Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra vedspis?  (läst 8989 gånger)

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bra vedspis?
« Svar #20 skrivet: 29 jan-16 kl 16:19 »
Men blir det inte lite svårt att laga mat i den?

Jag läste slarvigt, tyckte nån skrev om tuulikivi och kaminer med bakugnar...

Fast sådana för matlagning finns
https://www.uunisepat.fi/takkamme/mallisto/kaikki/17824-menuetti/

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Bra vedspis?
« Svar #21 skrivet: 31 jan-16 kl 00:03 »
Jag ska nu försöka svara på mina egna frågor, genom att sammanfatta delar av artikeln. Det blir även en del frågetecken och synpunkter:

Följande förbättringarna hos de modernare spisarna nämns:
1) trågformad eldstad med smal rostyta (eldgryta)
2) sekundär lufttillförsel
3) kokplattor (planslipade med räfflor undertill)
4) inbyggd varmvattencistern (bra så länge de håller men brukar vad jag vet gå sönder så småningom)
5) stor asklåda (jovisst det underlättar att inte behöva tömma så ofta)

Trågformad eldstad och sekundär lufttillförsel ledde till fullständig(are?) förbränning och bättre värmeekonomi. Det nämns även en förbränningsaccelerator, som man sen tydligen fann inte behövdes. Den fullständigare förbränningen gjorde kokplattor möjliga. Det är oklart för mig om anledningen var att det inte sotade igen så mycket undertill eller något annat. Jag undrar även om kokplattor inte fanns redan på en del äldre järnspisar.

Jag fattar inte detta med sekundärluft. Utifrån denna artikel får jag intrycket att det kanske handlar om tillförsel genom t.ex. ventil i eldningsluckan, men det talas även om förvärmning via cirkulation kring ugnen. Vad är det egentligen?

I artikeln nämns även AGA-spisen som hastigast, men kanske inte vedspisvarianten. Den har ju konstanthållen temperatur på plattor och ugn, vilket jag tänker mig kan vara bra, särskilt om den är reglerbar och då särskilt för ugnen. Men å andra sidan har jag nu lärt mig hantera diverse vedspisar och klarar av att reglera temperaturen tillräckligt väl genom att reglera eldningen och flytta kastrullerna runt på spisen. Men mycket uppmärksamhet kräver det. Dessutom är det ett visst problem att ugnen blir varmare mot eldhärden än på andra sidan, att ugnen tar lång tid att värma upp liksom att det tar lång tid att koka upp några liter vatten om spisen inte är igång. Å andra sidan tror jag en AGA-spis tar ännu längre tid att få igång. Den hålls ju helst varm hela tiden vad jag förstår. En storköksspis? Alternativt minst lika mycket en värmekälla.

Vilka ytterligare finesser har tillkommit sedan den här tiden?

Vad gäller vilka vanligare spisar som har dessa egenskaper så är det kanske bäst att kolla in respektive aktuell spistyp. Det räknas upp ett antal fabrikat som motsvarar spis nr 26, jag tror av I.V.A:s fabrikat, men det är bara användbart om man vill ha den storleken på spis. (Vilken storlek det gäller framgår om man känner till någon av de nämnde spistyperna.)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bra vedspis?
« Svar #22 skrivet: 31 jan-16 kl 10:32 »

Jag fattar inte detta med sekundärluft. Utifrån denna artikel får jag intrycket att det kanske handlar om tillförsel genom t.ex. ventil i eldningsluckan, men det talas även om förvärmning via cirkulation kring ugnen. Vad är det egentligen?


Den vanligaste lösningen för att ordna förvärmd sekundärluft i vedspisar är att luft får passera från asklådan upp utanför brännplåtarna på båda sidor om eldstaden, och ovanför eldstaden blandar den sig med halvförbrända rökgaser. På någon av bilderna i artikeln ser man hål upptill i åtminstone ena brännplåten, men i praktiken är det minst lika vanligt att sekundärluften släpps ut genom glipan mellan brännplåten och närmaste fasta detalj i sprisen.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Bra vedspis?
« Svar #23 skrivet: 31 jan-16 kl 10:37 »
Den vanligaste lösningen för att ordna förvärmd sekundärluft i vedspisar är att luft får passera från asklådan upp utanför brännplåtarna på båda sidor om eldstaden, och ovanför eldstaden blandar den sig med halvförbrända rökgaser. På någon av bilderna i artikeln ser man hål upptill i åtminstone ena brännplåten, men i praktiken är det minst lika vanligt att sekundärluften släpps ut genom glipan mellan brännplåten och närmaste fasta detalj i sprisen.

Men även äldre spistyper (typiska gamla svarta järnspisar sådana som finns kvar än idag) har väl lösa brännplåtar som sitter lite glappt och släpper igenom luft på baksidan? Blir inte även detta ett slags sekundärluft?

Även primärluften kommer väl via asklådan? Är skillnaden bara att luften leds olika vägar?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bra vedspis?
« Svar #24 skrivet: 31 jan-16 kl 19:16 »
Precis.  Skillnaden är att primärluften tillförs under eller mitt för bränslet, medan sekundärluften blandas i flammorna en bit upp.
Men de flesta svarta spisar som används idag är ju ändå av sen 30-talstyp eller senare.

lj

  • Inlägg: 154
    • Övriga världen
SV: Bra vedspis?
« Svar #25 skrivet: 07 feb-16 kl 20:33 »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bra vedspis?
« Svar #26 skrivet: 07 feb-16 kl 21:47 »
Den här verkar bra:
http://www.braland.se/braland-75-2/


Undrar var den är tillverkad och under hur många andra namn den säljs.  Den övre bilden på sidan är med största sannolikhet spegelvänd.
Det står inget om att den har något svenskt typgodkännande, miljögodkännande eller ens CE-märkning.

Visionaryrealist

  • Inlägg: 506
SV: Bra vedspis?
« Svar #27 skrivet: 12 jul-18 kl 09:38 »
Nån som har erfarenhet av braland pannor?

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 2 användare
xaelanar, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser