Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lamning  (läst 2051 gånger)

Ryr

  • Inlägg: 16
lamning
« skrivet: 04 mar-06 kl 19:22 »
Hej!
Jag har nyss skaffat tre gute tackor som eventuellt är betäckta och jag undrar hur kan jag se om de är betäckta eller ej?
Den ena tackan har presis börjat att tappa sin ull och jag tror att de andra är på gång också. Är detta normalt för jag trodde att de tappar den normalt fram på sommaren?
Vore mycket tacksam för feedback!!

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:lamning
« Svar #1 skrivet: 04 mar-06 kl 20:08 »
Kliar de sig?
Om fåren tappar ull på vintern är det ofta ohyra...
Behanda dem med tex fly tix, flusa som finns på odal..ja- granngården..

Det är också vanligt att får som får mångalamm tex finull som får 3-4 lamm tappar ull i högdräktigheten...

Kan också vara brist på mineraler...

Det är också viktigt med mineraler och vitaminer...

Men jag skulle tro att de har ohyra...

vh Lollo
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

Ryr

  • Inlägg: 16
Re:lamning
« Svar #2 skrivet: 06 mar-06 kl 10:12 »
Hej Lollo!

Tack för svaret, jag tycker inte att fåren kliar sig direkt och tackan som har tappat mycket ull har en mycket fin ca 1- 1 1/2 cm utväxt fin och tjock ull under den tappade ullen.
Om de har ohyra kliar de sig inte väldigt mycket då och borde inte pälsen se skabbig ut eller har jag fel?
Jag ger tackorna tackfor och får mineraler (får mineralerna verkar de inte så pigga på) så därför antar jag att de får i sig tillräckligt med mineraler och vitaminer.
Jag har bara haft får i tre månader och lär mig sakta var dag och var mycket tacksam för ditt svar.

Mvh Ryr

Småbrukaren

  • Gäst
Re:lamning
« Svar #3 skrivet: 06 mar-06 kl 11:48 »
Hej Ryr!

Gutefåren tappar oftast ullen längre fram på våren/sommaren. Det finns dock enstaka individer som fäller tidigt, redan i mars.

Har för mig att ulltappning kan bero på proteinbrist men det låter som att det i ditt fall är frågan om helt naturlig fällning.

Angående mineralfodret så tror jag att fårmineraler saknar koppar. Gutefår, och många andra raser med för den delen, behöver koppar så det brukar vara bättre att ge ett mineralfoder som är anpassat till nöt, t ex Effekt normal. I och för sig kan det hända att dina får får i sig tillräckligt med koppar via tackforet (vet inte om det innehåller koppar) och vattnet (ifall ni har kopparledningar). Får de saltsten med koppar?


Ryr

  • Inlägg: 16
Re:lamning
« Svar #4 skrivet: 06 mar-06 kl 21:04 »
Hej Småbrukaren!

Tack så mycket för ditt svar.
Jag skall kolla upp detta med koppar i tackforet, vattnet och saltstenen.
Är sådan nybörjare att jag inte ens visste att det fanns saltsten med koppar i. :)

Mvh Ryr

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:lamning
« Svar #5 skrivet: 02 apr-06 kl 11:41 »
Jag ger tackorna tackfor och får mineraler (får mineralerna verkar de inte så pigga på) så därför antar jag att de får i sig tillräckligt med mineraler och vitaminer.


Ojsan...nej det betyder inte att de inte behöver mineraler eller vitaminer.
Det betyder bara att de inte tycker om smaken på Mineralfodret !

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ryr

  • Inlägg: 16
Re:lamning
« Svar #6 skrivet: 02 apr-06 kl 19:16 »
Hej Rosa!

Tack för dina svar.
Det verkar som om mina får har vant sig vid smaken utav mineralfodret för nu äter de upp sitt mineralfoder.
 B- vitamin och selen har jag hemma men måste köpa mer jodopax.

Så skönt att det finns trevliga, hjälpsamma och erfarna fårägare som hjälper en novis som mig.

Mvh Ryr


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

729 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser