Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odling av korgvide. Beskärningstid?  (läst 2262 gånger)

  • Gäst
Odling av korgvide. Beskärningstid?
« skrivet: 01 sep-18 kl 15:08 »
Kan man beskära pil/vide nu? När det regnade i går så böjde sig pilen ner. Svårt att gå när det lägger sig ner så. Är det okey att kapa av dem nu? de är flera meter höga,3-4 kanske.. Kommer de att överleva?

Det är någon form av pil/vide/salix. Det blir långa grenar. Jag tog ett skott en gång på ett ställe. nu är det en del buskar som är för höga.

Det vore kul att fläta en vedkorg någon gång. Men nu kan jag inte titta på mer filmer. Man blir bara sittande vid datorn i evigheter..

Har kollat lite på:  They making chairs of trees.  Sen kollat lite på: making willow sculptures. Tree circus ock annat.
Det går nog fortare om jag får ett svar här. Jag vet ju egentligen att det är på våren man kapar vide. Men jag är sugen att kapa vissa redan nu.
« Senast ändrad: 01 sep-18 kl 18:28 av Fixasjälvkille »

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Odling av korgvide. Beskärningstid?
« Svar #1 skrivet: 01 sep-18 kl 22:45 »
Jag svarar mig själv då. Jag kolla runt på nätet när Pil kan klippas.. Året runt hävdar en del. De är sega ock livskraftiga. Okey, jag testar någon dag då..för de blir bara högre ock högre.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Odling av korgvide. Beskärningstid?
« Svar #2 skrivet: 01 sep-18 kl 23:48 »
Det är ju vide, de går inte ens att döda om man skulle vilja  ;)

Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Odling av korgvide. Beskärningstid?
« Svar #3 skrivet: 04 sep-18 kl 17:11 »
Vad bra då att det är seglivat...för jag har verkligen gått loss med handsågen. Men jag får snygga till med eldrivna sågen. Det spricker gärna det träet. Fläker sig ock blir fula snitt. Kanske för att det är snabbväxande ock har långa fibrer.

Mellan September till Mars har jag hört 2 gånger nu att man kan kapa dem. Om man kunde fläta träskärmar tro? Fast då kanske man behöver hasselstörar. Tyvärr så hinner man inte allt man vill. Finns mycket filmer på nätet såg jag.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Odling av korgvide. Beskärningstid?
« Svar #4 skrivet: 04 sep-18 kl 17:23 »
Engelsmännen verkar skörda på deras vinter, generellt är ju höst och tidig vår beskärningstider (för träd som inte har extrem savstigning på våren, mig veterligen inga salixväxter som förekommer här det), på våren lossnar barken lätt på vide om man önskar skalat vide, det skall tydligen gå att torka och blöta upp senare vad jag förstått.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

796 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser