Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "grön" -gördetsjälv isolering ??  (läst 7907 gånger)

emil.a

  • Inlägg: 54
    • Småland
"grön" -gördetsjälv isolering ??
« skrivet: 06 sep-11 kl 17:22 »
Hej alla Kära alternativare i skog å stad -

Isolering av ull -
finns det något naturligt medel att behandla ull för att mal inte ska gå i det?
eller någon kul kommentar om det ?? :)

Isolering av Nässla !?
visst kan man göra isolering av lin och det är iallafall samma tillvägagångsätt för trådtillverkning för nässla som lin.
är det någon som tillochmed har erfarenhet av detta ? 
 
Tack !
Emil
fritt å fint <3

Tokyoboy

  • Inlägg: 341
    • Uppland
SV: "grön" -gördetsjälv isolering ??
« Svar #1 skrivet: 07 sep-11 kl 07:15 »
Nu brukar man ju bygga sa vindtatt att mal oftast inte kommer in i ullen. Annars kan du blanda i naftalin eller lavender, problemet med lavender ar att det inte verkar for evigt. Men malen ar inte det varsta med att ha ull som isolering, brandrisken ar ett storre problem. Darfor brukar man behandla ullen med borax som ocksa haller mal och myror borta. Borax ar inte giftigare an att man tom. har det i vissa matvaror och smink.

Sa aven om du inte gillar kemikalier tror jag att du bor anvanda borax om du skall isolera med ull.

Ull kan du nog fa gratis om du bor nara nagon farproducent som inte vill elda upp all ull som dom far over varje ar.

Lycka till!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: "grön" -gördetsjälv isolering ??
« Svar #2 skrivet: 07 sep-11 kl 07:44 »
Ull är inte lättantändligt, så jag har svårt att tänka mig att man måste behandla det med gifter. Däremot finns säkert vissa regler för byggande som kan begränsa, t.ex. försäkring o.d.

bua

  • Inlägg: 478
SV: "grön" -gördetsjälv isolering ??
« Svar #3 skrivet: 07 sep-11 kl 11:52 »
Ull är så svårantändligt så i en tävling om att göra miljövänliga möbeltyg som uppfyller brandskyddsreglerna vann en kvinna som vävt ett ylletyg.
Mal och även pälsängrar är de stora problemet. Jag vill isolera min vind med ull, men vet inte hur jag ska malsäkra den, vill inte använda gift eftersom det bor en fladdermuskoloni på vinden.
Nässelfiber borde vara minst lika bra som lin, egentligen är det synd att vi inte tar tillvara vår allra starkaste växtfiber men jag antar att det inte går att industrialisera nässelfibertillverkning på samma sätt som linfibertillverkning. Någon som vet? Sorry att jag blev lite OT.

emil.a

  • Inlägg: 54
    • Småland
SV: "grön" -gördetsjälv isolering ??
« Svar #4 skrivet: 07 sep-11 kl 14:42 »
ja jag ska känna mej för när det väl kommer till isoleringsdax.
hade ju varit roligt att testa hur mycket arbete det är bakom framställning av nässelfiber.
måste man kanske inpregnera dem med något isåfall ??
du säger att man kan använda naftalin- vad är det ? och skulle det också innebära en tillfällig lösning?


Nu brukar man ju bygga sa vindtatt att mal oftast inte kommer in i ullen. Annars kan du blanda i naftalin eller lavender, problemet med lavender ar att det inte verkar for evigt. Men malen ar inte det varsta med att ha ull som isolering, brandrisken ar ett storre problem. Darfor brukar man behandla ullen med borax som ocksa haller mal och myror borta. Borax ar inte giftigare an att man tom. har det i vissa matvaror och smink.

Sa aven om du inte gillar kemikalier tror jag att du bor anvanda borax om du skall isolera med ull.

Ull kan du nog fa gratis om du bor nara nagon farproducent som inte vill elda upp all ull som dom far over varje ar.

Lycka till!
fritt å fint <3

Tickelitack

  • Inlägg: 176
    • Södermanland
SV: "grön" -gördetsjälv isolering ??
« Svar #5 skrivet: 08 sep-11 kl 19:49 »
Naftalin handelnamn för naftalen, poly aromatiskt kolväte  (PAH) som oftast framställs genom destillation av stenkolstjära där det utgör upp till 10 %. Vita kristaller som lätt övergår i gas eller vätskeform. Karktäristisk lukt, använde tidigare i malkulor. Misstänkt cancerframkallande och mycket giftigt för vattelevande organismer. LC 50 fisk 0,11 mg/l 96 h. Dvs hälften av fiskar som utsatts för 0,11 mg/l vatten är döda inom 96 timmar.


Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
SV: "grön" -gördetsjälv isolering ??
« Svar #6 skrivet: 08 sep-11 kl 22:21 »
Personligen tycker jag nog att ska man vara hyggligt miljövänlig utan att göra det alltför svårt för sig så är nog stenull det bästa alternativet.

Broberg

  • Gäst
SV: "grön" -gördetsjälv isolering ??
« Svar #7 skrivet: 09 sep-11 kl 13:13 »
Personligen tycker jag nog att ska man vara hyggligt miljövänlig utan att göra det alltför svårt för sig så är nog stenull det bästa alternativet.

Va, det är väl det miljövidrigaste av alla material typ..

Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
SV: "grön" -gördetsjälv isolering ??
« Svar #8 skrivet: 09 sep-11 kl 17:47 »
Va, det är väl det miljövidrigaste av alla material typ..

Utveckla, på vad sätt är stenull miljövidrigt??

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: "grön" -gördetsjälv isolering ??
« Svar #9 skrivet: 09 sep-11 kl 18:07 »
Fårull har används i fyra av mina vänners vagnar som isolering. I olika grad förbehandlat. Verkar funka över förväntan bra :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Broberg

  • Gäst
« Senast ändrad: 09 sep-11 kl 20:39 av Lopt »

emil.a

  • Inlägg: 54
    • Småland
SV: "grön" -gördetsjälv isolering ??
« Svar #11 skrivet: 11 sep-11 kl 15:43 »
men ja tänker att det är av en anledningsom "ull-mal" ryktet har börjat.
vill ju hälst inte stå med en isoleringslösvagn 5-10 år frami tiden....
för det är väll det som händer(?) att de små liven äter upp at.
har du hört om några andra projekt som är älde, där det med lycka använts?


Fårull har används i fyra av mina vänners vagnar som isolering. I olika grad förbehandlat. Verkar funka över förväntan bra :)
fritt å fint <3

capitan

  • Gäst
SV: "grön" -gördetsjälv isolering ??
« Svar #12 skrivet: 11 sep-11 kl 15:49 »
tidningspapper- antingen ihop knölad eller tapetserad i flera lager- sågspån- mossa- kolstub- halm

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: "grön" -gördetsjälv isolering ??
« Svar #13 skrivet: 11 sep-11 kl 17:12 »
De vagnar som har ull i väggarna som är äldst är nu inne på sitt fjärde eller femte år om jag inte är helt ute och cyklar. Det funkar fint :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: "grön" -gördetsjälv isolering ??
« Svar #14 skrivet: 11 sep-11 kl 17:15 »
En annan sak man kan göra är ju att odla industrhampa och ha som isolering. Men vad skulle byggbranschen tycka om vi började odla vår egen isolering :P
Svårt idag att få nödvändiga tillstånd men iochmed EU tror jag det är något som kommer bli lättare i framtiden. Ett väldigt bra miljövänligt alternativ.

Om du kan tänka dig att köpa isolering så är ju isolering gjort på lin väldigt fint. Finns att köpa från ekobyggvaruhuset :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Tickelitack

  • Inlägg: 176
    • Södermanland
SV: "grön" -gördetsjälv isolering ??
« Svar #15 skrivet: 11 sep-11 kl 17:32 »
Isolering är inte lätt. Utgå från att det är en vagn, snarar en generella uttalanden om olika isoleringmaterial. Hur tjocka väggar kan du ha, hur väl isolerande måste väggen vara (En vedkamin i en liten vagn kanske ger så mycket värme att isoleringen kan minskas, finns väl knappast plats för att accumulera värme). Skaktålighet, vagnen flyttas då och då

Cellulosafibrer
Förnybart, många former (spån, ulll, skivmaterial, rivna tidningar)
Brandhämmande medel krävs, Borsyra, borax (Reproduktions och fosterskadande, Förbud har varit på tapeten inom EU), ammoniumpolyfosfat (ökar risken för mögel, då det är ett gödningsmedel, gips och vattenglas (natruimsilikat) kan även användas. Sågspå sjunker i hop i väggar, har sett väggar där spåner legat packat i den nedersta halvmetern.

Lin
Tänkte använda det själv i ett uthus, men ändrade mig efter att ha haft en tuss i fickan som kom med när jag tände i spisen (brann bättre än näver). Använder det som drev.

Hampa fibrer mm
Vet mest att det finns. Har hört att det är mindre känsligt för skadedjur än lin pga hampans giftighet.

Fårull mm
Vet inget om det.

Stenull
Basalt (bryts bla i Västergötland) smälts och spinns till trådar, bindemedel (förenklat bakelitliknande) tillsätts och ullen kan pressas till skivor
Energikrävande tillverkning, formstabilare och styvare samt fukttåligare än glasull, ev hälsoskadligt. vissa produketer tål omkring 1000 grader (oftast dock arbetstemp omkring 200), så runt skorstenar od är det lämpligt. Dammar mer än glasull.

Glasull
Returglas eller sand snälts och spinns till ull, bindemedel (förenklat bakelitliknande) tillsätts och ullen kan pressas till skivor.
Enerigkrävande tillverkaning, Ev hälsoskadligt. Luktproblem från bindemedlet om det blir fuktigt. Upplevs av månag klia mer än stenull. Möss och råttor trivs bra (vet inte om det gäller stenull och andra mateial också)

Cellplast
Vanligast är expanderad polystyren EPS (Frigolit är en lite felaktig benämning men då vet alla vad det är) Polystyernkulor expanderas genom tillsats av pentan och smälts samman till skivor. XPS, Extruderad polystyren. Smält polystyren blåses till skivor idag med koldioxid, de vanligast fabrikaten färgar sina skivor i barnkammarfärger. XPS har bättre hållfasthet än EPS. Emissionsproblem av något från plasten , anses ha minskat.
Ej förnybara, äldre skivor (< tidigt 90-tal) kan innehålla freoner. Fungerar som markisolering (alternativ är leka, skumglas mm). Smälter vid brand, kan rinna iväg och bilda pölbrand i tex en husgrund, jämför med brinnande olja. Fungerar i sig självt som fuktspärr.

Polyuretan (skivor och skum) tar jag inte upp, går knappast att försvara ur miljösynpunkt. Hoppar över  Leka, skumglas mm som inte är aktuellt i en vagn.


Ur en rent teknsikt synpunkt, skulle jag i en vagnskonstruktion tänka mig att XPS skulle fungera bra. Limma EPS mellan två plywoodskikt. Sandwichskivan blir självbärande och vagnen kan sättas i hop utan stomme, väggarna blir tunna och får bra isoleringsegenskaper, konstruktionen blir lätt. Konstrutktionen blir fukttålig. Miljövänligt? Materialen är tveksamma, då de görs av olja. Den minskade vikten kanske spar olja om vagnen flyttas mycket. Fuktproblematiken med mögelrisker bedömer jag vara hanterbar jämfört med en del andra konstruktioner. Brandrisken finns, plywooden står emot ett tag, eftertanke vid ev kamin. Taket kanske skall ha en annan konstruktion.

Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
SV: "grön" -gördetsjälv isolering ??
« Svar #16 skrivet: 11 sep-11 kl 17:48 »
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mineralull

http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/isoleringsmaterial-en-%C3%B6versikt


Antar att du menar att det är hälsofarligt om man inte har skyddskläder/andningsskydd. Stor skillnad på det och miljöfarligt.

Tickelitack

  • Inlägg: 176
    • Södermanland
SV: "grön" -gördetsjälv isolering ??
« Svar #17 skrivet: 11 sep-11 kl 17:55 »
En egenhändig grön variant av mitt förslag ovan kanske kan göras som cementbundna skivor av lämpliga material tex träull, grövre spån, lin etc.

Plywood eller annat lämpligt skivmaterial används som kvarsittande gjutfom. Antingen gjuter man väggen stående men både inner och ytterskiva eller liggande med antingen inner eller ytterskiva som kvarsittande form. Egenskaperna borde bli som en cellulosaisolering, men cementen ger stadga så att isoleringen inte sjunker samman. Är rädd att det blir tungt, så lite cement som möjligt. Tex träullit träullsplattor innehåller 70 % (vikt) cement.

adios-amigos

  • Inlägg: 0
    • Skåne
SV: "grön" -gördetsjälv isolering ??
« Svar #18 skrivet: 23 feb-18 kl 09:57 »
men ja tänker att det är av en anledningsom "ull-mal" ryktet har börjat.
vill ju hälst inte stå med en isoleringslösvagn 5-10 år frami tiden....
för det är väll det som händer(?) att de små liven äter upp at.
har du hört om några andra projekt som är älde, där det med lycka använts?

Puffar upp den här tråden! Går själv i vagnsbyggarplaner nu. Nån som har en tanke kring hur det skulle funka att kombinera hampa med ull? Typ fårull (som en förhoppningsvis kan få billigt/gratis av lokal lantbrukare) som är tvättad så att den inte förmultnar, men i övrigt obehandlad, och så hampa i lösullsform (som har rykte om sig att avskräcka skadedjur). Någon föreslog att blanda in lavendel i fårullen som malrepellent, men att verkan skulle avta när den slutar dofta efter några år - skulle inte hälften hampa kunna fylla samma funktion? Det vill ju till att just de skadedjur som ger sig på fårull inte gillar hampa, och det vet jag inte så mycket om...

piggetröska

  • Gäst
SV: "grön" -gördetsjälv isolering ??
« Svar #19 skrivet: 02 mar-18 kl 20:48 »
Skulle vara mycket intressant om någon har erfarenhet eller kunskap ifall hampa i andra material funkar som 'avskräckare' mot insekter.

Själv hade jag under två år en friggebod som jag isolerade invändigt med sågspån. Läkten gav endast utrymme för 45mm tjockt lager, sedan blev det brädfoder 30mm. Mycket nöjd med denna isolering, boden blev väsentligt svalare dagtid på sommaren, vintertid funkade värmehållningen bra. Ingen vindpapp eller fuktspärrplast behövdes då allt var trä rätt igenom, så ingen utgift för detta, heller inget arbete med att sätta dit sådan. Däremot blev sågspånen trots storpack dyrare än konventionell isolering, men fortfarande överkomligt. Så var friggeboden enbart på 9kvm.

 Dock hade jag inte tillgång till hampa. Jag vet endast att det på dessa två åren inte blev några insektsangrepp trots avsaknaden av behandling mot sådana.

Har också läst att sågspånsisolering är eller har varit vanlig på mindre stugor i Norrland, och att man där blandade i kalk i spånen för att mota insekterna.

Har också en bekant som importerat o byggt ett sk estniskt blockhus. Stockarna där kan vara på sisådär 40cm, så någon isolering behövs inte. Jättefint inomhusklimat året runt.

Piggetröskan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

765 gäster, 3 användare
GE202, xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser