Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad behövs för att ha påfåglar ?  (läst 32969 gånger)

flingan

  • Inlägg: 61
    • Västerbotten
Vad behövs för att ha påfåglar ?
« skrivet: 18 mar-06 kl 12:45 »
Hej!

Är det någon som har kunskaper/erfarenhet av att ha påfåglar på gården?

Kan de bli tama?
Är de agressiva?
Måste man ha många?
Går de att ha lösa, hur stort revir har dom?

Jag har alltid drömt om att ha en vacker påfågelshane
som stolt går runt på gården i all sin prakt..
Borde ju gå?

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: Vad behövs för att ha påfåglar ?
« Svar #1 skrivet: 18 mar-06 kl 12:48 »
http://www.kebi.se/pafagel/ompaf.html finns lite information  :)
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Anna.D

  • Inlägg: 278
SV: Vad behövs för att ha påfåglar ?
« Svar #2 skrivet: 18 mar-06 kl 18:51 »
Jag har ett par påfåglar som är väldigt trevliga.Jag har köpt dem som vuxna och killen jag köpte av dem sa att om man ska ha frigående påfåglar så ska man kläcka dem på gården.Så jag har inte vågat att släppa dem lösa.Sen låter de en del när det är parnings sesong så då är det skönt att kunna stänga in dem .Både för oss och våra grannar. ;D
Där imot så är de döds fiender med mina kalkoner,de tål inte varandra.Pratade med en som faktiskt hennes påfågel hade dödat hennes kalkon.Hönsen bryr de sig inte om.
Jag tycker att det värkar som mina är nöjda än om de är bara två.
Mina var inte tama när jag köpte dem men har blivit mycket tamare nu./Anna :)

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Vad behövs för att ha påfåglar ?
« Svar #3 skrivet: 18 mar-06 kl 19:36 »
Det var intressant det där med kalkoner och påfåglar inte tål varandra. Tål att tänka på i fal man skaffar påfågel nån gång.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Lisasgården

  • Inlägg: 274
  • lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
SV: Vad behövs för att ha påfåglar ?
« Svar #4 skrivet: 16 apr-06 kl 16:05 »
Hejsan !
Jag har haft påfåglar hemma på gården i närmare tre år. En trevlig liten grupp bestående av en tupp och fyra hönor. De är väldigt speciella fåglar. Lite diviga, som om de vet om att de är vackrast och bäst.

Ofta sover de fram till lunch för att sedan hålla sig vakna sent på kvällarna.
Nu på vintern när jag håller dem inomhus tillsammans med övriga fåglar och djur så tillbringar påfågelhönorna sin vakna tid med att spegla sig (!!) och att vara stöddiga mot hönsen och kaninerna. De gillar oxå att skrämma bort katterna....
Påfågeltuppen sitter helst högt upp på sin pinne och putsar på stjärten.

Jag tror att det är svårt att få de riktigt tama. De äter aldrig direkt ur handen men det går bra att ta mat som ligger på marken alldeles brevid mig.
Visst kommer de spatserandes när jag har med mig mat (OM de har behagat stiga upp förstås...) och håller sig väl framme, men det är med en viss försiktighet.

Jag har haft mina påfåglar i hönsgården tillsammans med hönsen, men det händer att de rymmer därifrån och då sover de i skogen alldeles i närheten. Hittills har de alltid kommit hem igen dagen efter. Antar att de återvänder dit där de får mat när de blir hungriga.
Det går förstås att vingklippa dem, men de springer rätt fort oxå  ;)
Nackdelen med vingklippning är att om de ändå skulle hamna ute i skogen så kan de inte flyga upp i träden när räven kommer.

Det är en stor fördel att inte ha grannar alldeles inpå husknuten när man har påfåglar. De LÅTER väldigt mycket. Mina börjar gapa så fort det kommer någon främmande på vägen. Ungefär som gäss.
Men jag rekommenderar varmt att ha påfåglar, lycka till !!
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

VascoDaGama

  • Inlägg: 15
    • -
    • chickendudes place
SV: Vad behövs för att ha påfåglar ?
« Svar #5 skrivet: 17 apr-06 kl 00:05 »
Vi har påfåglar och det är djur som jag kan rekommendera.
Förut så fick dem gå fritt på tomten, men efter att en av de yngre fick för sig att han skulle sova på grannens altanräcke, så blev dem insatta i hönsgårdarna istället. Annars så sover dem högt upp i träden om dem har möjlighet till det.
Min erfarenhet av påfåglar är att dem är väldigt lätta att handskas med, men inte lika sociala och kelna som våra höns.
Dem är väldigt lugna och snälla. När det är parningstid så är hanen väldigt skrikig av sig, men resten utav året så är han lugnare. Under parningstiden så är han väldigt glad för att spela för allt och alla. Givetvis så uppvaktar han mest sin hona, men om inte hon är i närheten så spelar han lika gärna för hönsen och alla de andra fåglarna.
Vi har haft incidenter mellan en av blommetupparna och en påfågelhane, att dem jagar varandra och ska slåss. Men det beror nog på att tuppen fick lite hybris och trodde att han var störst, bäst och vackrast, men det har lugnat ner sig nu.
En fördel med påfåglar i hönsgården är att dem är utmärkta "vakthundar". Det finns inte en hök som tar sig förbi våra påfåglar. När höken gör sina attacker, så kastar sig påfågeln med fötterna upp mot nättaket coh slår efter honom, så han blir tvungen att ge sig av.

piffpuffen

  • Inlägg: 49
  • Du har inte roligare än du gör dej!!
    • Västergötland
    • FireMoonHorses
SV: Vad behövs för att ha påfåglar ?
« Svar #6 skrivet: 17 apr-06 kl 21:23 »
Som någon anna skrev här :Intresset bara ökar. Får bli ett påfågelpar till sommaren.

Eftersom dom tydligen vaktade hönorna så antar jag att det funkar att ha påfåglar ihop med hönor?!
Någon mera som har erfarenhet av det?

Hur lätt är det att få dom att föröka sig?

Måste dom ha uppvärmt utrymme under vinterhalvåret?
Bor vackert på en gård i Bitterna tillsammans med man och fyra barn. Har ett gäng hästar, stora och små.  Kaniner, hundar, grisar, höns, katter och marsvin.
Har alltid tusen nya ideér och tycker om att jobba för att uppnå mina mål.

huldakluck

  • Gäst
SV: Vad behövs för att ha påfåglar ?
« Svar #7 skrivet: 18 apr-06 kl 11:29 »
Jag har haft påfåglar i 3 år nu och i år har tuppen äntligen fått sina vackra stjärtfjädrar. Tyvärr så skadade min första höna sitt ena ben och efter ett besök hos veterinären var jag tvungen att ta bort henne. Nu har tuppen fått en ny fru så nu håller jag tummarna för att det kanske blir kycklingar i år.

När jag hämtat mina påfåglar lät jag de vara inne några dagar innan jag släppte de lösa och de har inte rymt. Så det här med att de måste vara födda på gården för att kunna vara lösa är inte sant.

Att stänga in påfåglarna på natten har jag insett att det är bara att glömma, när dom blivit utsläppta på våren så blir dom ute hela säsongen. Dom sover högt i trädet utanför vår ladugård. Tyärr har dom lärt en del av våra andra hönor att göra likadant.

Visst vaktar dom hönsen det kan jag intyga, den här gången lyckades räven visserligen ta en höna men påfågeltuppen hängde på och jagade räven över åkern. Tråkigt nog tog skogen vid så påfågeltuppen var tvungen att ge upp och räven försvann med hönan.

Påfåglar är nyfikna och när det händer något nytt på gården så måste det inspekteras. Inte alltid så populärt som när bonden precis gjort sina rundbalar på åkrarna runt vårt hus och påfåglarna är där och kollar. Nu tror jag inte dom klarar av att hacka hål (iallfall har inte mina påfåglar gjort det) på plasten men bonden var lite skeptisk. Sedan är det alla bilar som skall kollas, det är väl mest för att de vill spegla sig. Inte så roligt när man har folk på besök och påfåglarna plötsligt sitter på railsen på deras bil. Försöker uppfostra dom att hålla sig på andra sidan vårt hus där också ladugården är men det funkar sådär. Jag har fixat speglar både inne och utanför ladugården, de är gillar de, även pärlhönsen gillar att spegla sig.

Ska man ha sina påfåglar lösa bör man inte ha nära till sina grannar, ibland tar de gärna lite längre promenader. Vi har väl minst 400 m genom skogen till närmaste granne och dit har de inte tagit sig.  

Så även om påfåglar kräver lite extra "tillsyn" jämförelsevis mot hönsen så kan jag inget annat säga än att jag ångrar inte en sekund att jag köpte påfåglarna. Ytterligare ett trevligt inslag på vår ladugårdsbacke tillsammans med våra andra hönor.

Lite tråkigt nu när varken hönor eller påfåglar kan få gå lösa. Allra helst nu när vi iår skulle få se påfågeltuppen spärra upp sina vackra stjärtfjädrar i sin fulla prakt.

Så Lycka till med era påfåglar!

Flisa

  • Inlägg: 42
    • Dalarna
SV: Vad behövs för att ha påfåglar ?
« Svar #8 skrivet: 23 mar-11 kl 21:57 »
Jag bor i Dalarna och funderar vad som behövs för att ha påfåglar, räcker det med en voljär med ordentligt vindskydd i eller måste man kunna ha dom inomhus på vintern ? Jag har läst om speglar också, varför har man dessa ? Lever dom parvis eller har man en tupp till flera hönor ? Jag kan ingenting om dessa vackra djur men är lite sugen på att skaffa ett par.
"Min smak är enkel. Jag nöjer mig alltid med det bästa" /Oscar Wilde

Miss Evil

  • Inlägg: 253
    • Skåne
SV: Vad behövs för att ha påfåglar ?
« Svar #9 skrivet: 23 mar-11 kl 23:02 »
Hej! Vet ej så mycket om påfåglar men kan berätta att när jag pluggade i Stockholm och praktiserade på skansen så fick de in en påfågel som de sålt till någon som haft den för kallt på vintern, med hönsen om jag minns rätt. Den stod iaf på haserna, knäna el hur jag nu ska förklara det och kunde inte ställa sig. Fågeln avlivades och vid undersökningen visade det sig att benen var helt förtorkade och gick att bryta lätt. De hade blivit förfrusna. Ganska läskigt!
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Vad behövs för att ha påfåglar ?
« Svar #10 skrivet: 24 mar-11 kl 22:48 »
Jag anser att du behöver ha möjlighet att ta in dem på vintern när det blir som kallast. Vår hanne gick inte in frivilligt i vintras när det var 25 minus på nätterna, utan satt hela dagarna utom en kort tur ner för att äta dagtid, och hela nätterna på sin favoritplats under vedbodtaket - vindskyddat men inte dragfritt och lika kallt som ute alltså. Jag var riktigt orolig för honom och klättrade upp med ljummet dricksvatten och feta frön två gånger om dagen  så han skulle få i sig tillräckligt med energi. Efter tre dagar fick vi som tur var ner honom och in honom i hönshuset. Våra påfåglar trivs inte så bra med hönsen, och bor hellre i vedbodtaket varmare årstider, men honorna med ungfåglar hade då vi fick in hannen redan gått in där självmant i kylan.

Sedan trivs påfåglar absolut bäst om de kan gå fritt, de har mycket större födosöksområde än höns, våra rör sig över ca 500 m2 dagligen utom nu de kallaste månaderna då de varit i hönsgården. Om man håller dem i en voljär så är de oftast inte nöjda.

Min erfarenhet är att man inte kan ha mer än en könsmogen tupp, sedan kan man med denna ha flera hönor. Vi har dock inte haft fler än två-fyra hönor i taget, kanske går det med fler tuppar om man även har fler hönor. Våra tuppar har slagits tills en lämnat gården om vi inte särat på dem.

Speglar satte vi upp i början för att de skulle trivas bättre hemomkring, först rymde de till en granne med källarfönster att spegla sig i. De gillade verkligen speglarna och låg framför dem och solade sig, både hönor och tuppen.
Men vår nuvarande tupp blir vansinnig av speglar och anfaller dem. växthusglasen däremot gillar han.

Dolvis

  • Inlägg: 712
    • Östergötland
SV: Vad behövs för att ha påfåglar ?
« Svar #11 skrivet: 25 mar-11 kl 09:45 »
Läste att det går att ha flera tuppar ihop om dessa växer upp med varandra? Funkar detta?  :)
För oss har det inte fungerat. Har ifs då bara erfarenhet av att ha två bröder från samma kull ihop. De var bästisar tills de blev två och könsmogna, då slogs de tills en gömde sig under bilen och inte kom fram på en halv dag. När han kom fram blev han iväggkörd till skogs. Vi har inte testat att spara ungtuppar över året med sin pappa dock. De vi köpte våra påfåglar av hade en period en ungtupp och en hanne ihop, vilket också resulterade i att en av dem kördes bort.

Bos Maria

  • Inlägg: 199
  • Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
SV: Vad behövs för att ha påfåglar ?
« Svar #12 skrivet: 17 apr-11 kl 09:07 »
Jag började skaffa min grupp med påfåglar i oktober 2010 eftersom det verkade lite svårt att få tag på fåglar. För tillfället har jag en 9-årig tupp, en 3-årig tupp, en tupp som blir 1 i år, samt tre hönor. Det har gått  bra tills för en vecka sen. Nu tycker jag att den 3-åriga tuppen börjat "förfölja" den äldre. De sitter inne i stallet fortfarande,  medan utehägnet görs klart.  Ingen av mina tuppar är besläktade. Det har varit svårt att få tag i hönor och jag tror det funkat bättre om jag haft fler, så därför bestämde jag mig för att "nappa" på en annons på blocket då en man i Borlänge ville ha en ny tupp till sin höna. Så på måndag flyttar 9-åringen. Behåller den 3-åriga eftersom han inte är besläktad med någon av de andra påfåglarna.

Jag har haft en del kontakt med Skansen och frågat hur det funkar där, eftersom det är så många tuppar. Men de har inga slagsmål mellan sina tuppar trotts att det är många. Det verkar som att tupparna nöjer sig med att jämföra fjädrarna i stället för att slåss. Antagligen har det nog också med ytstorleken att göra också. De kan ju röra sig över hela parken.

Nu hoppas jag få lite kycklingar efter mina hönor, och jag har nu kontakt med flera påfågelägare i Dalarna som jag hoppas kunna byta lite djur med och hoppas på sikt kunna ha en större grupp.

:)
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Teo!

  • Inlägg: 72
    • Uppland
SV: Vad behövs för att ha påfåglar ?
« Svar #13 skrivet: 09 maj-13 kl 09:19 »
jag har som många andra fastnat för påfåglar. hur kan man ha dem?

har ett hönshus på ca:2,5 kvadrat meter och en hönsgård som jag gissar till 25 kvadrat meter. i hönsgården finns det även ett litet vindskydd med tak. kan man ha en hane och två honor där? (med 4-6 mellanstora höns?)

tomten vi bor på går på nästan på 3000 kvadrat meter. har grannar precis intill och rovdjur som räv och rovfågel runt knuten. är det stor risk att de går mycket hos grannarna?
rakt åvanför vår tomt är det skog. hanarna har väl bara de stora stjärtfjädrarna på vår-sommar- höst? kan man ha de bo i hönsgården vintertid och ha de helt fritt vår- sommar-tidig höst? hur klarar de rovdjur om de bor fritt dag som natt? flyger de upp i träd och sover? återkommer karnske med mer frågor, tack på förhand!
Kan man ha de fritt utan hus året om? Mvh :)
« Senast ändrad: 30 sep-13 kl 10:11 av Sirpa »
Jag är en kille på 13 år som älskar fjäderfä av alla de slag. Avlar på dvk och Lakenfelder. Har även kinesiska dv vaktlar. Hantverk och finsnickeri är även en stor hobby! MVH Teodor

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Vad behövs för att ha påfåglar ?
« Svar #14 skrivet: 11 maj-13 kl 16:42 »
Ja, men som alla utegångsdjur i sverige så ska de ha tillgång till vindskydd och torr liggplats under "stallperioden"
Vad gäller hönsfåglar så ska det även finnas sittpinnar och  det allra enklaste är att ha ett riktigt hus åt dom, så du kan stänga om dom nattetid.
Påfåglar som går helt fritt blir i regel ganska skygga, börjar sova högre och högre upp i träden och försvinner iväg ut i det vilda ungefär som fasaner...
Dessutom rör dom sig över ganska stora områden så i många fall är det bra attt då ha sina påfåglar vingklippta... men då behöer de absolut stängas in nattetid, annars äts dom snart upp...
Tänk oxå på att påfåglar har ett ganska påfrestande läte så har du grannar så kan det vara klokt att fundera på hur pass mycket de kommer att störa sin omgivning också...
Kennel SweetCaileanz

Nasir baber

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
SV: Vad behövs för att ha påfåglar ?
« Svar #15 skrivet: 29 jan-14 kl 11:12 »
Hej, jag har haft påfåglar nu i 4 år. I vår kläckte jag med maskinen 6 påfågelungar. De är väldigt tama. det går att hålla i de och klappa de.
Nu är då att efter 4 år har en granne anmält mig till kommunen och då måste jag bli av med påfåglarna. Är det någon som är intresserad att köpa mina fåglar? maila till mig.



"När människor bråkar drabbas djuren"
Tråkigt



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser