Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillverka ytterdörr  (läst 5503 gånger)

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
Tillverka ytterdörr
« skrivet: 29 okt-18 kl 12:21 »
Den nuvarande ytterdörren håller på att bokstavligen gå upp i limningen. Vi gissar att det är någon sorts gammal innerdörr som är lappad å kapad att passa i karmen. Det är minst dörr nr två då karmen har flera gångjärns urfräsningar.

Jag har kollat mängder med filmer på youtube och har en hyfsad koll på hur det borde göras, men samtidigt vill jag ju att den skall vara hyfsat säker.
Dock skulle jag vilja ha en halvdörr.

Jag har en idee om att använda 18mm limträ hyllplan i som fogas å limmas invändigt, ca 30mm kärna med isolering, snedsträva invändigt, 18mm utvändigt. Bröstlist som täckning för skarven.
Sedan tänkte jag montera ytterpanel som oljas eller målas.

Vill att det ser lite snyggt ut, hade tanken på gamla gängjärn från tex stalldörrar eller liknande.

Någon som har fler tips, ideer mm så tar jag gärna emot dom.

/Rikard

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tillverka ytterdörr
« Svar #1 skrivet: 29 okt-18 kl 12:33 »
Den nuvarande ytterdörren håller på att bokstavligen gå upp i limningen. Vi gissar att det är någon sorts gammal innerdörr som är lappad å kapad att passa i karmen. Det är minst dörr nr två då karmen har flera gångjärns urfräsningar.

Jag har kollat mängder med filmer på youtube och har en hyfsad koll på hur det borde göras, men samtidigt vill jag ju att den skall vara hyfsat säker.
Dock skulle jag vilja ha en halvdörr.

Jag har en idee om att använda 18mm limträ hyllplan i som fogas å limmas invändigt, ca 30mm kärna med isolering, snedsträva invändigt, 18mm utvändigt. Bröstlist som täckning för skarven.
Sedan tänkte jag montera ytterpanel som oljas eller målas.

Vill att det ser lite snyggt ut, hade tanken på gamla gängjärn från tex stalldörrar eller liknande.

Någon som har fler tips, ideer mm så tar jag gärna emot dom.

/Rikard

Låter som den blir tung om det blir 18 mm tjock massiv insida och utsida + ytterpanel.
Om jag nu fattade din beskrivning rätt?

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Tillverka ytterdörr
« Svar #2 skrivet: 29 okt-18 kl 14:36 »
Japp, den är tänkt att bli tung/massiv (eller i relativitet till köpedörrar).
Tänkte att det inte spelar så stor roll eftersom den blir i två halvor.


Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Tillverka ytterdörr
« Svar #3 skrivet: 29 okt-18 kl 16:25 »
 Skulle inte en isolerad ram av 45 mm funka och sen plyfa och panel på det?

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Tillverka ytterdörr
« Svar #4 skrivet: 29 okt-18 kl 16:42 »
Kul idé!
Prova att bildgoogla på "dutch door"  Massor med bilder på halvdörrar.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Tillverka ytterdörr
« Svar #5 skrivet: 29 okt-18 kl 17:11 »
Aha är det så den ska se ut. Då hade jag försökt hålla nere vikten. Då tycker jag du ska köra på en ram med isolering och sen tunn plyfa med Alu inuti sen klä med panel.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Tillverka ytterdörr
« Svar #6 skrivet: 29 okt-18 kl 18:02 »
Jag har funderat på plywood med istället för massivträt.

Sedan har jag funderat lite på att istället för två halvdörrar, att göra en mindre öppning i övre hälften i ett helt dörrblad.
Tänk gammal modell spegeldörr där överspegeln är en lucka istället.

Ger även lite mer flexibilitet.
Jag bor i litet hus så vill kunna ställa tvärdrag utan att öppna för omvärlden eller släppa in djur.

Det blir iallafall vinterns projekt med ny ytterdörr.

Skall försöka komma ihåg ta massa bilder.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Tillverka ytterdörr
« Svar #7 skrivet: 29 okt-18 kl 20:37 »
Kul! Se till att du får en fals för ”luckan” att landa i så du kan täta mot drag.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Tillverka ytterdörr
« Svar #8 skrivet: 29 okt-18 kl 20:59 »
Ett stor risk med hemgjorda ytterdörrar är att de slår sig och ändrar form beroende på luftfuktighet och temperatur. Har man lyckats passa in den så den tätar bra mot dörrkarmen en viss årstid så kanske den sväller fast eller slår sig så det blir stora glipor en annan årstid eller då vädret har slagit om.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Tillverka ytterdörr
« Svar #9 skrivet: 29 okt-18 kl 21:44 »
Jag är medveten om ev. skevhet mm.
Huset rör sig lite som ett stormigt hav redan ;)

Över sommaren så har tex badrumsdörren skevat såpass att jag fått fila lite på låsblecket så dörren går att låsa.
Nuvarande ytterdörren stängs bara om man inte rör handtaget utan man får putta på dörren.

Därför tänkte jag använda mig av färdigtorkat eller "butikstorrt" fingerskarvat limträhyllplan som jag kapar till slats i ca 18x45mm och limmar till ramen inkl snedsträvor.
Tänkte det skulle minimera rörelserna över året.

/Rikard

Berberis

  • Inlägg: 1600
    • Närke
SV: Tillverka ytterdörr
« Svar #10 skrivet: 30 okt-18 kl 22:55 »
Tack Rikard för dina funderingar kring limträhyllplan. Det har jag gått och funderat på. Stämmer det att limträhyllplan är mera torkade och stabila?
Jag har gjort en glidbräda av sådant material, men då är det inte furu utan gran. (En glidbräda är ett hjälpmedel för att förflytta sig från en rullstol till ett bilsäte eller en möbel.) Kvaliteten på träet är på alla sätt bättre än vad granträ vanligtvis är. Gran är också lite starkare på längden, men inte på bredden. Det är riktigt snyggt och inte lika tungt som furu.

Det finns säkert fler användningsområden för limträhyllplan.
Annars har jag hört talas om torkugnar för finare virke. Snickarverkstaden här i bygden har en sådan ugn.

Att hemgjorda dörrar blir sneda (som Torbjörn beskrev det) är väl ett sådant problem som är till för att lösas.
« Senast ändrad: 30 okt-18 kl 23:02 av Berberis »

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Tillverka ytterdörr
« Svar #11 skrivet: 31 okt-18 kl 12:03 »
Jag har ingen träfuktmätare här hemma, men de hyllplan jag använt till hyllor här hemma kommer från jem&fix (inte bara för prisets skull, utan att de har bra dimensioner som passar mig) och är inplastade, förvarade inne i deras varuhus.

Ibland så är det lite bredare plank i hyllplanen, ibland flera smalare. Kvistar varierar oxå, men har lyckats sortera ut nära kvistfria de jag köpt.

Jag tror att styvheter, eller vridbenägenheten kan motverkas genom att limma flera tunnare till en tjock, om man vänder årsringarna varannan bräda.

/rikardd

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Tillverka ytterdörr
« Svar #12 skrivet: 01 nov-18 kl 18:39 »
Tänkte jag skulle klistra in en del av de länkar jag kikat på youtube om andra vill ha inspiration.

Massivt: https://www.youtube.com/watch?v=4_6yFH22To0
Dörrar & Fönster: https://www.youtube.com/channel/UCjtvB1wyZ4kQDZbYqi7RqtA
Byggahus Fönsterbåge: https://www.youtube.com/watch?v=S2j39FkMC9M

Plus de mängder av utrikiska filmer som inte är lika informativa utan mestadels enklare dörrar.

Rolle 007

  • Inlägg: 128
    • Medelpad
SV: Tillverka ytterdörr
« Svar #13 skrivet: 02 nov-18 kl 00:42 »
Det som är lurigt i ditt fall är torrheten på virket och temperaturskillnaderna. Snickeritorrt kommer att expandera rätt mycket, vilket vi har lärt oss av erfarenhet och att frugan snickrar möbler. En ytterdörr kan också ha en temperaturskillnad på 40 grader mellan in och utsida så det är inte konstigt om den rör sig.

Jag satte ny panel på vår uteförrådsdörr, kallförråd och den rackaren expanderar  1,5 cm mellan sommar och vinter pga luftfuktigheten bara och är väl 70 bred.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Tillverka ytterdörr
« Svar #14 skrivet: 02 nov-18 kl 07:10 »
Jag använder rätt ofta limfog till diverse möbler och inredning. Jag tycker kvalitén är för ojämn för att jag skulle "våga" ha den i en dörr. Sedan är ju ett tungt dörrblad ett tecken på en gedigen konstruktion. Mycket massa oftast lika med bra isolervärde. Hellre se till att upphängningen så kan konstruktionen inte vara beroende av att vara lättvikt.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
« Senast ändrad: 02 nov-18 kl 08:27 av Landet »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tillverka ytterdörr
« Svar #15 skrivet: 02 nov-18 kl 08:59 »
Hur vore det att köpa en begagnad bra, men ful ytterdörr billigt och såga av den och montera panel och lister, så den blir som du vill till utseendet?

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Tillverka ytterdörr
« Svar #16 skrivet: 02 nov-18 kl 10:52 »
Jag har kollat lite efter dörrblad med, men jag har uddamått på dörren. 76x194 och 50mm tjock exkl panelen på utsidan.

Jag hittar inga lösa dörrblad med dessa mått, eller ens i närheten.
Och att köpa en ny dörr med karm, och kapa, tror jag går dåligt då de flesta är ihåliga(?).

För att byta karm, behöver jag ta upp en del av altanen och bryta loss panelbrädor runtom.  Utan garanti att jag får loss gamla karmen utan att förstöra väggen.

Alternativt får dörren vänta några år tills det är dags för tilläggsisolering och byte av fasaden runt om torpet.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tillverka ytterdörr
« Svar #17 skrivet: 02 nov-18 kl 11:40 »
Jag har kollat lite efter dörrblad med, men jag har uddamått på dörren. 76x194 och 50mm tjock exkl panelen på utsidan.

Jag hittar inga lösa dörrblad med dessa mått, eller ens i närheten.
Och att köpa en ny dörr med karm, och kapa, tror jag går dåligt då de flesta är ihåliga(?).

För att byta karm, behöver jag ta upp en del av altanen och bryta loss panelbrädor runtom.  Utan garanti att jag får loss gamla karmen utan att förstöra väggen.

Alternativt får dörren vänta några år tills det är dags för tilläggsisolering och byte av fasaden runt om torpet.
Gör väll inget om den är ihålig.
Ta ur lite i isoleringen och lägg i en träregel.
Här kan man ibland köpa bra men fula ytterdörrar med karm för runt hundringen.
Leta en sån och gör i ordning den som du vill ha den och sätt in den när det passar dig.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Tillverka ytterdörr
« Svar #18 skrivet: 02 nov-18 kl 12:42 »
Undra om det finns återbruksbutiker runt uddevalla.

Håller lite koll på blocket oxå.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Tillverka ytterdörr
« Svar #19 skrivet: 02 nov-18 kl 13:03 »
Undra om det finns återbruksbutiker runt uddevalla.

Håller lite koll på blocket oxå.
Här uppe har då många kommuner återbruksbutiker i olika former.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

679 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser