Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna stöter bort en kyckling  (läst 1095 gånger)

Rosanne

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
Höna stöter bort en kyckling
« skrivet: 18 jun-20 kl 18:11 »
Jag har en höna med 7 kycklingar som är 5 veckor idag. I morse när jag släppte ut dem märkte jag att hönan jagade en av kycklingarna så fort den kom i närheten. Igår fick alla vara med och de satt alla tätt ihop på pinnarna på kvällen. Kycklingen hon jagar är den största och jag tror att det kan vara en tupp men det tror jag att någon/några till är. Bara inte lika utvecklade ännu. När en höna stöter bort sina kycklingar, brukar hon stöta bort alla på em gång eller kan hon ha bestämt sig för att bara denna är stor nog att klara sig själv nu? Den verkar må bra förutom att den såklart blir rädd av att bli jagad men lärde sig snabbt att hålla sig för sig själv. Tänker att det bästa jag kan göra är att underlätta för den att få  mat och vatten utan att behöva komma i vägen för mamma. Andra tankar på vad det kan bero på och åtgärder tas tacksamt emot.

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Höna stöter bort en kyckling
« Svar #1 skrivet: 18 jun-20 kl 21:25 »
Jag har bara haft en höna med kycklingar än så länge men det var runt den åldern de blev nekade att äta med hönan och hon pickade efter dem. Mina var dock lika stora så hon gjorde ingen skillnad på dem.

Att jaga lite smått är inga problem men att jaga flera meter känns lite väl mycket.

Någon med mer erfarenhet kanske kan svara.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser