Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aptera och livmoderframfall?  (läst 4244 gånger)

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
Aptera och livmoderframfall?
« skrivet: 16 dec-11 kl 23:28 »

Röstade lite dåligt i senaste valet och är nu arbetslös och söker jobb.
Eftersom jag gärna provar något nytt söker jag till jordbruk i första hand.
Har ingen praktisk erfarenhet av jordbruk, så fick jag svar att jag var välkommen åter om jag vet hur man apterar livmodersframfall.
Möjligen någon som vet hur detta går till?
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

tinna.m

  • Inlägg: 2451
    • Skåne
SV: Aptera och livmoderframfall?
« Svar #1 skrivet: 16 dec-11 kl 23:30 »
Stoppar tillbaks livmodern.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Aptera och livmoderframfall?
« Svar #2 skrivet: 16 dec-11 kl 23:42 »
Anar att kossan har svag livmoder av för många födslar?
Har sett hur en kalv dras ut i bakbenen en gång, men då var det inga problem med livmodern.
Måste ha jobb, men samtidigt vill man ju inte ta ett jobb där djur blir illa behandlade, eller är det normalt att behöva aptera livmodern och acceptabelt?
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Aptera och livmoderframfall?
« Svar #3 skrivet: 17 dec-11 kl 00:13 »
Nu när jag tänker efter så kanske livmodern hängde ut ändå, när kalven blev utdragen, och kon sjönk ner på knäna.
Men det behövde tydligen bonden ingen hjälp att stoppa tillbaks den gången.
Bara att jag efter det hela tiden trott att varje kofödsel går till på det viset.
Inge mer mjölk för min del.

Tack för svaret.
« Senast ändrad: 17 dec-11 kl 00:15 av Bisson »
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Aptera och livmoderframfall?
« Svar #4 skrivet: 17 dec-11 kl 00:40 »
På alla år min far haft kor (50) så har han haft en ko med livmoderframfall.
Det var en kviga och vi valde nödslakt den gången.
 Det var kanske efterbörden du såg på kon du var med och hjälpte till att förlösa?
För jag har varit med om ett livmoderframfall på en gård jag jobbat på och det var definitivt inget man stoppade tillbaka själv på en kafferast...
Livmodern skulle hållas ren och kylas med kallvatten i väntan på veterinär.
När han kom fick kon medicin som stoppade krystvärkarna och sedan var det ett himlans jobb att få tillbaka hela "paketet"...
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Pilosella

  • Inlägg: 152
  • 50+ , traditionellt hantverk i ny design
    • Gästrikland
SV: Aptera och livmoderframfall?
« Svar #5 skrivet: 17 dec-11 kl 00:50 »
Har praktiserat som vet.assistent och då råkat på 1 livfoderframfall och det var en ganska lång praktiktid(flera år) som sträckte sig över ett halvt landskap. Så jag törs nog säga att det är ovanligt. Så vitt jag vet så är det så att en ko som haft framfall inte betäcks på nytt utan mjölkas tom( Ca 10 mån) och sedan går till slakt. Kanske uppstår skadan lättare om man betäcker men större tjur? men är dock rätt säker på att det är kons egna egenskaper som är viktigast. Kor som har sluttande kors som fjäll, jersey o.s.v. har generellt lättare kalvningar än t.ex. lågladsboskap som har ett plant kors(som ger mer kött på låret)

peppz

  • Inlägg: 751
    • Västergötland
SV: Aptera och livmoderframfall?
« Svar #6 skrivet: 17 dec-11 kl 09:06 »
Det har mer att göra med ras och genetiskt betingade kalvningsegenskaper än med antal förlossningar,  och det är ligamenten som håller livnodern på plats som ger med sig.
Jag vet tex flera bönder som har amkor av olika köttraser som säger attt hereford är säkrast att passa kalvningarna på och att man bör resa upp dom direkt efter kalvningen för att dom har så lätt attt få livmoderframfall...

Ett livmoderframfall kan vara lite besvärligt, men det är inte svårt, man får vara noga med hygienen, skölja uterus i rinnande vatten (kallt vatten får kärlen att dra ihop sig och minskar svullnad och blödning) och hålla till på ett rent underlag, pressenning eller lakan av något slag och lägga in den igen. sen gäller det att hålla kon uppe på benen så länge man kan och hoppas på att den inte faller ut igen.
Retningen av livmodern som det innebär ger värkar och krystreflexer som kan ställa till det, Så som Charlotte skriver så kan man behöva veterinärhjälp för att ge kon muskelavslappnande och lugnande.   Och är det första gången man tar sig an ett framfall kan det vara bra att ha någon kunnig till hands. Dessvärre är det inte många veterinärer som är så värst duktiga på framfall utan många rekommederar avlivning för att slippa ta sig an utmaningen.  De flesta går att rädda om man är med när det händer.
Det 'är ingen ide att sy igen en ko med livmoderframvall som man kan göra med ett slidframfall eftersom livmodern kommer med sådan kraft att den ändå bara sliter sönder stygnen om den faller ut igen. (får däremot går utmärkt att sy eller sätta framfallssele på.)
Det viktiga är att man är snabb, är man ovan kan man behöva hjälp, det kan vara knepigt att göra själv.
Har kon hunnit trampa på livmodern eller om vävnaden börjat dö så kan det vara så illa att man behöver slakta kon.

Det finns inget som hindrar att man betäcker om en ko efter ett framfall som man lyckats rätta, men man får vara beredd att behandl för PYO eller räkna med att det är lägre chans att och tar sig dräktig, och även en större risk för framfall nästkommande kalvning, det beror helt på hur allt läger fast igen, och hur ligamenten ser ut som ska hålla allt på plats.

En svår kalvning kan ge större risk för framfall, men behöver inte nödvändigtvis göra det,  tex en baklängesförlossning (något som fortfarande räknas som "normalläge") kan gå lite tungt när kalvens bäcken ska passera genom kons bäcken, men det behöver inte påverka livmodern även om det kan se lite otäckt ut om man måste dra och rotera den lite.
Hur som helst så är det ALLTID bra om kon kommer upp och står inom ett par minuter PP.


Men det var en jävla fråga att ställa...  Jag har mycket svårt att tro att livmoderframfall är så vanliga där du sökte jobb att det är något all personal måste ha kunskap om. (i så fall är något VÄLDIGT fel på den gården)
Det är troligare att arbetsgivaren är en dryg jävel som drog till med en fråga om något han trodde att du omöjligt kunde känna till för att "bli av med dig" eller för att göra sig lustig och spela kunnig fackman...
Det är som sagt inte vanligt och även om man kan det i teorin så ser det alltid olika ut från fall till fall och man får alltid göra en individuell bedömning utifrån specifika omständigheter och aktuell prognos för tillfrisknande, graden av djurlidande  och djurets värde.   Det svåra är inte att veta hur man gör, utan OM det finns något man kan göra eller inte så frågan känns väldigt irrelevant.  undrar om du verkligen vill jobba där...
Kennel SweetCaileanz

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Aptera och livmoderframfall?
« Svar #7 skrivet: 17 dec-11 kl 09:16 »
Men det var en jävla fråga att ställa... 
Det är troligare att arbetsgivaren är en dryg jävel som drog till med en fråga om något han trodde att du omöjligt kunde känna till för att "bli av med dig" eller för att göra sig lustig och spela kunnig fackman...

Precis vad jag tänkte  :-X när jag läste trådskaparens fråga!
Aha tänkte jag det var ett nytt uttryck i samma stil med: -Javisst det kan du göra "när helvetet fryser till is"!!  dvs aldrig....
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Mårten gås

  • Inlägg: 533
    • Uppland
SV: Aptera och livmoderframfall?
« Svar #8 skrivet: 17 dec-11 kl 09:57 »
I så fall hade dom inte behövt svara på ansökningen, har fått mail av både herrn och frun, båda lika "dryga".
Går hellre ner i lön och provar på något nytt än att fortsätta inom gamla branchen.
Är för gammal för att gå gymnasium igen.
Fått den uppfattningen att bönder har inga gränser när det gäller skoj, så vem vet vad det är som hänger ut där efter en födsel.
Det var även skogsbruk dom ville ha hjälp med, och sade att där krävdes 3 årig gymnasieutbildning.
Och även jordbruksgymnasium vad gäller köttdjursuppfödningen på gården.
Vet inte om dom skämtar eller inte, men ska ligga på ett tag till få se vad det blir.
Och samtidigt säger, kan du aptera och ta hand om framfall är du välkommen tillbaka.
Hur svårt kan det vara att stoppa tillbaks livmodern med bägge händerna tänker jag då.

« Senast ändrad: 17 dec-11 kl 09:59 av Bisson »
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Aptera och livmoderframfall?
« Svar #9 skrivet: 17 dec-11 kl 10:06 »
Det var ju antagligen ett drygt svar...
Men om man söker utbildad personal så är det väl utbildad personal man vill ha?
Men då kan man ju svara vänligt och påpeka det istället om man ändå besvärar sig med att svara kan man tycka.
 Hoppas du hittar ett bra jobb!
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

RäddförDamien

  • Inlägg: 260
  • söker beskydd mot demoner
    • -
SV: Aptera och livmoderframfall?
« Svar #10 skrivet: 17 dec-11 kl 16:27 »
Hur svårt kan det vara att stoppa tillbaks livmodern med bägge händerna tänker jag då.

För djurets bästa kan det ju faktiskt vara bra med lite utbildning för ditt sätt låter som det kunde bli lite onödigt plågsamt för ett levande väsen....
Om man tror att en personlig tolkning av god ton är överordnad rasism och sexism är man inte så genomtänkt. Men hey, det behöver man inte vara heller om man är moderator.

Ek

  • Inlägg: 521
    • Västergötland
SV: Aptera och livmoderframfall?
« Svar #11 skrivet: 17 dec-11 kl 19:38 »
Har stoppat in en del livmoderframfall . Ibland har man fått ligga där och hålla imot tills vetrinär kommit och sytt ihop. Men det är inget jag fått lära mig på någon utbildning jag gått.Det är bra och dåliga erfarenheter från arbetsliv och egna djur. Rubbad arbetsgivare som tyckte det var det viktigaste att kunna ...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

752 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser