Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2 dagars kalv med diarré  (läst 3557 gånger)

Greenhorn

  • Inlägg: 197
    • Södermanland
2 dagars kalv med diarré
« skrivet: 06 apr-13 kl 13:00 »
Har en liten krake som det bra sprutar ur häcken på, gult och konsistens som grädde. Är detta vanligt och vad kan man göra åt det?

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: 2 dagars kalv med diarré
« Svar #1 skrivet: 06 apr-13 kl 17:26 »
Har en liten krake som det bra sprutar ur häcken på, gult och konsistens som grädde.
Är detta vanligt och vad kan man göra åt det?
Nej så ska det absolut inte vara.
Kolla tempen på den. Kolla naveln så den inte har navelinflamation. Luktar det illa om diarren?
Diar den normalt, har inte blivit slö och ligger?

Ha kalv o ko inne så inte kalven blir nerkyld.
Om kalven verkar slö, ligger och inte diar normalt eller har feber - Ring veterinär!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Greenhorn

  • Inlägg: 197
    • Södermanland
SV: 2 dagars kalv med diarré
« Svar #2 skrivet: 06 apr-13 kl 21:31 »
Pratat med distriktarn tidigare ikväll och hon sa att det är något virus, finns inget "bot" men man kan ge lindrande motsvarande Alvedon osv för att kalven ska känna sig piggare. Alternativt bara se till så de äter och hoppas på det bästa. De brukar visst klara sig om de fått sin råmjölk som de ska osv... Dock har jag en som blivit seg som strulade med drickat första dygnet:( hon nämnde även att man kan ge metacam men det måste veterinär tydligen ge? Vad är metacam för dunder medel?

Baxton

  • Inlägg: 7
    • Bohuslän
SV: 2 dagars kalv med diarré
« Svar #3 skrivet: 06 apr-13 kl 21:53 »
Metacam är smärtstillande. Har nog ingen effekt på diarré. Har för mig att det finns något som heter Diakur att ge kalvar vid diarré. Bör finnas på Granngården.

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: 2 dagars kalv med diarré
« Svar #4 skrivet: 06 apr-13 kl 22:15 »
Vad har den för temp? hur andas den?  hur gammal är den? och hur låter den i lungorna?
Är andningen ok så skulle jag ge Bimotrim, och om den är över 7 dagar kombinera med metacam.
Men om den visar tecken på lungpåverkan dessutom starta upp den på bensylpenicillin tex penovet.
Och så någon form av elektrolytersättning som satltbalans/diakur eller rehydion. och gärna aktivt kol (finns färdig kolpasta som är lätt att ge.
Och är den det minsta dehydrerad, vilket den antagligen är så tycker jag den ska ha vätsketerapi. spec om den får NSAID då tex metacam är påfrestande för njurarna.
tex. effydrallösning.  Jag brukar ge rehydrex infusionsvätska.  Om du ger rehydrex så ska det vara intravenöst eftersom den inehåller glukos, men om kalven är väldigt torr och svårstucken så brukar det gå bra att ge subcutant i flankvecket.
Lycka till :)
« Senast ändrad: 06 apr-13 kl 22:21 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: 2 dagars kalv med diarré
« Svar #5 skrivet: 06 apr-13 kl 22:21 »
Men peppz det där blir ju svårt för Greenhorn när distriktsveterinären anser att det inte är något att göra....
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: 2 dagars kalv med diarré
« Svar #6 skrivet: 06 apr-13 kl 22:26 »
Distriktaren är dum i ....
Tyvärr är våra distriktare av varierande kvalite med varierande kompetens, erfarenhet och engagemang...  en del är bra, andra mindre bra och någon enstaka är tyvärr som den som Greenhorn pratat med..
Jag hade aldrig accepterat att bara "vänta ut" en diaree..  Bara att ringa till nästa..
Och en veterinär som ställer en så oengagerad dignos utan att komma ut och titta på kalven hade jag skällt ut efter noter.
Det finns MASSOR man kan göra som får kalven att må bättre, som stoppar diareen och som minskat tappet i tillväxt även om det är ett virus...
Man kan inte behandla ett virus, men man kan göra en hel del för att kalven inte ska försvagas och dö medans den rider ut stormen.
« Senast ändrad: 06 apr-13 kl 22:43 av peppz »
Kennel SweetCaileanz

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: 2 dagars kalv med diarré
« Svar #7 skrivet: 06 apr-13 kl 22:33 »
Och för att svara på frågan om vad metacam är för dundermedel så kan man enkelt förklara det genom att säga att det är ett smärtstillande och lätt antiinflammatoriskt preparat som räknas som ett NSAID vilket står för Non Steroid Anti Inflammatory Drug.
Metacam är effektivt, men är ansträngande för njurarna så det ges inte till kalvar under 7 dagars ålder och till uttorkade djur ger man alltid vätska under den tid man behandlar.
Metacam som injektionsdos kan ges subcutant och har då effekt i upp till tre dagar.
Kennel SweetCaileanz

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: 2 dagars kalv med diarré
« Svar #8 skrivet: 06 apr-13 kl 22:58 »
Så vill jag tillägga en sak om Råmjölk..
Råmjölken är JÄTTEVIKTIG för kalvens hälsa, tillväxt och överlevnad.
Bäst resultat har man om kaven får bra råmjölk (2-3liter)inom 4 timmar (sedan försämras upptagningsförmågan av antikroppar kraftigt för att eftter ca 24 timmar upphöra helt.
Och en kalv som väl slutat dricka råmjölk och gått över på vanlig mjölk kan man inte ge råmjölk igen,  har man väl slutat så tål dom oftast inte att gå tillbaka till råmjölk utan får då genast mag/tarmrubbningar, med diaree och elände som följd... 

Att kalven diar när den föds är heller ingen garanti att den får i sig tillräckligt med antikroppar, alla kor har inte bra råmjölk,
En billig investering är att köpa en kolostrometer, ett suveränt hjälpmedel som används för att mäta mängden antikroppar i mjölken och frysa in råmjölk från kor med bra kvalitet.
På så sätt är det lätt att ta fram och tina bra råmjölk när det kalvar in en ko med sämre råmjölk.
Jag kontrollerar ALL råmjölk och har så gjort i snart tio år och ungefär 25% av korna har enligt min erfarenhet för dålig råmjölk för att ge till kalven. (kor av mjölkras i första hand holstein/SRB)

Kennel SweetCaileanz

Greenhorn

  • Inlägg: 197
    • Södermanland
SV: 2 dagars kalv med diarré
« Svar #9 skrivet: 07 apr-13 kl 19:23 »
Jag var in till Granngården och köpte brustabletter för 7-800kr som skulle vara för vätskebalansen vid kalv diarré... Lugn i helvete att få dom att dricka det och att sonda en "pigg" kalv känns inte heller bra. Första kalven dog inatt, nu har ytterligare 3 diarre men är pigga... Försöker pula i dem vatten med den här dyra brustabletten i men.... Imorgon bitti ringer jag min "ordinarie" veterinär!

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: 2 dagars kalv med diarré
« Svar #10 skrivet: 07 apr-13 kl 19:35 »
Låter som om det är Effydral du har fått tag i...
Det är en djungel när man ska välja mellan de olika ersättningspreparaten och inte helt lätt att vata vad man köper och hur det fungerar...
Tråkigt med den som dog...   korkade distriktare *mutter*
Låter som en väldigt bra ide att ringa en annan veterinär nu, hoppas du får ordning på eländet...
Saker som kan vara bra att kolla upp när din vet kommer ut förutom den vanliga grundunderskningen är förekomst av coccidios, och blodprov på ett flertal både friska och sjuka kalvar för att se om de har tillräckligt med antikroppar.
Kennel SweetCaileanz

Greenhorn

  • Inlägg: 197
    • Södermanland
SV: 2 dagars kalv med diarré
« Svar #11 skrivet: 08 apr-13 kl 09:47 »
Diarsanyl är tydligen en pasta som finns receprfritt på Apoteket, den rekommenderade han att börja med.

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: 2 dagars kalv med diarré
« Svar #12 skrivet: 08 apr-13 kl 12:48 »
Diarsanyl är bra,  ser ut, luktar och smakar som choklad ungefär och säljs i dosspruta för oral suspension.
Men man måste ha den hemma och gå på dirrekt när en kalv blir dålig- när kalvarna väl gått ner sig och börjat bli dåliga så förslår det oftast inte utan då behöver man tyngre grejer...
Men ha gärna diarsanyl hemma och gå på med snabbt om du får fler som insjuknar.
Kennel SweetCaileanz

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: 2 dagars kalv med diarré
« Svar #13 skrivet: 08 apr-13 kl 22:35 »
Och gruppera om korna så att kor med diarre kalvar inte går tillsammans med kor med friska kalvar.
Det smittar rejält..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Greenhorn

  • Inlägg: 197
    • Södermanland
SV: 2 dagars kalv med diarré
« Svar #14 skrivet: 09 apr-13 kl 06:38 »
Nja gruppera om är inget alternativ just nu, 30 kalvar på 69 djur fördelat på 3 grupper blir en jäkla soppa:) hur länge brukar diarre hänga i?

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: 2 dagars kalv med diarré
« Svar #15 skrivet: 09 apr-13 kl 07:29 »
länge och länge... 
Det beror på vad det är för orsak som ligger bakom... är det virus så hänger det på hur du begränsar smittspridningen, bakterier och parasiter handlar om hygien och behandling.
Vissa besättningar har bra kalvhälsa, andra har sämre.. dins de som har risiga kalvar i år efter år efter år utan att det blir bättre...
Är det coccidios så sitter du i skiten, det är envist, Men det brukar bli bättre när de kommer ut. De sjuka får du lov att hålla kvar inne tills det är riktigt varmt och torrt ute, de får innte bli kalla.
Men jag håller ändå med Grimla, man får försöka plocka bort sjuka kalvar från de friska, annars har man nästan alltid sattt sig fast i en omd cirkel och det drar iväg genom hela besättningen...Arbetet med diaree och friska kalvar i övrigt handlar i första hand om förebyggande åtgärder, att korna alltid går så rent och uppströat så att de inte blir skitiga på juvren när de ligger ner, att det är dragfritt, att dom får råmjlök inom ettt par timmar efter att de föds...  (se till att ha råmjölk i frysen, det är det absolut bästa och billigaste).
Kennel SweetCaileanz


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

808 gäster, 2 användare (1 dolda)
Dot

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser