Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så ute eller inne  (läst 2733 gånger)

Emma.h

  • Inlägg: 3
    • Skåne
Så ute eller inne
« skrivet: 08 apr-18 kl 09:47 »
Hej! Är ny här så skriver jag på fel ställe ha gärna överseende och visa mig rätt :)

Vi har en odlingslott som vi fick i höstas där vi nu jobbar med att anlägga odlingsbäddar. Vattnet sätts på 25 april så kan inte så ute fören dess. Det kliar dock i fingrarna och vill förodla så mycket jag kan. Frågan är om jag nu kan göra detta ute på balkongen? Har redan sått endel inne och börjar bli lite trångt :) Bor i Malmö och veckan som ligger framför går nattemperaturen ner på som lägst 3 grader. Det jag tänker så ute är sallad, spenat, rödbetor framför allt. Vad tror ni? Är det för kallt? Bättre att så inne eller är det dumt att så inne, blir det mindre härdiga? Tacksam för svar!!

 

Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Så ute eller inne
« Svar #1 skrivet: 08 apr-18 kl 10:46 »
Sallat och spenat hade jag definitivt provat på att så ute, jag tänkte själv så lite ute idag. Men rödbetor är det nog bra att vänta med lite. Får de för kallt när de kommit upp lite kan de gå i blom istället för att bilda en rotknöl.

Emma.h

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Så ute eller inne
« Svar #2 skrivet: 08 apr-18 kl 21:11 »
Jätte tack för svar!

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Så ute eller inne
« Svar #3 skrivet: 09 apr-18 kl 20:11 »
Ett tips för hösten är en regntunna med ett "upp-å-ner" vänt lock eller liknande om det inte finns hustak att samla ifrån.
det finns lite ideer på youtube, "diy rainwater barrel catchment" där större behållare med uppspända pressenningar samlar in i parker mm.

Se till att ha nått filter, grov+finmaskigt för att ta det värsta som flyger runt i luften + att ingen kan kliva ner i tunnan.
Då klarar man även en bit in på hösten efter vattnet stängs av.

/Rikard

jordtradition

  • Inlägg: 23
    • Skåne
SV: Så ute eller inne
« Svar #4 skrivet: 09 apr-18 kl 21:59 »
Hej! vad kul med odlingslotten. Jag bor också i Malmö och sådde både rädisor och spenat i bäddarna idag. Ute på min inglasade balkong har jag kall-sått en hel del redan. det funkar superbra plus att man slipper avhärdning och plantorna blir kraftigare.. Sedan är det behändigt (plus man får tidigare skörd) att plantera ut färdiga småplantor. ta med dig några flaskor vatten och ut och så spenaten och salladen bara. blir regn till helgen. Vart i Malmö är lotten? ha det gott! :)

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Så ute eller inne
« Svar #5 skrivet: 10 apr-18 kl 09:19 »
Många sorters grönsaker och blommor får det för varmt inomhus. Är det för varmt växer dom för snabbt och blir taniga och sallad kan till och med ha svårt för att gro. Alla slags kålväxter hör till den kategorin. Förodlar man måttliga mängder på en balkong så går det ju att lyfta in dom över natten om det ser ut att bli en klar och kall natt. För övrigt så hjälper det väldigt bra att täcka över med odlingsväv. Om det är prognos på regn så kan du så rödbetor, morötter och sånt redan nu. Täck bädden med löv, gräs eller i värsta fall tidningar utom just såraden förstås och lägg över odlingsväv. De små blir lätt angripna av jordloppor så jag brukar ha en pyts aska i beredskap för att pudra dom, bara lite försiktigt sådär.

Emma.h

  • Inlägg: 3
    • Skåne
SV: Så ute eller inne
« Svar #6 skrivet: 16 apr-18 kl 21:21 »
Tack för alla svar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

778 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser