det jag kommer gå absolut hårdast på i början är kvävefixerande växter, skyddande växter och snabbväxande som ger näring och skydd (det man i permakultur kallar "nurse plants") -  Alder (Al), Black Locust (ledsen kan inte svenska), salix, fläder, Syreen och så små N-fixerande som klöver, bovete.

När det kommer till zoner så vet jag inte om folk talar om erfarenhet eller om de har en annan skala som inte jag vet om...  Zone 6a enligt USDA skalan (den jag kör med i alla fall) är  −23.3 °C (−10 °F) −20.6 °C (−5 °F)  Kan gå med på zone 5. Här i området finns det i alla fall gott om äpplen, vildäpplen, hasselnöt, päron, plommon och växer de här är jag säker på att med ett bra mikroklimat, bra jord och passande växter omkring att det går att ha fina mullbär (zone 3 växt).
Black locust kallas "robinia" i Sverige, och den kräver en lång, varm sommar för att trivas. Zon 3 brukar vara max, och här hos mig i min zon 3 vill de gärna frysa tillbaka. I Dalarna kan du nog tyvärr glömma den. Men det finns ju andra kvävefixerande växter, den sibiriska ärtbusken till exempel eller al som du skriver. Mullbär lär också bli svårt i Dalarna, möjligtvis kan sorten "Mulle" överleva upp emot en södervägg, men det är tveksamt om den hinner utveckla mogna bär.

Det är en annan zonskala i Sverige. I USA är högre zon varmare, medan i Sverige är högre zon kallare. Och det går inte att flytta över skalan hur som helst eftersom klimaten är så olika i USA och Sverige. I Sverige är det ofta inte maximal vinterkyla som är begränsningen, utan växtsäsongens kortare längd och lägre temperatur. Många amerikanska träd skulle utan vidare klara svenska vintern om bara sommaren varit tillräckligt lång och varm för att de skulle kunna samla tillräcklig kraft. Som exempel motsvaras klimatet i Göteborg av det i Juneau, Alaska. Trots att det är USDA zone 7 är det inte samma klimat som i centrala Texas ;)

MrMarket

  • Inlägg: 27
    • Västergötland
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #24 skrivet: 17 dec-11 kl 19:19 »
När det kommer till zoner så vet jag inte om folk talar om erfarenhet eller om de har en annan skala som inte jag vet om...  Zone 6a enligt USDA skalan (den jag kör med i alla fall) är  −23.3 °C (−10 °F) −20.6 °C (−5 °F)  Kan gå med på zone 5. Här i området finns det i alla fall gott om äpplen, vildäpplen, hasselnöt, päron, plommon och växer de här är jag säker på att med ett bra mikroklimat, bra jord och passande växter omkring att det går att ha fina mullbär (zone 3 växt).


Svensk Trädgård har en svensk zonkarta online. Kan nog vara bra att bekanta sig med den eftersom det är den alla andra pratar om.
Plan - Do - Check - Act

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #25 skrivet: 17 dec-11 kl 21:01 »
Mycket intressant och tankeväckande! Fin hemsida ni har också!

Glöm inte att uppdatera med bilder och information om hur det går. Säkert många här som är intresserade!

joshua roxendal

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Permakultur Ihop
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #26 skrivet: 17 dec-11 kl 21:06 »
Black locust kallas "robinia" i Sverige, och den kräver en lång, varm sommar för att trivas. Zon 3 brukar vara max, och här hos mig i min zon 3 vill de gärna frysa tillbaka. I Dalarna kan du nog tyvärr glömma den. Men det finns ju andra kvävefixerande växter, den sibiriska ärtbusken till exempel eller al som du skriver. Mullbär lär också bli svårt i Dalarna, möjligtvis kan sorten "Mulle" överleva upp emot en södervägg, men det är tveksamt om den hinner utveckla mogna bär.

Det är en annan zonskala i Sverige. I USA är högre zon varmare, medan i Sverige är högre zon kallare. Och det går inte att flytta över skalan hur som helst eftersom klimaten är så olika i USA och Sverige. I Sverige är det ofta inte maximal vinterkyla som är begränsningen, utan växtsäsongens kortare längd och lägre temperatur. Många amerikanska träd skulle utan vidare klara svenska vintern om bara sommaren varit tillräckligt lång och varm för att de skulle kunna samla tillräcklig kraft. Som exempel motsvaras klimatet i Göteborg av det i Juneau, Alaska. Trots att det är USDA zone 7 är det inte samma klimat som i centrala Texas ;)

Ok, tack Svarta fåret! då förstår jag att du pratar om egen erfarenhet, då ska jag tänka extra nogrant på att ge de en så bra chans som möjligt!Ska också titta på den skalan så det inte blir mer missförstånd :) Jag är inte rädd för att pröva saker och tror att det är det viktigt nu när klimatet ändras och när agrikulturen borde gå över till mer perrener. Jag vet också att det finns härdigare sorter av nästan allt, som till ex. Himalayan mulberry, är det nån som prövat den?   
Problemet är lösningen!
http://permakultur.ihop.nu/

joshua roxendal

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Permakultur Ihop
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #27 skrivet: 17 dec-11 kl 21:08 »
Mycket intressant och tankeväckande! Fin hemsida ni har också!

Glöm inte att uppdatera med bilder och information om hur det går. Säkert många här som är intresserade!

Tack! Vi kommer uppdatera massa, kan jag lova! Vi kommer ta massa kort och filmer + kommer ett tyskt tv program att filma en del.
« Senast ändrad: 17 dec-11 kl 21:11 av joshua roxendal »
Problemet är lösningen!
http://permakultur.ihop.nu/

Huggorm

  • Gäst
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #28 skrivet: 17 dec-11 kl 21:24 »
Jag vet också att det finns härdigare sorter av nästan allt, som till ex. Himalayan mulberry, är det nån som prövat den?

Det verkar ju vara en art som är nära släkt med den vita, som är den härdigaste av de vanliga sorterna. Intressant om den är ännu härdigare. Enligt wikipedia växer den i Himalaya på upp till 2300m, höjd, och så högt upp är det ju åtminstone lite vinter även om det sällan är minusgrader.

När det gäller mullbär är annars "Mulle" den härdigaste, ingen vet riktigt ursprunget men det är troligtvis en korsning. http://www.alltomtradgard.se/tradgardslistor/gronsaker-frukt-bar/bar-mullbar--mulle---morus-/

Micki o Molly

  • Inlägg: 317
    • -
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #29 skrivet: 17 dec-11 kl 22:02 »

Detta är ju det roligaste som hänt sedan det färdigskivade brödet uppfanns  :D

Sparris kommer att funka, fanns det med på eran lista  ???

 
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #30 skrivet: 17 dec-11 kl 23:47 »
Intressant, intressant detta. Nackdelen som jag ser det med att vara i södra Sverige är att det inte finns så mycket vatten och inte rent vatten och brist på fina skogar som man behöver för att leva :)

Du har rätt... Känns helt främmande att sakna rent vatten, som vi hade utanför dörren i Härjedalen. Men där bodde vi å andra sidan ca 700 m.ö.h. så odlingsfördelarna överväger stort nu...  ;D

På en permakulturkurs på Rikkenstorp utanför Grängesberg (inte jättelångt från Garpenberg) pratade vi om uppsamlingsbehållare för regnvatten, som man bygger upp nånstans för självtryckets skull, i närheten av odlingarna. Fiffigt, va!

Mitt nästa projekt är dock en riktig gammaldags vattenpump till brunnen, så att man slipper stå handfallen så fort det blir strömavbrott... ::)

« Senast ändrad: 17 dec-11 kl 23:50 av evamarta »
evamarta@live.se
0767-933525

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #31 skrivet: 18 dec-11 kl 01:14 »
Medel temperatur Garpenberg 6 januari 2010 var -22,78 grader

http://www.klart.se/v%C3%A4der-garpenberg.html?v=historik

Så det kan bli rätt kallt där !

Satsa på härdiga sorter.
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #32 skrivet: 18 dec-11 kl 09:47 »
Här är länken till Rikkenstorp, där de har hållt på ett tag:
http://www.rikkenstorp.se/

evamarta@live.se
0767-933525

joshua roxendal

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Permakultur Ihop
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #33 skrivet: 18 dec-11 kl 11:26 »
Medel temperatur Garpenberg 6 januari 2010 var -22,78 grader

http://www.klart.se/v%C3%A4der-garpenberg.html?v=historik

Så det kan bli rätt kallt där !

Satsa på härdiga sorter.


Ja då är det ju zone 5 gränsande till zone 4 enligt den skalan.

- Att samla regnvatten är en självklarhet tycker jag, och förutom att samla i behållare kan man "förvara " det direkt i jorden. Organiskt material i jorden har en väldig förmåga att hålla vatten, 30cm bra jord kan hålla 7.6 cm vatten. Vi kommer att blanda rengvattensamling i jorden och behållare. I skåne har de probelm med övergödning men dessto mer anledning att flytta dit och utöva permakultur!

Ja rikkenstorp har jag viljat hälsa på, Joel där är dalarna kontakt person och vi hoppas att vi kan ha ett samarbete med de för en introduktion till Permakultur nästa sommar. 
Problemet är lösningen!
http://permakultur.ihop.nu/

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #34 skrivet: 18 dec-11 kl 12:39 »
Ja rikkenstorp har jag viljat hälsa på, Joel där är dalarna kontakt person och vi hoppas att vi kan ha ett samarbete med de för en introduktion till Permakultur nästa sommar. 

Då kommer jag!  :D
evamarta@live.se
0767-933525

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #35 skrivet: 18 dec-11 kl 12:43 »
Nu måste jag passa på och ställa en fråga.
Jag tänkte prova tre olika remsor med grönsaksodling, med olika underlag, alltså. Jag måste fixa till volymen i leran där det inte har odlats på länge.

Den ena remsan har löv och gräsklipp i botten (+ kogödsel och matjord som de andra remsorna)
Nästa har skogsmaterial i botten, typ småkvistar och lite av varje.
I den sista tänkte jag lägga halm, men kom på att det kanske är verkningslöst ur näringssynpunkt...

Vad tror ni?
evamarta@live.se
0767-933525

Huggorm

  • Gäst
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #36 skrivet: 18 dec-11 kl 12:55 »
Halm är nog ungefär likvärdigt med småkvistar, alltså inte extremt näringsrikt men ändå bra i det långa perspektivet. Framför allt ger det struktur åt jorden, vilket kan vara bra om man har en tung lerjord

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #37 skrivet: 18 dec-11 kl 13:27 »
Hej!
Man ska nog inte behandla Skåne som om det vore enhetligt. Klimatet i Skåne varierar från zon0 till zon5 på värsta ställena. Själv har jag zon 3,5. När jag köper plantor från USA så måste de klara -15F för att ha en rimlig chans att överleva hos mig i Skåne.

Använd havtorn och silverbuskar för att binda kväve. Olika sorbusarter och hybrider är bra bärbuskar. Lowbush Blueberry och Honey berry ( Haskap) går bra att odla. Det är förmodligen lite för kallt för highbush Blueberry.
Maypop är knappast härdig. Pawpaw testar jag i zon 2 och den överlever knappt. Björnbär är knappt härdig i zon 4. Troligen går det sk Sibiriska björnbäret som är en nordamerikansk art. Sätt inte cannabis, svensk polis blir så lätt upprörd.
MVH
Jan

joshua roxendal

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Permakultur Ihop
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #38 skrivet: 18 dec-11 kl 13:31 »
Nu måste jag passa på och ställa en fråga.
Jag tänkte prova tre olika remsor med grönsaksodling, med olika underlag, alltså. Jag måste fixa till volymen i leran där det inte har odlats på länge.

Den ena remsan har löv och gräsklipp i botten (+ kogödsel och matjord som de andra remsorna)
Nästa har skogsmaterial i botten, typ småkvistar och lite av varje.
I den sista tänkte jag lägga halm, men kom på att det kanske är verkningslöst ur näringssynpunkt...

Vad tror ni?



Ur näringssynpunkt så är inte kvistar, grenar så näringsrika heller men vattenhållningsförmågan går inte att slå. Gör du tre olika för att testa de olika resultaten? För den ultimata blandningen är just alla de tre tillsammans! grenar och organiskt material längst ner, gärna nergrävt lite. Jord och kompost uppe på det och sedan tjockt täcke halm eller annat täckande som löv.  Löv innehåller mer näring än halm men kan kompenseras med ett tjockare lager. Men så länge du tillför tillräckligt organiskt material så ska alla funka.
 
Problemet är lösningen!
http://permakultur.ihop.nu/

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: Skogsträdgård permakultur
« Svar #39 skrivet: 18 dec-11 kl 14:04 »
Halm är nog ungefär likvärdigt med småkvistar, alltså inte extremt näringsrikt men ändå bra i det långa perspektivet. Framför allt ger det struktur åt jorden, vilket kan vara bra om man har en tung lerjord

Tackar!  :)



Ur näringssynpunkt så är inte kvistar, grenar så näringsrika heller men vattenhållningsförmågan går inte att slå. Gör du tre olika för att testa de olika resultaten? För den ultimata blandningen är just alla de tre tillsammans! grenar och organiskt material längst ner, gärna nergrävt lite. Jord och kompost uppe på det och sedan tjockt täcke halm eller annat täckande som löv.  Löv innehåller mer näring än halm men kan kompenseras med ett tjockare lager. Men så länge du tillför tillräckligt organiskt material så ska alla funka.
 

Fan, du har rätt! Alltsammans, såklart! Jag kör ju alltid efter metoden "handla först-tänk sen" (Det värsta som kan hända är ju att inget alls blir gjort, om man funderar för länge  ;))
Så därför har jag redan snabb-kastat ner en mängd löv i en av remsorna - och höstsått i den.

Nåja, nu visar det sej hur det blir, och så gör jag en mix av det andra i de andra remsorna. Mot skogen!
evamarta@live.se
0767-933525


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

534 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Assa, Lillskiten, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser