Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenheter att deponera boendets månadsavgifter till Länsstyrelsen  (läst 1946 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Vilka förutsättningar och administration behövs för att deponera månadsavgifterna hos Länstyrelsen?
Eftersatt underhåll, vilken nivå mm
Är det även tillämpbart för bostadsrätt ?
Hur agerar Länstyrelsen generellt  eller i det enskilda fallet  ?

Tacksam för hjälp
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Tror du får förklara lite mer om hur du tänker och varför?
Är detta brukligt i bostadsrättsföreningar?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
Utanför ämnet inlägg--Bråka inte med dina grannar om är på minsta sätt möjligt att undvika iallafall om du inte planerar att flytta. (I ämnet vet jag inget)
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Tror du får förklara lite mer om hur du tänker och varför?
Är detta brukligt i bostadsrättsföreningar?
Några medlemmar har börjat tala om "att man borde deponera hyran hos länsstyrelsen".  Själv vill jag ta reda på förutsättningarna och risker. Nu har jag googlat och skall ringa Länsstyrelsen.  Tack för svar!
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Blev lite nyfiken på detta, så jag klickade upp en sökmotor  :) . Resultaten visade att detta gäller om man hyr en bostad eller lokal, inte om man är medlem i en bostadsrättsförening.
Eftersom ni alla, även de missnöjda, är medlemmar i föreningen måste ni driva detta föreningsvägen. Börja med att prata med styrelsen och be att få ut mötesprotokoll och ekonomiska redovisningar, det har ni som medlemmar rätt till.
Är ni riktigt illa ute kan det vara fråga om att vid nästa årsmöte neka den avgående styrelsen ansvarsfrihet samt välja en helt ny styrelse, under förutsättning att det finns majoritet i föreningen för det.

(Observera att detta är en portion killgissande här, jag har aldrig bott i bostadsrätt, men har lång föreningserfarenhet i andra sammanhang. Jag kan FYI killgissa och mansplaina som en hel karl  ;D ...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
Några medlemmar har börjat tala om "att man borde deponera hyran hos länsstyrelsen".  Själv vill jag ta reda på förutsättningarna och risker. Nu har jag googlat och skall ringa Länsstyrelsen.  Tack för svar!
i en bostadsrätt har du själv skyldighet att sköta underhållet i din bostad. föreningen har skyldighet gällande yttre underhåll samt stommen på fastigheten,dvs avloppsstammar,vvs m.m . är du missnöjd med föreningen skall du klaga på medlemsmötena,ju flera som är ense desto större chans för gehör. min erfarenhet av bostadsrättsföreningar är att det är ett fåtal som tar sitt ansvar som medlem,dvs deltar i styrelsearbete och kommiteer. Det brukar vara ett litet fåtal som år efter år styr föreningen och tyvärr kan det bli lite diktatoriskt. vill man ha en förändring gäller det ju att samla de missnöjda medlemmarna och ställa styrelsen till svars. Majoriteten styr....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

603 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, ktulo, per.martinsson, Banelinjen, ärt, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser