Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur jävla svårt kan det vara?  (läst 5985 gånger)

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #20 skrivet: 13 dec-16 kl 18:35 »
Det finns gott om möjligheter för småskalig stationär energiproduktion utan fossila bränslen.

Personligen skulle jag satsa på antingen vindkraft eller en liten vattenturbin i någon fors eftersom jag inte bor i Skåne där de har bättre tillgång till solenergi men trampkraft kan säkert fungera om behoven är små.

Däremot är jag ganska skeptisk till det tekniska utförandet på just den där trampmaskinen.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #21 skrivet: 13 dec-16 kl 20:03 »
Ja. Jäklar! Kollade filmen nu. Deras forskning har tydligen kommit fram till att den mänskliga kroppen inte klarar av att generera mer än 60w på en cykel!! Och därför har de byggt skyddskrets som stoppar vid 120. Idén är ju lysande. Men några beräkningar gick fel. Om en människa inte klarade att generera mer än 60 watt på en cykel så hade det gått fortare att gå. Åtminstone där som finns motlut eller vind. Energiförlusten kan inte förklara saken, för hur mycket förlust ger egentligen några meter sladd och en mätare?

Jag tycker att du skall leta vidare. Den produkten är inte ämnad för dig och marknadsföringen är inte trovärdig.

Mvh
Magnus

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #22 skrivet: 15 dec-16 kl 19:53 »
10 wattsekunder är ungefär en kilopondmeter = jobbet med att lyfta upp ett kilo en meter.

Nettojobbet för att cykla från havets nivå till Mont Everest, om det fanns en bra slät väg dit, är 8800 meter gånger 80 kilo = runt 700 000kilopondmeter = 7 miljoner wattsekunder. = 7000 kilowattsekunder = nästan 2 kilowattimmar.

Jag får det till att jobbet med att ladda ett batteri är som att cykla till toppen av Himalaya.

lerigaskor

  • Inlägg: 17
    • Västergötland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #23 skrivet: 16 dec-16 kl 07:50 »
Hej,
Det finns ju 12V Dynamo till cyklar, även om de inte är så vanliga. Det är väl i princip det som säljs i videon, monterat på en träningscykel. Bara att köpa och se hur länge det känns värt att trampa  o:)

Själv hade jag alla gånger hellre satsat på en 12V vindsnurra som de man ser på fritidsbåtar, men det kanske är en annan diskussion.



torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #24 skrivet: 16 dec-16 kl 09:01 »
Man kan väl också konstatera att den energi man måste tillföra till sig själv för att driva trampgeneratorn, med all säkerhet är betydligt dyrare att anskaffa med acceptabel kvalitet än det bränsle man skulle behöva tillföra någon annan slags maskin för att producera el. Och när det är frågan om så små energibehov som i det här fallet så är de säkert billigast att täcka med en ganska standardiserad solcellsanläggning med regulator och buffertbatteri. Ev komplettera med en vindsnurra eller bensinelverk för att täcka upp långa genommulna perioder.

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #25 skrivet: 16 dec-16 kl 10:17 »
Det funkar faktiskt bra att ladda ett batteri med hjälp av startkabel från bilbatteriet. Det räcker med en halvtimme med något förhöjd tomgång då är det laddat. Blir i längden säkert billigare än inköpet och driften av ett elverk. Har man ingen tid eller lust att vänta på att det blir laddat , kan man ju skifta batteriet då och då, då blir det laddat medan man kör någonstans.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #26 skrivet: 16 dec-16 kl 12:03 »
På en halvtimme med konstant spänning från en bilgenerator får man på sin höjd ett urladdat batteri laddat till 20-30 %. Ska man få det fulladdat krävs det att batteriet är inkopplat till bilens elsystem under ett halvt till ett dygns körning.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #27 skrivet: 16 dec-16 kl 16:20 »
Dessutom så känns det inte rätt att rekommendera en halvtimme tomgångskörning som det ser ut idag med peak oil, global uppvärmning osv.

Trådskaparen har dessutom avsagt sig svar som värderar denna metoden mot andra.

BO har en vettig poäng. Alltid bra att sätta saker i perspektiv. Men låt säga att man har ett fullt batteri att börja med och en lampa som drar 5w. Få handlar det om att trampa en timme för att få belysning i 12 timmar. Har man inte större energibehov än så, skulle jag nog säga att det kan vara värt det. Om inte annat så skulle man bli väldigt varsam med sin energianvändning när man vet vad som krävs. En timme trampa ger 2,5 timme tv tittande.

Mvh
Magnus
« Senast ändrad: 16 dec-16 kl 18:34 av tropfrog »

fredde e

  • Inlägg: 375
  • Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #28 skrivet: 16 dec-16 kl 16:50 »
Jag äger en bil med 80 A generator som har ett batteri på 60 A. Räkna själv. Och ladda ur ett batteri helt gör man inte om man är rädd om det.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #29 skrivet: 16 dec-16 kl 16:59 »
Problemets lösning: https://m.youtube.com/watch?v=g9VBfsD4TlE - någon undersysselsatt får starta produktion av stirlingmotorer så att vi kan mala ström med vedkaminen. Här på alternativ.nu skulle man hitta hudratals intresserade. - Man skriver ut de komplicerade delarna i plast i en 3-D printer och skruvar fast dem i metallröret som skall tåla värme.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #30 skrivet: 16 dec-16 kl 20:33 »
Jag äger en bil med 80 A generator som har ett batteri på 60 A. Räkna själv. Och ladda ur ett batteri helt gör man inte om man är rädd om det.

Visst, men generatorn reglerar ju på konstant spänning omkring 14 V, möjligen uppåt 14,5 V , och inte ens ett helt urladdat 60 Ah-batteri kan suga åt sig mer än på sin höjd 20 A vid den spänningen. Sedan sjunker laddströmmen allteftersom batteriet laddas upp, så det går långsammare och långsammare att få det laddat mot slutet.  Antag att batteriet kanske blir laddat till 1/4 på en halvtimme , halvladdat efter två timmar , 3/4 efter 6 timmar, och fulladdat, som sagt, efter 12-24 timmar.

Att bedöma laddningstid efter generatorns märkström fungerade bra på den tiden bilar hade klena likströmsgeneratorer och laddningsregulator som skötte strömbegränsningen, men inte på de senaste 40-50 årens fordon.

Till saken hör också att en växelströmsgenerator till bil kan lämna sin märkström först vid ett ganska högt varvtal (vanligtvis 2/3 av tillåtet maxvarvtal för generatorn, vilket innebär att i en typisk personbilsinstallation måste man hålla motorn på uppåt 4000 r/min för att få ut generatorns märkström). Vid lite förhöjd tomgång kan den på sin höjd ge 20-30 % av märkströmmen innan spänningen börjar sjunka.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #31 skrivet: 16 dec-16 kl 20:55 »
Om ni ska tjafsa om att ladda batteriet med bil. Skaffa en gamm Mercedes diesel, de laddar ganska bra på låga varv om man inte har någon förbrukare på.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #32 skrivet: 17 dec-16 kl 17:46 »
Problemets lösning: https://m.youtube.com/watch?v=g9VBfsD4TlE - någon undersysselsatt får starta produktion av stirlingmotorer så att vi kan mala ström med vedkaminen. Här på alternativ.nu skulle man hitta hudratals intresserade. - Man skriver ut de komplicerade delarna i plast i en 3-D printer och skruvar fast dem i metallröret som skall tåla värme.


Jo, jag gillar också stirlingmotorer, men det är betydligt enklare att köpa några TEG och sätta på kamin, vedspis eller vad man nu värmer huset med på vintern när solen inte är något säkert kort. Säkert som amen i kyrkan är ju att man måste elda då.  http://www.ebay.com/itm/New-Thermoelectric-Power-Generator-Peltier-Module-TEG-40-40mm-High-Temperature-/181975308892?hash=item2a5e92da5c:g:1vMAAOSwKfVXFa83

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #33 skrivet: 17 dec-16 kl 19:15 »
Jag köpte några sådana från Hongkong men de höll inte mer än tiondelen mot vad de lovade.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #34 skrivet: 17 dec-16 kl 19:39 »
Ok. Jag har bara mätt upp en, och den klarade vad den lovade. Har även pressat den rätt hårt ett år och den verkar inte tappa i effekt.

Skall köpa 10-20 st och köra en fortsättningstest, en är ju lite lite att ha som underlag för planer om el-backup.


Hoppas att det var ett par måndagsexemplar du fick.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1632
    • -
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #35 skrivet: 17 dec-16 kl 22:50 »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

xlab

  • Gäst
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #36 skrivet: 20 dec-16 kl 09:04 »
denna ide fattar jag inte, men en solcell på 230 W och ett litet vindkraft löser din problem, ta en liten generator och sätt vingar på den så vindkraften klar och en solcell för ca 2-3000 kr

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hur jävla svårt kan det vara?
« Svar #37 skrivet: 20 dec-16 kl 11:38 »
denna ide fattar jag inte, men en solcell på 230 W och ett litet vindkraft löser din problem, ta en liten generator och sätt vingar på den så vindkraften klar och en solcell för ca 2-3000 kr

Hur man inte kan fatta fattar inte jag 8)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

719 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser