Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pärlhönskött  (läst 10141 gånger)

kackelo

  • Inlägg: 189
    • Skåne
    • Solåkra
Pärlhönskött
« skrivet: 16 dec-10 kl 16:18 »
Har aldrig smakat pärlhönskött och därför undrar jag om någon har gjort det och kan säga hur det smakar? Finns det någon efterfrågan på pärlhönskött i Sverige? Någon som föder upp för det ändamålet?
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Pärlhönskött
« Svar #1 skrivet: 16 dec-10 kl 16:28 »
Har aldrig smakat men det ska tydligen vara jättegott! Utomlands så har jag läst att de korsar tamhönaXpärlhöna för att få till ett perfekt kött!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Pärlhönskött
« Svar #2 skrivet: 16 dec-10 kl 17:37 »
Hej!
Pärlhöna smakar riktigt gott. Utpräglad viltsmak. Ska du föda upp så skaffa den större franska varianten.
MVH
Jan

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Pärlhönskött
« Svar #3 skrivet: 16 dec-10 kl 20:11 »
Hej!
Pärlhöna smakar riktigt gott. Utpräglad viltsmak. Ska du föda upp så skaffa den större franska varianten.
MVH
Jan
franska pärlhöns? du tänker inte på vaktlar?

pärlhöns var vanlig som exlusive restaurangmat förr har jag hört...
Fjäderfän och kaniner

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Pärlhönskött
« Svar #4 skrivet: 16 dec-10 kl 23:23 »
Nä, jag tror han syftar på pärlhöna av vad jag kunde hitta på nätet.

Fransk pärlhöneägg bredvid ett "vanligt" ägg.


Franska pärlhöns.

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Pärlhönskött
« Svar #5 skrivet: 16 dec-10 kl 23:27 »
Var en man har i Skåne med mycket kontakter i krogsvängen som för ett antal år sedan höll på att starta upp en mer storskalig pärlhönsuppfödning. Om jag inte minns fel var hans mål att ha ca 100 avelspar. Tyvärr omkom hans fru i en bilolycka och projektet avbröts.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

kackelo

  • Inlägg: 189
    • Skåne
    • Solåkra
SV: Pärlhönskött
« Svar #6 skrivet: 17 dec-10 kl 10:55 »
Angående äggläggning så, förutom att de är monogama, så läste jag också:

"För att äggproduktionen skall komma igång på sommaren behövs på senvåren först en period av varmt och torrt väder, följt av en period regn."

Ni som har Pärlhöns, har ni upplevt det som något problem eller att man måste vidta speciella åtgärder för att det skall börja lägga ägg vid ett svenskt normalt väderår?

Hur många ägg lägger varje höna?
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Pärlhönskött
« Svar #7 skrivet: 17 dec-10 kl 12:40 »
Pärlhönskött är gott, men skillnaden mot vanlig höna med samma livsvilkor är inte jättestor tycker jag.

Jag slutade med pärlhöns för att det blev för oekonomiska. De åt enorma mängder mat, mer än de storätande brahmor jag haft, men värpte dåligt. Ungefär 1 ägg varannan-var tredje dag den varma årstiden...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Pärlhönskött
« Svar #8 skrivet: 17 dec-10 kl 12:45 »
Emils hönor började lägga ägg runt maj månad och tycker inte vädret var särskilt "speciellt" då, inte som i beskrivningen om varmt och torrt och sedan regn iaf.

Han sålde de sen pgd. att de gick och gapade konstant så det vred sig i magen på en, mest av rädsla för grannarna... Ja, man kan ju kort och gott säga att anledningen till att de fick flytta var rädsla för att någon granne skulle klaga. Pärlor verkar passa bäst där det inte finns så mycket rörelse runt omkring?  ??? Emils slog iaf. larm för allt... ÅH, EN SPARV - TU- TUT- TU- TUT- TU- TUT ::)!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Pärlhönskött
« Svar #9 skrivet: 17 dec-10 kl 15:36 »
Mina pärlor, som var uppvuxna ihop med mina höns, var inte mer nervösa än de vanliga. Ljudet störde oss inte alls... De väsnades nästan mindre än de vanliga hönsen tyckte jag! Men det där verkar vara väldigt olika i olika flockar...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

kackelo

  • Inlägg: 189
    • Skåne
    • Solåkra
SV: Pärlhönskött
« Svar #10 skrivet: 17 dec-10 kl 16:41 »
Pärlhönskött är gott, men skillnaden mot vanlig höna med samma livsvilkor är inte jättestor tycker jag.

Jag slutade med pärlhöns för att det blev för oekonomiska. De åt enorma mängder mat, mer än de storätande brahmor jag haft, men värpte dåligt. Ungefär 1 ägg varannan-var tredje dag den varma årstiden...

Men du hade de bara för äggen inte för att sälja köttet?

Någon som vet vad man skulle kunna få per kg om man sulle sälja kött?
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Pärlhönskött
« Svar #11 skrivet: 17 dec-10 kl 17:00 »
Jag hade dem för köttet, äggen var bara en bonus då de är såpass små, och inte var särskilt många heller. Men det var bara för eget behov, inte för att sälja.

Iom att de åt så fruktansvärt mkt mat, så blev köttet såpass dyrt att jag inte tyckte det var värt det.
(Dessutom tröttnade jag på att mocka HELA tiden, äter de mkt så skiter de mkt, som sagt...  ::))

Egen kyckling kostar enligt mitt tyckte också ganska mkt att föda upp iom att man måste köpa foder (vi har inte egen spannmål) om man inte har broliers och dessutom föder upp dem långsamt som vi gör. De hinner trycka i sig mkt foder på de ca 6 mån som jag låter dem gå... Och pärlhönsen gav ngt mindre kött/djur, samt åt 3ggr så mkt så det var inte mkt att fundera på för min del iaf.  ;) Men det blir ju annorlunda om man säljer och får bra betalt för köttet. ..
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Pärlhönskött
« Svar #12 skrivet: 17 dec-10 kl 18:09 »
Hej!
I välsorterad affärer kan man hitta fryst bröstkött av pärlhöna. Jag funderade också på att börja producera pärlhönskött men jag var för dålig på att kläcka äggen.
 I Frankrike är det tillåtet att klippa en del av vingen på kycklingarna så att det bir lättare att inhägna pärlhönsen. Voljärer är dyra att bygga. Ett alternativ skulle kunna vara att ha burar med nätbotten för att underlätta uppfödningen, dock förbjudet i Sverige.
Äggen har mer arom än hönsägg så det är ett skäl till att ha pärlhöns. Jag upplever inte att de äter speciellt mycket men jag jämför med stora Kochin och ankor. Pärlhönsen är trevliga och vackra men låter nästan konstant. Vanliga tuppar låter värre. Skulle jag behöva välja mellan vanliga hönor och pärlhönor så väljer jag pärlorna.
MVH
Jan

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Pärlhönskött
« Svar #13 skrivet: 10 apr-11 kl 22:18 »
Puttar upp den här tråden lite då jag har väldigt lösa funderingar på att testa pärlhöns. Mest för att en restaurang här i trakterna har efterfrågat såna.

När är de klara för slakt?

De går uppenbarligen att ha bland vanliga höns? Läser om hybrider, alltså höna x pärlhöna - blir avkomman steril eller hur funkar det?

Funkar de som vanliga höns, dvs sover på pinnar, går ute och letar egen mat, går in när det börjar skymma osv osv?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Pärlhönskött
« Svar #14 skrivet: 10 apr-11 kl 22:34 »
Avkommorna blir sterila.

Emils gick in nära det började skymma. De är väldigt duktiga på att flyga högt och sover på pinnar. Tuffa i sättet, spöade både hönor, tuppar och ankor när de fick för sig. Har ni mycket grannar runt omkring? Emil gjorde sig av med sina mycket pgd. av att de lät så extremt och man var rädd att vilken dag som helst skulle någon komma och klaga. Läst om andra som inte tycker sina låter mycket eller så är det en smaksak. ::) Men när en pippi står och vrålar/gnisslar sådär 30 minuter i taget för att sedan ta en paus på 5 minuter för att sedan börja vråla/gnissla igen så det hördes över hela tomten, genom väggar och överröstade tv:en och höll på så hela dagen från att man släppte ut dem till kväll... "JAG SKA SKJUTA DEM!!!" sa Emils pappa som skaffade dem med ögon som såg ut att ramla ur skallen snart. ;D ;D;D ...

Någon skrev att de låter om de är instängda, men Emils var helt frigående så det stämmer ju inte i vårat fall. ::) Och grannarna kunde jag inte se var ute eller särskilt mycket ifall de skulle stå och varna för dem... Däremot lite sparvar och sådant där kunde de stå och gapa över. :P ;D

PS: De såldes ihop med en pärlhönstupp så de blev inte skjutna ;) ;D DS

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Pärlhönskött
« Svar #15 skrivet: 10 apr-11 kl 22:49 »
jag slaktade faktiskt två st för ett par dagar sedan,det var jättegott. och framförallt så är det extremt lätt att plocka dem,tar bara några minuter.hur enkelt som helst....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Pärlhönskött
« Svar #16 skrivet: 10 apr-11 kl 22:56 »
Gernsö, hur skulle du beskriva köttet? Någon viltsmak eller mer som tamhöna? ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Pärlhönskött
« Svar #17 skrivet: 11 apr-11 kl 06:17 »
Avkommorna blir sterila.

Emils gick in nära det började skymma. De är väldigt duktiga på att flyga högt och sover på pinnar. Tuffa i sättet, spöade både hönor, tuppar och ankor när de fick för sig. Har ni mycket grannar runt omkring? Emil gjorde sig av med sina mycket pgd. av att de lät så extremt och man var rädd att vilken dag som helst skulle någon komma och klaga. Läst om andra som inte tycker sina låter mycket eller så är det en smaksak. ::) Men när en pippi står och vrålar/gnisslar sådär 30 minuter i taget för att sedan ta en paus på 5 minuter för att sedan börja vråla/gnissla igen så det hördes över hela tomten, genom väggar och överröstade tv:en och höll på så hela dagen från att man släppte ut dem till kväll... "JAG SKA SKJUTA DEM!!!" sa Emils pappa som skaffade dem med ögon som såg ut att ramla ur skallen snart. ;D ;D;D ...

Någon skrev att de låter om de är instängda, men Emils var helt frigående så det stämmer ju inte i vårat fall. ::) Och grannarna kunde jag inte se var ute eller särskilt mycket ifall de skulle stå och varna för dem... Däremot lite sparvar och sådant där kunde de stå och gapa över. :P ;D

PS: De såldes ihop med en pärlhönstupp så de blev inte skjutna ;) ;D DS



Hahaaaahaaaahaaa, tack för morgonens skratt Sandra! Både jag och sambon försöker hämta oss från skrattattacken  ;D

Undrar om man kan ha dem till att skrämma bort varg och björn från fåren uppe på fäbodvallen...  ::)  ;D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Pärlhönskött
« Svar #18 skrivet: 11 apr-11 kl 10:12 »
det var just vad jag tänkte på då jag åt den, vi tog var sig och gnaskade på.... hi h i
hade en speciell smak, mycket god, inte helt som höna men kan inte beskriva vad den lutade åt. men gott som fan,  någon lite "sötma " fanns i den tycker jag...... smasken
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Pärlhönskött
« Svar #19 skrivet: 11 apr-11 kl 10:19 »
Hur gamla bör de vara innan man nackar?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Pärlhönskött
« Svar #20 skrivet: 11 apr-11 kl 10:44 »
jag tycker man ska se på storleken i stället. då de blivit stora nog och känns fylliga nog att bli en middag så är det dax.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Pärlhönskött
« Svar #21 skrivet: 11 apr-11 kl 10:56 »
jag tycker man ska se på storleken i stället. då de blivit stora nog och känns fylliga nog att bli en middag så är det dax.

Funderade mest på om man kan kläcka på våren och slakta på hösten, eller är de för små då?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Pärlhönskött
« Svar #22 skrivet: 11 apr-11 kl 11:01 »
nä det borde de vara om de får bra med mat så de växer fint så ska de nog vara stora nog
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Pärlhönskött
« Svar #23 skrivet: 25 apr-11 kl 19:50 »
Min Pärlan bor ju med dom andra vanliga hönsen o hon uppför sej ungefär som dom , varnar mer visserligen men jag störs inte . Hon la ägg i vintras o nu inga alls  ::)
Jag har fått fram hybrider mellan henne o isbar här som nu växer upp , vi får se vad det blir av dom .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

482 gäster, 1 användare
Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser