Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaxmängd efter ursmältning av ramar  (läst 3186 gånger)

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
Vaxmängd efter ursmältning av ramar
« skrivet: 06 feb-18 kl 16:49 »
Hur mycket vax kan man förvänta sig att få ut i snitt per ram när man lämnar in ramar för ursmältning, om huvuddelen består av väl utbyggda skattlåderamar, och så klart en del svarta ramar med pollen och annat? Finns det ett snitt per ram man kan utgå från? Anledningen till frågan är att jag tycker det skiljer oförklarligt mycket mellan detta och föra året på mängden vax man fått ur trots att den inlämnade mängden ramar var i princip identisk.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vaxmängd efter ursmältning av ramar
« Svar #1 skrivet: 07 feb-18 kl 17:27 »
Är det en och samma vaxfabrikant vid båda tillfällena som vi talar om?

För halvmörka ramar blir det 1:1, dvs en ram ger en ny mellanvägg. Ljusare ramar ger mer än en mellanvägg, blåsvarta ramar ger betydligt mindre.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Vaxmängd efter ursmältning av ramar
« Svar #2 skrivet: 07 feb-18 kl 20:07 »
Ja vi talar om samma fabrikant och samma som smält ur ramarna.

Förra årets utfall gav ungefär det resultat du redovisar, dvs i snitt en mellanvägg per ram. Årets återtag motsvarar ungefär hälften av vad fick tillbaka föregående säsong, sett till antalet inlämnade ramar, därför undrar jag hur skillnaden kan bli så stor.

Tack så mycket för svaret.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vaxmängd efter ursmältning av ramar
« Svar #3 skrivet: 07 feb-18 kl 20:40 »
Detta låter onekligen väldigt märkligt. Var genomsnittet av ramarna av samma färger båda gångerna?
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Vaxmängd efter ursmältning av ramar
« Svar #4 skrivet: 07 feb-18 kl 22:16 »
Detta låter onekligen väldigt märkligt. Var genomsnittet av ramarna av samma färger båda gångerna?

Som jag uppskattar det så ja. Kanske aningen högre antal mörka ramar, men det borde fortfarande inte motsvara den stora skillnaden anser jag.

Fiaa

  • Inlägg: 18
    • Småland
SV: Vaxmängd efter ursmältning av ramar
« Svar #5 skrivet: 13 feb-18 kl 22:51 »
Jag har också skickat vax 3 gånger och tycker att jag fått för lite tillbaka. Jag har varje gång skickat 20 fullt utbyggda ramar plus att jag skickade med ca 5 liter ihop pressat vax en gång. Sista gången var alla ramar ljusa och utbyggda med råge. Varje gång har jag fått tillbaka 1,6 kg vaxmellanväggar. 21st. Jag har frågat gamla biodlare som säger att detta inte stämmer med vad man borde få tillbaka.

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Vaxmängd efter ursmältning av ramar
« Svar #6 skrivet: 15 feb-18 kl 10:58 »
Vad jag förstår av den information som framkommit så blir det förmodligen mer lönsamt för mig att lämna in ramarna på annat ställe än jag tidigare gjort. till vintern blir det att prova få dem ursmälta hos Töreboda istället.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Vaxmängd efter ursmältning av ramar
« Svar #7 skrivet: 15 feb-18 kl 11:04 »
Jag smälter själv, och jag har lärt mig att det är svårt att uppskatta hur mycket vax det kommer att bli. oftast blir det betydligt mindre än man trodde.

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Vaxmängd efter ursmältning av ramar
« Svar #8 skrivet: 15 feb-18 kl 13:36 »
Så är det. Men lämnar man in ett par hundra likvärdiga ramar per gång så ska det inte skilja 10-tals kilo i återtagen anser jag. Men det kommer tiden utvisa.

lasse.bi

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Vaxmängd efter ursmältning av ramar
« Svar #9 skrivet: 15 feb-18 kl 21:52 »
Skaffa en solvaxsmältare så kan du även lätt ta hand om allt vax-avfall

Bibbi19

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Vaxmängd efter ursmältning av ramar
« Svar #10 skrivet: 04 jan-20 kl 18:35 »
Har upplevt samma sak, fått tillbaka betydligt mindre mängd vax än jag trodde jag skulle få. Var tar vaxet vägen då? Bryts det ner till slut i de mörkaste ramarna?
Tänkte att man skulle få ett litet överskott på vax varje år då bina tillverkar själva också? Borde bli lite mer än vaxmellanväggarna? Nu får jag mindre och mindre vax för varje år ju o behöver köpa?
(Nybörjare)

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Vaxmängd efter ursmältning av ramar
« Svar #11 skrivet: 05 jan-20 kl 19:50 »
Det fastnar mycket vax i kokongerna, här i klippet kan man se hur man får ut det sista.

https://www.youtube.com/watch?v=4ZpwXWxfDto


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 3 användare (2 dolda)
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser