Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plastramar  (läst 2428 gånger)

ulat

  • Inlägg: 5
Plastramar
« skrivet: 10 jul-08 kl 22:49 »
Hej,
Jag har min bigård i skogen och får mest ljunghonung. Den är jobbig att slunga och vaxkakorna lossnar ofta från ramen, eftersom jag måste ha bra fart för att få ut honungen ur kakorna. Har idag Svearamar har funderat på att byta till 3/4 Langstroth och har samtidigt funderat på om platramar med plastmellanvägg kan fungera bättre.

Är det nån som har erfarenhet av plastramar eller har nån annan ide hur jag kan klara vaxkakorna?

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
SV: Plastramar
« Svar #1 skrivet: 11 jul-08 kl 14:49 »
Hejsan!

Låter som ett klokt val, de som har plastramar är nöjda med dem.

Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

ulat

  • Inlägg: 5
SV: Plastramar
« Svar #2 skrivet: 11 jul-08 kl 22:59 »
Hej,
Vet du hur man hanterar plastramar eller kan hjälpa mig komma i kontakt med någon som har erfarenheter?

LångeMicke

  • Inlägg: 91
    • Västergötland
SV: Plastramar
« Svar #3 skrivet: 12 jul-08 kl 20:53 »
Jag testar i år med plastramar som skattramar.
Jag har LN, alltså är ramarna i tysknorm. Skiljer någon mm men det är inget man märker av...

Yngelrummet är träramar med 4,9 mm vax.

Bina har inte riktigt velat bygga ut de nya ramarna. Först när jag har satt plastramar i yngelrummet har det fungerat, men då får jag ju "stora" bin och tanken med 4,9 faller lite.
Vi har i år ganska dåligt drag härikring, så kanske det är därför bina bygger dåligt.

Använder man Langstoth och bara 5,5 mm vax så är nog plastramar ett mycket gott val.

Min tanke har varit att med plastramarna få lätthanterliga och lättsanerade skattramar, i kombination med yngelrummets träramar i 4,9 mm vax.
Yngel i 4,9 mm och honung i 5,5 mm hållbara ramar...

Den stora fördelen med plastramar är ju att det är lätt att ordna en egen vaxhantering.

//Mikael
Håller Fjällnära kor, Svärdsjöfår, Ölandsgäss, Myskankor, Åsbohöns och har några kupor med nordiska bin i åkerkanten.

ulat

  • Inlägg: 5
SV: Plastramar
« Svar #4 skrivet: 03 aug-08 kl 17:04 »
Hej Mikael,
Hur kommer du att göra när du tar hand om honungen? Kan man använda slunga till plastramar? Har hört att man kan skrapa av ramarna och pressa ut honungen.
Hur gör du rent ramarna?
//Ulf

wictor

  • Inlägg: 763
SV: Plastramar
« Svar #5 skrivet: 04 aug-08 kl 22:15 »
Plastramar går utmärkt att slunga.
Är vaxet intakt behöver det ej skrapas loss, kan återanvändas i skattlådorna nästa år.

När vaxet behöver bytas ut så skrapas det loss med en lagom bred spackelspade. Restvaxet får sitta kvar.

Mer honungsutbyte får man med plastramar, de har större yta.

Dunderhonung

  • Inlägg: 154
SV: Plastramar
« Svar #6 skrivet: 13 aug-08 kl 19:40 »
Hej!

Det är viktigt att tråda ramarna rätt, gå efter SBRs rekomendationer. Tex LN: Fem trådar lodrätt.

När du smälter i vaxet skall det ligga mot underlisten, om det glappar skall glappet vara där uppe. Ett glapp där nere behåller bina gärna för att få något att gå på när de vandrar från sida till sida, medan ett glapp där uppe byggs igen.

När du slungar skall du slunga halva första sidan, vända och slunga hela andra sidan, vända igen och slunga sista honungen.

Vänd ramarna rätt i slungan, cellerna lutar, och om man sätter dem fel så slungar man in honungen i vaxet med förstörd ram som följd...

Ha ca 30 grader i slungrummet, visserligen blir vaxet aningen mjukare, men honungen flyter mycket bättre, och risken att vaxet går sönder är mindre.

Flerårigt vax blir hållbarare, men fungerar också som sjukdomsbärare. Vad man väljer är ens eget val- sjukdomar eller helt vax.


Hoppas något var nytt och nyttigt..

Roger H

  • Inlägg: 208
  • Biodlare sedan 1984
    • Västergötland
SV: Plastramar
« Svar #7 skrivet: 18 sep-08 kl 16:12 »
Citera
Jag har min bigård i skogen och får mest ljunghonung. Den är jobbig att slunga och vaxkakorna lossnar ofta från ramen, eftersom jag måste ha bra fart för att få ut honungen ur kakorna. Har idag Svearamar har funderat på att byta till 3/4 Langstroth och har samtidigt funderat på om platramar med plastmellanvägg kan fungera bättre.

Ramar med ljunghonung måste man normal perforera innan man slungar dem, annars går de i trasor. Detta gäller ramar med vax som mellanvägg, plastramar (där mellanväggen är av plast) har jag faktiskt ingen erfarenhet av att slunga. Är det någon som vet om man måste perforera även dessa ramar för att ljunghonungen skall komma ut?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser