Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med kökspanna och acc tankar  (läst 1390 gånger)

enebacken1

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
Problem med kökspanna och acc tankar
« skrivet: 29 dec-18 kl 18:12 »
Jag har en köks panna på 21kw och en acc tank på 500L, jag tycker det tar väldigt lång tid att ladda tanken, har hittills inte lyckats att få den full.
Termometern på pannan visar att det ska gå ut 70gr vatten från pannan, röret i från pannan visar bara 55gr, det bör väl visa 70gr på röret också? Vad kan vara fel?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Problem med kökspanna och acc tankar
« Svar #1 skrivet: 29 dec-18 kl 18:26 »
Vilken styrning har du till acctanken?

Har du cirkulationspump?

Vi har tre cirkulationspumpar i vårt system.
En som som cirkulerar allt i systemet, sedan har vi laddningspumpen och urladdningspumpen.
Kör man cirkulationspumpen så laddar tanken sämre.
För att öka laddhastigheten så kör man laddpumpen på högre hastighet ( gärna högsta)
Urladdning ställer vi på lägst.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

enebacken1

  • Inlägg: 4
    • Västergötland
SV: Problem med kökspanna och acc tankar
« Svar #2 skrivet: 29 dec-18 kl 18:37 »
Jag har en Laddomat 11-30 och den pumpen kör jag på högsta hastigheten, och sedan har jag en pump som går från tanken till elementen.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Problem med kökspanna och acc tankar
« Svar #3 skrivet: 29 dec-18 kl 19:30 »
det är skitsvårt att hjälpa på distans då det är svårt att göra sig en bild av hur systemet ser ut.

Det jag misstänker är att du skickar ut en massa värme i systemet under tiden du laddar tanken, det innebär att returvattnet är väldigt kallt när det kommer tillbaka till pannan.
Då blir det svårt att få en tillräcklig hög temperatur i utvattnet.
Testa att laborerar med att sänka farten på laddpumpen och stänga/sänka urladdning under eldning.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Problem med kökspanna och acc tankar
« Svar #4 skrivet: 29 dec-18 kl 20:27 »
Börja med att kolla att alla termometrar visar rätt.

Om du har en termometer som är fastklämd utanpå röret, så är det ju mycket möjligt att den kyls av omgivande luft och aldrig känner av rörets verkliga temperatur.  Se till att anliggningsytorna är rena och plana, så det är så bra värmeöverföring som möjligt mellan röret och termometern. Ev kan man behöva smeta på litegrann värmeledande pasta (sån som används t ex mellan processor och kylare i datorer) och/eller isolera runt termometern för att få pålitliga värden.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Problem med kökspanna och acc tankar
« Svar #5 skrivet: 30 dec-18 kl 09:19 »
Går pannan för fullt eller stryper den luften?

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Problem med kökspanna och acc tankar
« Svar #6 skrivet: 30 dec-18 kl 11:47 »
Du skriver du har en laddomat. Ta gärna tid på hur lång tid det tar från att du tänder upp tills den slår igång.
Har jag min på 60 grader som du har så kokar pannan. Men då har jag inte en 21 kw. Tror min är typ 13kw.

Det är ju mycket som spelar in. Sotning av pannan. Kvaliteten på vattnet. Kan ju vara avlagringar inne i tanken på pannan som gör att det är väldigt lite vatten som värms upp.

Min tank är på 375l, 125l varmvatten beredare inbyggd. Jag får ändå räkna med en ca 3 timmars eldning. Det är när tanken står på 40grader. Efter 3 timmar så står tanken på runt 70 grader.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

727 gäster, 3 användare
Be, Bustera, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser