Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skilja från lamm  (läst 2883 gånger)

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Skilja från lamm
« skrivet: 08 jun-06 kl 15:22 »
Äntligen har jag fått hem mina gotlandsfår!  :D Det är tre tackor och fyra lamm. Ytterligare tre (kanske fyra) tackor ska flytta hit om någon vecka.

Samtidigt som det är härligt så är det förstås tusen frågor. Jag har fått min fårjournal från Jordbruksverket men, inte något produktionsplatsnummer och allt annat jag vill anmäla mig till kräver ett produktionsplatsnummer. Snacka om moment 22. Jag ger det veckan ut sen får jag väl ringa och jaga.

Nu till frågan. Lammen är födda i slutet på april och början på maj. Det är två baggar och en tacka. När skiljer man dem från tackorna? Tacklammen kan kanske gå med mamman längre? Det ska komma hit en vuxen bagge framöver så bagglammen kan kanske gå med honom?

Sen undrar jag om mönstringar och riksbedömningar också. Vänner som har likadana får, hade en som mönstrat deras lamm i fjol så vi skulle försöka samordna det i år. Men, om det nu är så att något av lammen är extra fint ;D är det kanske läge att riksbedöma? Hur går det till i så fall? Någon som vet?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Re:Skilja från lamm
« Svar #1 skrivet: 08 jun-06 kl 15:50 »
Hej!

Grattis till fåren!

Våra lamm är också födda i slutet av april och i början av maj och vi kommer att låta dem gå med tackorna tills de är ~fyra månader. Då tar vi undan baggarna i egen hage.

Vi har också tänkt försöka låta dem gå med vår stora bagge, så det inte blir så ensamt för honom..

Förra året lät vi tacklammen gå kvar med mammorna, i år vet jag inte hur vi gör. Vi skall ju behålla våra tacklamm, så troligtvis får de gå kvar.

Lycka till!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Skilja från lamm
« Svar #2 skrivet: 08 jun-06 kl 18:17 »
Hej,
Grattis till dina Gotlandsfår. Om man har ett snyggt bagglamm kan man åka på riksbedömning. Det är jättespännande. Det blir väl närmast till Växjö för din del. (brukar vara på Ingelstad) Lars Cederlöf i Mada, Åseda är samordnare och man anmäler sig till honom. Riksbedömningarna är i slutet av augusti. Håll utkik i slutet av sommaren på silverlock.se eller fåravelsförbundets sida efter exakt tid o plats. För att baggarna ska vara möjliga att bedöma rättvist måste de vara rena och torra. Tvätta hela pälsen med ljummet vatten (gärna regn- eller sjövatten) absolut utan schampo eller andra tillsatser. Häll på vatten uppifrån längs ryggen och krama ur ullen. Även om ullen ser ren ut märker man att vattnet blir skitigt. Sedan gäller det att inte dom skitar ner sig igen eller blir våta tills dagen D kommer. Under transporten låter proffsen lammen vara på en bädd av färskt granris. Det fastnar inte i pälsen (som spån och halm gör) och urin mm rinner igenom bädden. Dessutom doftar det ljuvligt. När du åker ut bland andra djur är det viktigt att du har M3-status i maediprogrammet. På riksbedömningen görs en mkt noggrannare bedömning än vid mönstringen. Egenskaperna är mer uppdelade. Pälshåret som i mönstringen får en siffra får på RB både grovlek, glans och silkighet värderade. På liknande sätt är det med andra egenskaper. Till slut får man en helhetspoäng på pälsen. En 3:a är då en bagge som är hyfsad men som inte förbättrar lammen i de flesta besättningar. En 4:a är klart bra och får man en 5:a, ja då blir det jubel. Bara ett 10-tal per år i hela landet av 4-500 brukar få högsta betyget. Har man fått en fyra i helhet päls och kropp och vikt är OK kan det vara lönt att anmäla baggen till auktionen i JKPG. Det är jätteroligt att vara där även som köpare eller nyfiken åskådare. Grädden av hela Sveriges pälsfåravel samlas där och man har mycket att jämföra och lära sig där.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Skilja från lamm
« Svar #3 skrivet: 08 jun-06 kl 22:09 »
Tack för bra svar! De får jag köpt har M3-status. Har de det per automatik hos mig också då? Jag ska anmäla till Fårkontrollen (var det väl?) så fort jag får mitt produktionsplatsnummer för jag vill gärna fortsatt ha M3-status på fåren.

Om jag nu skulle på riksbedömning  8)  och tvättade baggen. Hur lång tid tar det för pälsen att torka? Hur hanterar man baggen där? Har man dem i "koppel" eller vad det nu kan heta till får.  ::)

Vi ska eventuellt köpa våra bekantas bagge eftersom de inte kan använda honom i år igen. Men, då ska han alltså helst ha minst fyror på sin bedömning?

Om nu mönstraren bedömer bagglammen som bra, brukar man då bedöma flera stycken om man ändå åker eller bara den som är bäst? Bedömer man tackor på samma sätt?

En fråga till, jag har fått härstamningsbevis på tackorna och där står det bla lammindex, hur tolkar man det? Får årets lamm sitt index efter mönstringen?

Många frågor blir det... hoppas ni står ut!
« Senast ändrad: 08 jun-06 kl 22:11 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Skilja från lamm
« Svar #4 skrivet: 09 jun-06 kl 05:48 »
Hej, Jo jag glömde... Det ska gå minst två dygn mellan tvätt och RB, gärna några dagar till. Helst inte mer än en vecka för då  är dom inte så rena längre. Man kommer med baggarna iförda halsrem och grimskaft. Det är ju trevligt om de är ledtama. Ibland vill domarna titta lite extra på benställningen och då är det käckt om det går att leda på ett rakt spår.

Det är till "Fårhälsovården" man ska anmäla att man vill delta i den frivilliga maedikontrollen.

Man får ta med så många baggar man vill och även tacklamm. Det kostar dock 190:- / st + moms men det kan det ju vara värt, speciellt när man är oerfaren. Räkna dock inte med några höjdarpoäng. Det är bättre att ha lågt ställda förväntningar och bli glad över resultatet.

Det viktigaste på en gotlandsbagge är lock och pälshår. Där ska det helst inte finnas någon poäng under 4. Sedan är det ju naturligtvis bra om helhetspoängen också är en 4. På ´begagnade baggar ser man ju också till avkomman men det är svårt att bilda sig en uppfattning om enstaka baggars resultat. Det krävs att flera baggar jämförs samma år i samma besättning för att man ska se säkra skillnader. Arvbarheten för pälsegenskaperna är hög så därför kommer man ganska långt genom att kika på RB-resultatet.
Lammindex i sin nuvarande form är inte så intressant på gotlandsfår. Det konstruerades för mer än 30 år sedan och tar mest hänsyn till vikt och fruktsamhet. Idag vill vi inte ha tyngre tackor eller trillingar och skinnet är värt ungefär lika mkt som slaktkroppen.
Lammindex beräknas på de mönstringsresultat man skickar in. Du får dem när de korrigerade listorna kommer tillbaka. (Indexet är på väg att göras om men vi får leva ett tag till med det gamla)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Skilja från lamm
« Svar #5 skrivet: 09 jun-06 kl 09:51 »
De får jag köpt har M3-status. Har de det per automatik hos mig också då? Jag ska anmäla till Fårkontrollen (var det väl?) så fort jag får mitt produktionsplatsnummer för jag vill gärna fortsatt ha M3-status på fåren.

Så fort fåren flyttas från "M3-status besättningen" så får de den status köparens besättning har. Om du har 0 så får fåren det också...
Det är då bara att börja om igen...så har jag förstått reglerna i alla fall  :)

Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

  • Inlägg: 706
Re:Skilja från lamm
« Svar #6 skrivet: 09 jun-06 kl 19:33 »
Det beror naturligtvis om den som köper M-3 djur har får eller getter på gården innan. Har man rent från får på gården i 14 dagar innan de nya djuren kommer får man behålla de inköpta djurens status.  Man ska bara se till att anmäla med en gång till fårhälsovården annars kan det bli lite strul med utredning om ev kontakter osv. Om man blandar djur med olika status åker de som har högre status ner till de lägsta djurens nivå. Man måste sedan vara ytterst noggrann och följa programmets regler. Slarvar en kan det drabba många med förödande konsekvenser. Maedi är en otäck sjukdom som bryter ner immunförsvaret och ett smittat djur blir aldrig av med sjukdomen. Den sprids nära nog 100%-igt till tackans lamm via mjölken men det finns andra smittvägar också. Det luriga är att smittan kan vara svår att påvisa och det tar ofta många år innan symtomen yttrar sig. Man kan inte få säkra resultat på enstaka analyser då det det finns smittade djur  som inte har utvecklat antikroppar. Det är därför som man har en nedre gräns på besättningsstorlek för få vara med i programmet. Om alla som startar med får enbart köper livdjur från fria besättningar kommer sjukdomen så småningom att försvinna. Men hur ska man få ut den informationen till de  som tänker börja?. Alla är ju inte så kloka att de söker kunskap i förväg. Den som inte har friförklarade djur borde också inse sitt ansvar och avstå från att sälja livdjur. Om någon vet med sig att smittan finns i besättningen och ändå säljer djur kan han/hon åka dit för "spridande av smittasam sjd".

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Skilja från lamm
« Svar #7 skrivet: 09 jun-06 kl 20:10 »
Precis vad jag menade Henning  :)
kanske lite otydligt uttryckt ? "den status köparens besättning har" syftade givetvis på att om köparen hade en besättning dvs får el. getter vid nyförvärvet.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

  • Inlägg: 11394
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Skilja från lamm
« Svar #8 skrivet: 11 jun-06 kl 22:45 »
Tack igen för bra svar! Vi har varken haft får eller getter här förr och fåren vi köpt (från två olika gårdar) hade alla M3-status. Jag kanske ska kontakta Fårhälsovården redan innan jag fått mitt produktionsplatsnummer? Jag vet inte hur lång tid det brukar ta men, nu har jag nog väntat i tre veckor i alla fall på att få det. Jag fick fårjounalen för en och en halv vecka sedan. Vill ju ha kvar M3-statusen.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

837 gäster, 2 användare
Hantverkaren, Elin_G

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser