Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tryffelodling i Sverige  (läst 1747 gånger)

lars nylund

  • Inlägg: 1
Tryffelodling i Sverige
« skrivet: 28 nov-17 kl 21:19 »
Jag såg just ett inslag i franska tv-kanalen france2 där man visade hur man fick stora skördar svart tryffel genom att odla en ek, chène vert, där sticklingar inokulerats med tryffel vid rötterna. Odlingsmetoden har utvecklats i Frankrike men används nu i stor skala i Spanien.
Går det att göra något liknande med svenska ekar?
Lars Nylund
Amatör

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Tryffelodling i Sverige
« Svar #1 skrivet: 12 jul-18 kl 14:08 »
Jag tror jag läste i någon tysk tidning om tryffelodling i Tyskland, men jag hittade inte just det. Däremot verkar det som att det finns kurser och paket för tryffelodlingar. För den som kan någorlunda tyska, jag sökte på trüffel/deutschland/anbauen och det kom upp rätt mycket. Och finns det inte tryffel på Gotland, så det kanske fungerar i Sverige? Inte för att jag vet om det är till någon hjälp och sent kommer svaret också.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tryffelodling i Sverige
« Svar #2 skrivet: 12 jul-18 kl 14:35 »
Inte för att jag kan svara på frågan heller, mer än att många arter i teorin bör gå här, åtminstone i milt klimat.
Brun tryffel (vit/blance vet jag inte) borde i teorin inte vara något problem att odla i de allra sydligaste delarna av landet, hur långt upp det skulle vara möjligt vore onekligen intressant att veta...
Men jag tror att en del arter faktiskt är ganska tuffa.

Hursomhaver så finns det ju några avlägsna släktingar (?), till exempel hjorttryffel och liknande som finns ganska långt norrut och inte är bunden till ek (hjorttryffel vet jag iaf växer på björkrötter och är väldigt härdig), man ser dem bara inte eftersom de växer helt under jorden.
Tyvärr är de dock giftiga.

De jag hittat vid något tillfälle växte i halvfuktig, lös löv/blandskogsmylla.
Så jag antar att de franska sorterna vill ha någonting liknande, troligen neutral eller lätt sur jord (åtminstone var det det där jag hittade de falska tryfflarna).

Jag vet inte hur de sprider sig, men en väl utmogen fruktkropp bör innehålla sporer i mitten eller nära ytan, beroende på vilket släkte den tillhör, om man delar den.








Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Lingonberry

  • Gäst
SV: Tryffelodling i Sverige
« Svar #3 skrivet: 12 jul-18 kl 14:53 »
Vi har ju stjärnhovstryffeln som är ätlig och reproducerande i Sverige, jag skulle nog satsa på den i så fall.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Tryffelodling i Sverige
« Svar #4 skrivet: 12 jul-18 kl 18:04 »
Jag tror att den tryffel som finns på Gotland är tarvar kalkrik jordmån, ty något annat återfinns inte där.

Mvh
Magnus

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Tryffelodling i Sverige
« Svar #5 skrivet: 12 jul-18 kl 19:38 »
Så kan mycket väl vara fallet, ibland varierar det till och med mellan olika underarter, som tex med vinrankor...
Hjort tryffel är nära släkt, men tillhör en annan familj än de äkta.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 4 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser