Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tar ni kg när ni säljer honung?  (läst 60083 gånger)

majo72

  • Inlägg: 59
    • Värmland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #280 skrivet: 01 apr-18 kl 20:05 »
Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Ta rejält betalt eller ge bort honungen. Jag tar ca 200:-/kg, men ger också många gånger bort i present etc. Vad som händer om man lägger sig på, låt oss säga 100:-/kg, är att man prisdumpar marknaden och förstör för alla som försöker få det hela att gå runt.
Ursäkta nu uttrycket, men om ni inte har vett att ta betalt för en så exklusiv produkt som svensk honung är så ge bort den så slipper ni skämmas  :P


Thomas Claesson

  • Inlägg: 5
    • Närke
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #281 skrivet: 02 apr-18 kl 18:36 »
Jag läser ofta på olika forum, men brukar inte skriva så ofta för det finns så många som hackar på vad andra skriver. Har haft kolla på denna tråd länge och ska ge min syn på prissättningen som hobby biodlare, även om många kommer att kasta skit på mig.

Först så ser prisbilden helt olika ut i vårat land. Honungspriserna är högre i tex. Stockholm än runt Örebro där jag bor. Här finns det biodlare som säljer sin honung på 700gr för 50kr vilket jag tycker är för lågt, men 200kr/kg  (700gr 140kr) är i högsta laget.  Jag passar på att höja priset år som det är brist på honung, som 2017 lite i taget. Jag tog 2017 80kr för 700gr (114kr/kg) 65kr för 500gr (130kr/kg)  50kr 350gr (143kr/kg) och priserna känner jag mig tillfreds med och kunderna accepterar (+20kr för ljunghonung 700gr). Jag ökar min produktion med 30-40% varje år och säljer slut under våren varje år, jag skulle lätt kunna sälja några hundra kilo till om jag haft.

Jag känner mig inte som en pris dumpare, vi hobby biodlare står för mindre del av honungsproduktionen i Sverige och yrkesbiodlare står för den större delen är min uppskattning. När dom säljer till honungs uppköpare så får dom inte på långa vägar 200kr/kg. 2017 fick små biodlare 50kr/kg +moms när dom lämnade till Mantorp (enligt ordf. för Örebro läns biodlarförening), och större biodlare fick säker några kronor till.

Om yrkesbiodlarna ser till att få mera betalt av uppköparna så kommer honungspriserna i butik att öka som i sin tur gör det lättare för oss hobby biodlare att höja priset. Men yrkesbiodlarna sitter i knät på uppköparna, man biter inte handen som föder dom.

//Thomas
« Senast ändrad: 02 apr-18 kl 20:45 av Thomas Claesson »

majo72

  • Inlägg: 59
    • Värmland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #282 skrivet: 02 apr-18 kl 21:44 »
En grundläggande regel vad gäller prissättningar tycker jag är att börja med ett högt pris. Kunder klagar nämligen aldrig på om priset är för lågt, och om tillräckligt många klagar på ett för högt pris, DÅ sänker man tills kunderna är nöjda. För varför ska man förlora en massa pengar helt i onödan?
Själv har jag sålt min honung i stort sett bara till privatpersoner på landsbygden (många arbetslösa etc.), och ingen alls har klagat på prissättningen. Och då har jag ändå gått från att ta 140kr/kg som en liten uppstartskampanj, till att ta 200kr/kg. Jag tror att de allra flesta kan respektera att äkta svensk honung som tas fram av hobbybiodlare kostar lite mer än den mängdhonung man köper i butik.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #283 skrivet: 03 apr-18 kl 03:27 »
Jag tycker man kan ta lite olika priser för olika honung. Ljus honung som bara smakar socker är inget vidare och inte heller honung som är så hård att den är svår att ta. Nyss köpte jag en liten fin burk honung på ICA som heter skogshonung, pris ca 150 kr kilot. Den är ljust gyllenbrun och jättegod.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser